9.4 C
Alexandroupoli
Thursday, October 16, 2025

Η ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΑΝΑΤΡΕΠΕΤΑΙ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

Οι αμυντικές δαπάνες της Ελλάδος βαίνουν συνεχώς συρρικνούμενες, την ώρα που αυξάνουν στην Τουρκία – Σταδιακώς η τουρκική αεροπορία καλύπτει την απόσταση που την χωρίζει από την Ελληνική – Αυτή την στιγμή πλέουν στο Αιγαίο πολεμικά πλοία σχεδιασμένα και κατασκευασμένα εξ ολοκλήρου στην Τουρκία

Tourkiki-Fregata-1 Tourkiko Ipovrixio 3

Η διατήρηση μιας ισορροπίας δυνάμεων απέναντι στην Τουρκία είχε επιτευχθεί τις τελευταίες δεκαετίες με προσεκτικό προγραμματισμό εξοπλισμών και με πολύ μεγάλο κόστος. Το ότι είναι αναγκαίο να μην ανατραπεί προκύπτει αβιάστως από την τρέχουσα ειδησεογραφία, η οποία βρίθει αναφορών σε παραβιάσεις των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων στον αέρα και την θάλασσα. Όμως, με τις αμυντικές δαπάνες να βαίνουν συνεχώς συρρικνούμενες, ο κίνδυνος ανατροπής είναι πλέον ορατός. Αιτία δεν είναι μόνον η οικονομική κρίση, η οποία μαστίζει την χώρα από το 2010. Είναι μια γενικώτερη αμηχανία αλλεπαλλήλων Κυβερνήσεων, οι οποίες φοβήθηκαν να θέσουν σε εφαρμογή τον υπάρχοντα προγραμματισμό, εξ αιτίας των σκανδάλων που είχαν προηγηθεί. Αποτέλεσμα είναι ότι το τελευταίο μείζον εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ένοπλων Δυνάμεων έγινε πριν από δέκα χρόνια και αφορούσε σε 30 σύγχρονα μαχητικά αεροπλάνα. Και μόνον λόγω του ότι στα προηγούμενα χρόνια είχαν γίνει εξοπλισμοί που έφθαναν σε σημείο υπερβολής, μπορούμε ακόμη να διατηρούμε ένα αξιόλογο επίπεδο μαχητικής ικανότητος. Ακόμη όμως και τα καθ’ υπερβολή αποκτηθέντα συστήματα απαιτούν ένα κόστος υποστηρίξεως που είναι διαρκές, και, καθώς αυτά παλιώνουν, βαίνει αυξανόμενο. Σε τέτοιο σημείο είμαστε τώρα. Η νεώτερη φρεγάτα του Στόλου ναυπηγήθηκε το 1996, ενώ διατηρούμε σε ενέργεια μαχητικά τα όποια αγοράσθηκαν στην δεκαετία του ’70. Αντιαεροπορικά συστήματα της ίδιας περιόδου έπρεπε να έχουν αποσυρθεί από το 2014 και προβλέπεται να παραμείνουν σε ενέργεια μέχρι το 2017. Πόσο αποτελεσματικά μπορεί να θεωρούνται; Την ίδια στιγμή, η Τουρκία έχει εξαγγείλει ένα εξαιρετικά φιλόδοξο εξοπλιστικό πρόγραμμα, που, αν εφαρμοζόταν πλήρως, ήδη θα είχε οδηγήσει σε ανατροπές. Όμως στο Αιγαίο πλέουν αυτή την στιγμή πολεμικά πλοία σχεδιασμένα και κατασκευασμένα εξ ολοκλήρου στην Τουρκία. Ενώ η Ελλάς είναι η μόνη χωρά της Ευρώπης που δεν μετέχει σε ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της Αεροπορίας της, η Τουρκία έχει προχωρήσει σε συνεργασίες στις ΗΠΑ και την Άπω Ανατολή για ανάπτυξη αεροσκαφών κάθε κατηγορίας. Με τα δεδομένα αυτά, η ανατροπή των ισορροπιών