Με νέα επιστολή προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επανέρχεται στο ζήτημα της κατάργησης της ελεύθερης διέλευσης στην Εγνατία Οδό, κάνοντας λόγο για σοβαρή επιβάρυνση των επιχειρήσεων της περιοχής

Με νέα επιστολή προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρίστο Δήμα και τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Νικόλαο Ταχιάο, το Επιμελητήριο Έβρου επανέρχεται δυναμικά στο ζήτημα της κατάργησης της ελεύθερης διέλευσης από τα διόδια της Εγνατίας Οδού για τα οχήματα των επιχειρήσεων της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου.
Εκφράζοντας την έντονη δυσαρέσκεια και ανησυχία του για τις οικονομικές επιπτώσεις που προκαλεί η συγκεκριμένη απόφαση, η διοίκηση του Επιμελητηρίου Έβρου ζητά την άμεση αποκατάσταση του προηγούμενου καθεστώτος ατέλειας, υπογραμμίζοντας ότι η επιβολή πρόσθετων βαρών σε μια ακριτική περιοχή έρχεται σε αντίθεση με κάθε προσπάθεια στήριξης της τοπικής επιχειρηματικότητας και της περιφερειακής ανάπτυξης.
Ακολουθεί αναλυτικά η επιστολή, η οποία κοινοποιήθηκε και στη Νέα Εγνατία Οδό – Παραχώρηση Α.Ε.:
* * *
Θέμα: Επανυποβολή έντονης διαμαρτυρίας για την κατάργηση της ελεύθερης διέλευσης οχημάτων επιχειρήσεων της Π.Ε. Έβρου από τα διόδια της Εγνατίας Οδού στις Π.Ε. Έβρου και Ροδόπης

Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
Σε συνέχεια της με αριθμό πρωτοκόλλου 881 από 6/4/2026 επιστολής μας και δεδομένου ότι, παρά την παρέλευση εύλογου χρόνου, δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα καμία ουσιαστική ανταπόκριση ή διορθωτική παρέμβαση εκ μέρους της Πολιτείας, το Επιμελητήριο Έβρου επανέρχεται για να εκφράσει εκ νέου, με ακόμη μεγαλύτερη έμφαση, την έντονη δυσαρέσκεια, την αγανάκτηση και τη βαθιά ανησυχία του για τη συνεχιζόμενη εφαρμογή της απόφασης κατάργησης της ελεύθερης διέλευσης από τα διόδια της Εγνατίας Οδού για τα οχήματα των επιχειρήσεων που εδρεύουν στην Περιφερειακή Ενότητα Έβρου.
Η απόφαση αυτή, η οποία εφαρμόζεται από την εταιρεία «ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ Α.Ε.», δεν συνιστά απλώς μία διοικητική ή τεχνική μεταβολή στον τρόπο
λειτουργίας του συστήματος διοδίων. Συνιστά μία επιλογή με σαφές οικονομικό, κοινωνικό και πολιτικό αποτύπωμα, η οποία επιβαρύνει άμεσα και δυσανάλογα μια ακριτική περιοχή της χώρας, πλήττει την επιχειρηματικότητα, εντείνει το αίσθημα αδικίας στους πολίτες και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με κάθε διακηρυγμένη πρόθεση της Πολιτείας για στήριξη της παραμεθορίου.
Είναι αδιανόητο, σε μια περίοδο κατά την οποία ο Έβρος εξακολουθεί να δοκιμάζεται από σωρευτικές κρίσεις, δημογραφική πίεση, γεωπολιτικές ιδιαιτερότητες και έντονα προβλήματα ανταγωνιστικότητας, να επιβάλλονται πρόσθετα βάρη στις επιχειρήσεις της περιοχής για μετακινήσεις που πραγματοποιούνται εντός των ορίων των Περιφερειακών Ενοτήτων Έβρου και Ροδόπης, δηλαδή σε περιοχές όπου μέχρι πρότινος ίσχυε καθεστώς απαλλαγής. Η εξέλιξη αυτή δεν μπορεί να θεωρηθεί ούτε ουδέτερη, ούτε ανώδυνη. Αντιθέτως, αποτελεί μέτρο με πραγματικές και άμεσες συνέπειες στο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων και, κατ’ επέκταση, στη βιωσιμότητα της τοπικής οικονομίας.
Υπενθυμίζουμε ότι το καθεστώς αυτό δεν είχε θεσπιστεί ως προνομιακή μεταχείριση, αλλά ως απολύτως εύλογο και δίκαιο αντιστάθμισμα υπέρ κατοίκων και επιχειρήσεων μιας παραμεθόριας και πληττόμενης περιοχής. Επιπλέον, το δικαίωμα της ατέλειας αφορούσε το ίδιο το όχημα, το οποίο καταχωρείται στο σύστημα, και όχι το πρόσωπο του οδηγού ως φυσική οντότητα. Η ανατροπή αυτού του πλαισίου, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση, χωρίς τεκμηριωμένη αιτιολόγηση, χωρίς μεταβατική πρόβλεψη και χωρίς καμία απολύτως μέριμνα για τις επιπτώσεις στην τοπική οικονομία, συνιστά σοβαρό θεσμικό και πολιτικό ολίσθημα.
