Από την Ελλάδα στον Έβρο – Όλο και λιγότερα πρωτάκια


· Της Κυριακής Γιαλαμά
Το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας μας δεν είναι πλέον μια αφηρημένη στατιστική. Φαίνεται κάθε Σεπτέμβριο στην πρώτη τάξη του δημοτικού, όπου οι αριθμοί μειώνονται σταθερά.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το σχολικό έτος 2025–2026 οι μαθητές της Α΄ Δημοτικού πανελλαδικά ανέρχονται σε περίπου 71.500 παιδιά. Δέκα χρόνια πριν, το 2014–2015, ήταν περίπου 114.600. Η μείωση ξεπερνά το 37% μέσα σε μία δεκαετία. Αυτό σημαίνει ότι σχεδόν τέσσερις στις δέκα αίθουσες που υπήρχαν τότε σήμερα είναι άδειες.
Η τάση αυτή έχει συνέπειες: συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, λιγότερα τμήματα, περιορισμός οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών. Πρόκειται για μια πραγματικότητα που δεν αφορά μόνο την εκπαίδευση, αλλά την ίδια την κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας.
· Ο Έβρος σε αριθμούς
Η εικόνα στον Έβρο είναι ακόμη πιο ανησυχητική:
– Στην απογραφή του 2021 ο νομός έχασε 13.524 κατοίκους σε σχέση με το 2011 (μείωση 9,2%).
– Το 2024 καταγράφηκαν μόλις 898 γεννήσεις σε όλο τον νομό.
– Σήμερα η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Έβρου αριθμεί περίπου 8.802 μαθητές, κατανεμημένους σε 134 σχολικές μονάδες (59 δημοτικά και 75 νηπιαγωγεία).
Με δεδομένο ότι τα παιδιά που εγγράφονται στην Α΄ Δημοτικού κάθε χρόνο προέρχονται από τόσο μικρές «φουρνιές» γεννήσεων, η μείωση μαθητικού πληθυσμού δεν είναι συγκυριακή, αλλά μακροπρόθεσμη.
· Το μέλλον
Ο «καθρέφτης» του δημογραφικού προβλήματος είναι η σχολική μας πραγματικότητα. Ο νομός Έβρου, λόγω της γεωγραφικής του θέσης και της διαρκούς πληθυσμιακής συρρίκνωσης, αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση. Αν δεν υπάρξουν πολιτικές στήριξης των οικογενειών, κινήτρων για παραμονή νέων στον τόπο και επενδύσεων σε σχολικές υποδομές, οι αίθουσες θα συνεχίσουν να αδειάζουν.
Το «άδειο θρανίο» στην Α΄ Δημοτικού είναι το πιο ηχηρό μήνυμα ότι η Ελλάδα –και ειδικότερα η ακριτική Θράκη– χρειάζεται μια ολοκληρωμένη απάντηση στο δημογραφικό.