είναι ζήτημα πενταετίας. και ίσως η εκτίμηση αυτή να είναι και αισιόδοξη. Η ψύχραιμη παρατήρηση της καταστάσεως υποδεικνύει ασφαλώς ότι δεν υπάρχει περίπτωση να τεθεί σε εφαρμογή το σύνολο των εξοπλιστικών προγραμμάτων που έχει εξαγγείλει η Άγκυρα. Δεν αναμένεται, επί παραδείγματι, να αεροπλανοφόρο, όπως έχει ανακοινώσει. Όμως υπάρχουν κρίσιμοι τομείς στους οποίους θα αμφισβητήσει την ποιοτική υπεροχή την οποία η Ελλάς επεδίωκε όλα αυτά τα χρόνια. Σταδιακώς η τουρκική Αεροπορία καλύπτει την απόσταση που την χωρίζει από την ελληνική, όσον άφορα στην αξιοποίηση των συγχρόνων τεχνολογιών ανταλλαγής τακτικών δεδομένων που κάνουν μια μικρότερη αεροπορική δύναμη πιο ευέλικτη και πιο αποτελεσματική. Σε λίγα χρόνια θα έχουν και οι Τούρκοι υποβρύχια τύπου 214, πλησιάζοντας τις αντίστοιχες δυνατότητες του Πολεμικού μας Ναυτικού. Ίσως, μάλιστα, να τα εξοπλίσουν νωρίτερα από εμάς με σύγχρονα βλήματα και τορπίλες, που οι ελληνικές Κυβερνήσεις δεν είχαν την πρόνοια να αγοράσουν. Και, φυσικά, σχετικό πρόγραμμα δεν υφίσταται στο ορατό μέλλον. Η μεγάλη αγορά των αρμάτων Leopard 2Hel έχει φέρει την Ελλάδα στην παγκόσμια πρωτοπορία. Ενώ όμως η χώρα μας αφήνει για το μέλλον τον προγραμματισμό της τεχνικής υποστηρίξεώς τους, η Τουρκία προχωρεί τον εκσυγχρονισμό των αρμάτων που διαθέτει σήμερα, επιδιώκοντας την απόκτηση μεταχειρισμένων γερμανικών αρμάτων που θα εκσυγχρονισθούν σε επίπεδο ανάλογο των ελληνικών. Σε τομείς πλέον κρίσιμων τεχνολογιών κινείται με σταθερά βήματα. Ήδη πειραματίζεται με ,μή επανδρωμένα αερομαχητικά διαφόρων κατηγοριών. Έχει όμως και την βιομηχανική βάση για να υποστηρίξει τέτοιες προσπάθειες. Την ανέπτυξε εφαρμόζοντας μίαν αυστηρή νομοθεσία που επέβαλε η τουρκική βιομηχανική συμμετοχή σε οποιοδήποτε οπλικό σύστημα αποκτούσε η χώρα. Τέτοια νομοθεσία υπάρχει και στην Ελλάδα. Όμως η επιλεκτική εφαρμογή και τα «παραθυράκια» των νόμων δεν επέτρεψαν να επωφεληθεί η χώρα από τα δισεκατομμύρια που δαπανήθηκαν. Απεναντίας, επί μια και πλέον δεκαετία παραμένουν Αμυντικά Συστήματα, στα όρια της χρεωκοπίας, ενώ οι προσπάθειες ιδιωτικοποιήσεως εργοστασίων όπως η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων μένουν ατελέσφορες. Την ίδια στιγμή, ή αντίστοιχη τουρκική βιομηχανία ΜΚΕΚ έχει προχωρήσει τόσο, που τα προϊόντα της έγιναν αντικείμενο βιομηχανικής κατασκοπίας από τις ΗΠΑ. Υπόθεση για την οποία ανώτερο στέλεχος της διώκεται δικαστικώς.

Ευθ. Π. Πέτρου

Thursday, October 16, 2025

Latest News

Από την Ορεστιάδα προετοιμάζεται το 19ο Δημοσιογραφικό Συνέδριο Σαμοθράκης 

Θα γίνει στις αρχές καλοκαιριού - ΠΟΕΣΥ και Περιφέρεια ΑΜΘ ενώνουν δυνάμεις με επίκεντρο τις προκλήσεις της ενημέρωσης και...

More Articles Like This