Η ΑΔΕΔΥ Έβρου επισημαίνει την ανάγκη άμεσης συντήρησης και βελτίωσης της ασφάλειας από την Θεσσαλονίκη έως τους Κήπους – Την ίδια ώρα, η ιδιωτικοποίηση φαίνεται πως καθυστερεί

Κρίσιμος είναι ο τελευταίος μήνας της χρονιάς για το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και, κατ’ επέκταση, για τα κρατικά έσοδα. Ο λόγος είναι ότι ένα από τα σημαντικότερα project αποκρατικοποιήσεων, αυτό της Εγνατίας Οδού, το οποίο «σέρνεται» ήδη επί δεκαπέντε χρόνια, πρέπει πλέον να ολοκληρωθεί – ευτυχώς οι αρμόδιοι κάνουν ό,τι απαιτείται προς την κατεύθυνση αυτή.
Να θυμίσουμε ότι, ύστερα από διεθνή διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, τον Αύγουστο του 2021 το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EgisProjects αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της για 35 έτη, με δεσμευτική προσφορά περίπου 1,5 δισ. ευρώ – ποσό υψηλότερο κατά περίπου 500 εκατ. ευρώ σε σχέση με τη δεύτερη προσφορά. Η ιδιωτικοποίηση αυτή δεν ωφελεί μόνο τα δημόσια έσοδα, αλλά συνδέεται άμεσα και με την ασφάλεια των πολιτών και τη συνολική ποιότητα των οδικών υποδομών της χώρας.
Για να γίνουμε σαφέστεροι, μιλάμε για τον μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της χώρας. Με μήκος 670 χιλιομέτρων, ενώνει την Ανατολή με τη Δύση και λειτουργεί ως συλλεκτήρια αρτηρία για τρεις πανευρωπαϊκούς διαδρόμους με κατεύθυνση από βορρά προς νότο: τον Διάδρομο IV (Βερολίνο-Θεσσαλονίκη μέσω Σόφιας), τον Διάδρομο IX(Ελσίνκι–Αλεξανδρούπολη) και τον Διάδρομο X (Θεσσαλονίκη–Αυστρία/Ουγγαρία μέσω Βελιγραδίου).
Σε οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, μια τέτοια νευραλγική υποδομή θα ήταν άψογη: Φιλική στον χρήστη και, φυσικά, απολύτως ασφαλής. Στην Ελλάδα συμβαίνει το αντίθετο. Η Εγνατία Οδός βρίσκεται σε κατάσταση που δεν θυμίζει αυτοκινητόδρομο πανευρωπαϊκών προδιαγραφών, αλλά επαρχιακό δρόμο βαλκανικής χώρας των αρχών της δεκαετίας του ’90. Οι ειδικοί υπολογίζουν ότι υπάρχουν τουλάχιστον 50 επικίνδυνα σημεία-καρμανιόλες μόνο από την Κομοτηνή μέχρι την Ξάνθη. Δεν χρειάζεται όμως να είναι κανείς ειδικός. Αρκεί να οδηγήσει.
Φθορές στο οδόστρωμα, λακκούβες και σαμαράκια αναγκάζουν τους οδηγούς Ι.Χ. να αλλάζουν απότομα λωρίδα για να αποφύγουν τα εμπόδια. Το ίδιο κάνουν και οι οδηγοί φορτηγών και άλλων βαρέων οχημάτων που, για να αποφύγουν τις λακκούβες, περνούν στο αριστερό ρεύμα με χαμηλές ταχύτητες. Όσο για τους σταθμούς διοδίων; Σε αρκετά σημεία -όπως στον Ίασμο- υπάρχουν μόλις 2-3 λωρίδες εξυπηρέτησης, με αποτέλεσμα -ιδίως το καλοκαίρι- να δημιουργούνται ουρές μισού χιλιομέτρου, τις οποίες οι εποχούμενοι συναντούν απροειδοποίητα.
Και φυσικά, δεν γίνεται καν λόγος για ΣΕΑ. Από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τον Έβρο δεν υπάρχει ούτε ένα σημείο στάσης που να θυμίζει στοιχειωδώς ευρωπαϊκή χώρα. Σε περίπτωση ανάγκης; Όποιος μπει στην Εγνατία καλό θα ήταν να έχει διαβάσει πρώτα το Εγκόλπιο του Προσκόπου. Κι αν οι προσκοπικές γνώσεις φαίνονται υπερβολικά τεχνικές, ίσως χρειάζεται και κάποιο… προσευχητάρι – ειδικά για όσους διασχίζουν τις σήραγγες.
Όπως μου έλεγε φίλος μηχανικός, η κυκλοφορία σε ορισμένα τούνελ θα έπρεπε να έχει απαγορευθεί. Οι περισσότερες δεν διαθέτουν πια λειτουργική πυρόσβεση, ούτε πυράντοχες καλωδιώσεις και άλλες προδιαγραφές που εξασφαλίζουν τις συνθήκες ασφαλείας που προβλέπει ο (ευρωπαϊκός και ελληνικός) νόμος.
