Η παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου εδραιώνει την γεωπολιτική σημασία της Αλεξανδρούπολης – Οι σιδηροδρομικές μεταφορές ρίχνουν στο 50% το κόστος ναύλων, ενώ το κέρδος χρόνου από δύο (2) ημέρες με εμπορικό πλοίο, πέφτει στις έξι (6) ώρες με το τρένο

Μια πολύ σημαντική παράμετρος σχετικά με την γεωπολιτική αξία της Αλεξανδρούπολης αναλύεται από τον αντιστράτηγο ε.α. Κωνσταντίνο Κούσαντα.
Σημειωτέον πως ο κ. Κούσαντας έχει υπηρετήσει στο ΝATOϊκό Στρατηγείο Ταχείας Επεμβάσεως στην Ισπανία – Βαλένθια ως Βοηθός Επιτελάρχη στο βαθμό του Ταξίαρχου και είναι κάτοχος δύο Mastersστη Διεθνή Ασφάλεια (Plymouth) και στις Διεθνείς Σχέσεις (Brussels).
Αναλυτικά αναφέρει:
Η ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΤΩΝ ΣΤΕΝΩΝ ΤΟΥ ΒΟΣΠΟΡΟΥ ΑΥΞΑΝΕΙ ΤΗΝ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ (SEA2SEA)
Το σχέδιο παράκαμψης των Στενών του Βοσπόρου είναι σε εξέλιξη καθώς η ΕΡΓΟΣΕ προωθεί την στρατηγικής σημασίας για την χώρα σιδηροδρομική κατασκευή Αλεξανδρούπολης – Ορμένιο – Μπουργκάζ – Βάρνα – Ρούσσε που επιτρέπει τη σύνδεση κύριων λιμένων στην Ελλάδα και Βουλγαρία.
Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου, ανέρχεται σε 1,33 δις € για την κατασκευή της αναβάθμισης της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης – Ορμένιου – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα μήκους 176 χιλιομέτρων σε διπλή γραμμή.
Τοprojectsea2seaθα αντλήσει χρηματοδότηση μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, όπως το ConnectingEuropeFacility(CEF) και θα εξασφαλίσει δάνεια από την ETEπ. Στον διαγωνισμό αυτόν έχουν υποβάλει ενδιαφέρον ήδη τρείς μεγάλες κοινοπραξίες, ΑΒΑΞ – ALSTOM, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – INTRAKAT και ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.
Στην πρώτη φάση θα υλοποιηθεί η διασύνδεση της Αλεξανδρούπολης με την Φιλιππούπολη που θα είναι και το κύριο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου. Στη δεύτερη θα γίνει η διασύνδεση με το Μπουργκάς, ώστε να αρχίσει η λειτουργία της παράκαμψης Βοσπόρου. Στην τρίτη θα ενταχθεί το λιμάνι της Βάρνας και στο τέταρτη το παραδουνάβιο λιμάνι του Ρούσε καθώς και το λιμάνι της Καβάλας.

Τοsea2seaέχει τεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των ΗΠΑ, λόγω της σύνδεσης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, του οποίου ο γεωστρατηγικός ρόλος δίνει την δυνατότητα συνδυασμένων μεταφορών από / προς τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη.
Ο λιμένας της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται στην 2η φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας και μέχρι το τέλος Μαΐου 2022 αναμένεται να αναδειχθεί ο ανάδοχος, ενώ μέχρι το τέλος του 2022 θα έχει ολοκληρωθεί η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του.
Οι μεταφορές Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάζ – Βάρνα με σιδηρόδρομο bypassσε σύγκριση με τα στενά του Βοσπόρου θα μειώσει το κόστος στην μισή αξία ενώ το κέρδος χρόνου από 2 μέρες με εμπορικό πλοίο θα πέσει στις 6 ώρες με το τραίνο.
Εκτιμάται ότι ο συνδυασμός του sea2seaκαι του Λιμένα Αλεξανδρούπολης θα συμβάλει στην:
1. Ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής όλου του Έβρου με τον νέο αναπτυξιακό νόμο που προβλέπει επιδοτήσεις και ενισχύσεις ιδιωτικών επενδύσεων μέχρι 70%
2. Δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας του Νομού Έβρου και κυρίως της Αλεξανδρούπολης
3. Δραστηριοποίηση ενδιάμεσων περιοχών μεταξύ Αλεξανδρούπολης και Ορμένιου
4. Ανάπτυξη μαζικών και στρατηγικών μεταφορών σε συνδυασμό με το εξαιρετικό οδικό δίκτυο και το σύγχρονο διεθνές αεροδρόμιο.
pentapostagma.gr
* * *
Σημείωση Ε.Θ.
Χαιρόμαστε ιδιαίτερα που όσα είχε περιγράψει η «ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΘΡΑΚΗ», πριν από πολλές δεκαετίες, μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης.
Η Αλεξανδρούπολη θα αλλάξει μορφή, τα αμέσως επόμενα χρόνια.
Είμαστε έτοιμοι να υποδεχθούμε το μέλλον;
Σ.Κ.