Το Επιμελητήριο Έβρου οφείλει να επισημάνει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο ότι η παρατεταμένη αδράνεια στην αντιμετώπιση του ζητήματος δημιουργεί την εύλογη εντύπωση ότι οι ανάγκες της ακριτικής Ελλάδας δεν αποτελούν πραγματική προτεραιότητα. Δεν είναι δυνατόν η Πολιτεία να επικαλείται τη σημασία της περιφερειακής ανάπτυξης, της εδαφικής συνοχής και της στήριξης των παραμεθόριων περιοχών και, την ίδια στιγμή, να ανέχεται ή να επιτρέπει πρακτικές που επιφέρουν το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.
Η επιχειρηματική κοινότητα του Έβρου δεν ζητεί ευνοϊκή μεταχείριση. Ζητεί το αυτονόητο: συνέπεια, δικαιοσύνη, θεσμική σοβαρότητα και σεβασμό στις ιδιαίτερες συνθήκες υπό τις οποίες καλείται να επιβιώσει και να αναπτυχθεί. Η συνέχιση της παρούσας κατάστασης συνιστά ευθεία υπονόμευση της τοπικής επιχειρηματικότητας και αναπαράγει ένα μοντέλο άνισης μεταχείρισης εις βάρος μιας περιοχής που ήδη σηκώνει δυσανάλογο βάρος σε εθνικό επίπεδο.
Για τους λόγους αυτούς, σας καλούμε εκ νέου και με απόλυτη σαφήνεια:
– να προβείτε άμεσα στις αναγκαίες ενέργειες για την πλήρη αποκατάσταση του καθεστώτος ελεύθερης διέλευσης για τα οχήματα των επιχειρήσεων που εδρεύουν στην Π.Ε. Έβρου, τουλάχιστον για τις μετακινήσεις που πραγματοποιούνται εντός των Περιφερειακών Ενοτήτων Έβρου και Ροδόπης, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα,
– να δοθούν χωρίς άλλη καθυστέρηση σαφείς και δεσμευτικές οδηγίες προς την παραχωρησιούχο εταιρεία για την εφαρμογή του σχετικού καθεστώτος,
– να γνωστοποιηθούν εγγράφως, υπεύθυνα και με πλήρη αιτιολογία οι λόγοι για τους οποίους ανετράπη το προηγούμενο καθεστώς ατέλειας,
– να διασφαλιστεί, με σαφή πολιτική απόφαση, ότι οι επιχειρήσεις και οι τοπικές κοινωνίες των ακριτικών περιοχών δεν θα καλούνται να πληρώνουν το κόστος διοικητικών, οργανωτικών ή συμβατικών μεταβολώνπου δεν προκάλεσαν και για τις οποίες ουδέποτε ενημερώθηκαν ή ρωτήθηκαν.
Κύριοι Υπουργοί,
Ο Έβρος δεν μπορεί και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως περιφέρεια δεύτερης ταχύτητας. Οι επιχειρήσεις της περιοχής μας, που επιμένουν να δραστηριοποιούνται, να επενδύουν και να στηρίζουν την κοινωνική και οικονομική συνοχή του τόπου κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, δεν είναι δυνατόν να καλούνται να απορροφούν πρόσθετα και αδικαιολόγητα βάρη εξαιτίας αποφάσεων που λαμβάνονται χωρίς ευαισθησία, χωρίς πολιτική πρόνοια και χωρίς πραγματική αντίληψη των συνεπειών τους.
Η αποκατάσταση της συγκεκριμένης αδικίας δεν αποτελεί μόνο διοικητική υποχρέωση. Αποτελεί σαφή πολιτική ευθύνη. Και η ευθύνη αυτή δεν μπορεί να παραμένει μετέωρη.
Αναμένουμε τις άμεσες ενέργειές σας για την επίλυση του ζητήματος και επιφυλασσόμαστε για κάθε περαιτέρω θεσμική παρέμβαση προς υπεράσπιση των συμφερόντων της επιχειρηματικής κοινότητας και της τοπικής κοινωνίας του Έβρου.
Με εκτίμηση,
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΕΒΡΟΥ
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΟΨΙΔΗΣ
* * *
Σημείωση Ε.Θ.
Πολύ σωστή και καίρια η παρέμβαση του Επιμελητηρίου Έβρου, που ζητάει τα αυτονόητα: τη στήριξη των επιχειρηματιών του νομού στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε.
Υπενθυμίζουμε πως κατά τις προηγούμενες ημέρες, έντονη ήταν και η αντίδραση για το συγκεκριμένο ζήτημα από πλευράς του ΣΥΡΙΖΑ Έβρου, της «ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ», αλλά και του Γιάννη Δελή και Λεωνίδα Στολτίδη από το ΚΚΕ.
Αν μη τι άλλο, ο Έβρος μας -που τόσο δύσκολα πέρασε πριν από 3 χρόνια περίπου με τις καταστροφικές πυρκαγιές- πρέπει να μην έχει την απόλυτη στήριξη της κεντρικής πολιτείας. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες. Χρειάζεται σήμερα κιόλας ανάκληση της απαράδεκτης απόφασης της Νέας Εγνατίας Οδού, να καταργήσει την ατελή διέλευση οχημάτων των επιχειρήσεων του Έβρου από τα διόδια της Εγνατίας Οδού.
Αναμένουμε.
Μ.Κ.