Μετά τα πολύνεκρα ατυχήματα σε σήραγγες της Γαλλίας, της Αυστρίας και της Ελβετίας στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και στις αρχές του 2000, η Ευρώπη αναβάθμισε τις προδιαγραφές ασφάλειας των τούνελ ώστε να μην επαναληφθούν τραγωδίες όπως εκείνη του 1999 στη σήραγγα του Μον Μπλανκ. Ας αποφύγουμε τις συγκρίσεις δεν μας ευνοούν. Στην Εγνατία μας, πολλές σήραγγες λειτουργούν χωρίς πιστοποίηση. Ίσως, θα ήταν πιο ειλικρινές να τοποθετηθούν πινακίδες: «Διέρχεστε με δική σας ευθύνη».
Υπάρχουν χειρότερα; Δυστυχώς, ναι. Κάποιοι – εκπρόσωποι του βαθέως κράτους – ζητούν να μην αλλάξει τίποτα. Ο δρόμος να παραμείνει ως έχει, μέχρι την επόμενη στραβή. Και τότε, όπως συνήθως, θα αναρωτιόμαστε ξανά αν η Ελλάδα είναι πράγματι ευρωπαϊκή χώρα.
Νίκος Ταμπακόπουλος
liberal.gr
- Δηλώσεις του προέδρου της ΑΔΕΔΥ Έβρου για την Εγνατία Οδό

Στο ίδιο μήκος κύματος με τα παραπάνω, ο Πρόεδρος του Νομαρχιακού Τμήματος της ΑΔΕΔΥ Έβρου, Παναγιώτης Τσίρτσης, προχώρησε σε δηλώσεις στο ΘΡΑΚΗ ΝΕΤ, για το ένα υπήρξε κάποια εξέλιξη για το αίτημα που είχε γίνει προς το Περιφερειακό Συμβούλιο Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, αναφορικά με την κατάσταση που επικρατεί στο οδόστρωμα της Εγνατίας Οδού από Θεσσαλονίκη μέχρι το Τελωνείο Κήπων.
Πιο αναλυτικά, ο κ. Τσίρτσης τόνισε τα εξής: «Η νέα εξέλιξη όσον αφορά τους θεσμικούς φορείς στους οποίους απευθυνόμαστε, δεν υπάρχει. Αναμένουμε και εμείς και η Περιφερειακή Ένωση Δήμων (ΠΕΔ), γιατί απευθυνόμασταν προς το Περιφερειακό Συμβούλιο και την ΠΕΔ (τους Δήμους δηλαδή, που αποτελούν το σύνολο όλων των πολιτών και μας εκπροσωπούν στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη). Περιμένουμε το κάλεσμα και την πρόσκληση από τοΠεριφερειακό Συμβούλιο, όταν θα βάλει στην ημερήσια διάταξή του, το αίτημα που έχουμε κάνει. Το βασικό είναι όμως και όλη η κοινωνία, οι συμπολίτες μας, να καταλάβουμε ότι πολλές φορές πρέπει όλοι μαζί να μάθουμε να διεκδικούμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για την καθημερινότητά μας. Θυμίζω ότι η Εγνατία Οδός είναι ένας εθνικός δρόμος, αλλά και διεθνής δρόμος, αφού συνδέει την Ασία με την Ευρώπη, με δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Με τις όποιες ατέλειες που έχει ένας δρόμος σε σχέση με άλλες χώρες, Ιταλία, Γερμανία, το τι σημαίνουν σε εκείνες τις χώρες, οι δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας. Αυτό που παρατηρούμε και καθημερινά είναι ότι είναι ένα βεβαρημένο οδικό δίκτυο, το οποίο πλέον γίνεται επικίνδυνο για την διέλευση όσων το χρησιμοποιούν. […] Προσπαθούμε και ζητάμε όλοι οι θεσμικοί φορείς που μας εκπροσωπούν, να λάβουν πρωτοβουλία, προκειμένου όλοι μαζί, αλλά και οι συμπολίτες μας, να πιέσουμε προς μια τριπλή κατεύθυνση. Ζητάμε τη συντήρηση του οδικού δικτύου, προκειμένου ένας δρόμος ταχείας κυκλοφορίας να είναι και στην πράξη ταχείας και ασφαλής. Διαφορετικά, ούτε ταχύτητα μπορείς να αναπτύξεις, λόγω της φθοράς που έχει υποστεί όλα αυτά τα χρόνια, μιας και μεγάλα οχήματα, βαρέα οχήματα, καθημερινά περνούν και κάνουν χρήση του δικτύου. Άρα από Αθήνα μέχρι και τον Έβρο θα πρέπει να γίνει άμεσα σωστή διαδικασία συντήρησης, ίσως και με καλύτερα υλικά και μελέτες ,προκειμένου να έχει περισσότερα χρόνια αντοχή και να είναι ένας δρόμος ταχείας κυκλοφορίας και ασφαλής».
Αλέξανδρος Κεσανλής




