Η νέα μάστιγα στο κυκλοφοριακό χάος – Αναγκαία η λήψη μέτρων ασφαλείας τόσο για τους οδηγούς πατινιών, όσο και αυτοκινήτων

Τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν μπει για τα καλά στην ζωή της καθημερινής κυκλοφορίας οχημάτων.
Μάλιστα, όλο και αυξάνεται αυτή η νέα τάση οδήγησης. Το ελάχιστο κόστος λειτουργίας, η αμεσότητα για γρήγορες και κοντινές αποστάσεις που προσφέρουν, σε συνδυασμό με το σχετικά χαμηλό αντίτιμο αγοράς τους, έχουν κάνει πολλούς πολίτες να στραφούν προς την χρήση των ηλεκτρικών πατινιών.
Παρότι η πράσινη μετακίνηση τείνει να έχει πολλαπλά οφέλη για τους χρήστες, η έλλειψη υποδομών, αλλά και η απουσία υπεύθυνης οδηγικής συμπεριφοράς μπορεί να φέρουν τα αντίθετα αποτελέσματα.
Η αυξανόμενη χρήση ηλεκτρικών πατινιών φέρνει στο προσκήνιο μια νέα πραγματικότητα στους κανόνες μετακίνησης της κάθε πόλης.
Ωστόσο, σε γενικές γραμμές, η χρήση οχημάτων μικροκινητικότητας είναι κάτι πολύ καινούργιο σε Ελλάδα και Ευρώπη. Κάποιοι βασικοί κανόνες οδήγησης των πατινιών δεν έχουν διευθετηθεί, όπως επίσης κάποια στοιχεία είναι ακόμη άγνωστα για τους οδηγούς, αλλά και για τα οχήματα.
Ως συνέπεια αυτών, σημειώνονται καθημερινά τροχαία ατυχήματα με τραυματισμούς αναβατών ή πεζών. Και όχι, φυσικά μόνο στην χώρα μας…
Σε όλη την Ευρώπη, υπάρχει μια αντικειμενική δυσκολία τήρησης πραγματικών στοιχείων για κάθε μέσο μικροκινητικότητας, με δεδομένο, για παράδειγμα, ότι δεν φέρουν πινακίδες κυκλοφορίας, και όταν συμβεί κάποιο ατύχημα -εάν δεν πρόκειται για σοβαρό τραυματισμό που χρειάζεται νοσηλεία- δεν καταγράφεται.
Μετά τις έντονες κατακραυγές στην Μαδρίτη για την επικίνδυνη οδήγηση και το χαοτικό πάρκινγκ για τους χρήστες ηλεκτρικών πατινιών, ο δήμος της ισπανικής πρωτεύουσας αποφάσισε την ολική απαγόρευση σε όλα τα μέσα μικροκινητικότητας έως τις 25 Οκτωβρίου 2024.
Σε πολλές πόλεις σε όλο τον κόσμο εκφράζονται διαμαρτυρίες για την επικίνδυνη οδήγηση των χρηστών των ηλεκτρικών πατινιών, τόσο σε δρόμους, όσο και σε πεζοδρόμια, καθώς και για τη στάθμευσή τους σε οποιονδήποτε κοινόχρηστο χώρο.
Μια από αυτές τις πόλεις, με έντονη δυσφορία για τους οδηγούς ηλεκτρικών πατινιών, είναι η Θεσσαλονίκη, στην οποία δραστηριοποιούνται πλέον πέντε εταιρείες ενοικίασης κοινόχρηστων μέσων μικροκινητικότητας.
Στο πλαίσιο ειδικού σχεδιασμού που έχει εκπονηθεί και αφορά στην ασφαλή χρήση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς, η Διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης επέβαλε εκατοντάδες πρόστιμα σε αναβάτες ηλεκτρικών πατινιών, με σκοπό την διασφάλιση υψηλού επιπέδου οδικής ασφάλειας.
Η νέα επικίνδυνη μόδα οδήγησης έχει ταράξει τα… νερά στην κυκλοφορία οχημάτων, ενώ σύμφωνα με έρευνες, το μεγαλύτερο ηλικιακό ποσοστό που χρησιμοποιεί τα ηλεκτρικά πατίνια είναι νέοι από 12 έως και 24 ετών.
Στο πλαίσιο της ειδικής κυκλοφοριακής εκπαίδευσης παιδιών όλων των σχολικών βαθμίδων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, συγκοινωνιολόγοι βρέθηκαν πριν από λίγες ημέρες στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, όπου ενημέρωσαν τα παιδιά πως θα κινούνται με ασφάλεια όταν χρησιμοποιούν τα ηλεκτρικά πατίνια.

Ο Αθανάσιος Σκορδάς, υπεύθυνος της εθελοντικής οργάνωσης «Ενοδία», η οποία δημιουργεί και εκπονεί εκπαιδευτικά προγράμματα σχετικά με την εκπαίδευση ανηλίκων και ενηλίκων στην ασφαλή μετακίνηση, μίλησε στο ΘΡΑΚΗ ΝΕΤ, αναφορικά με τους κινδύνους που κρύβει η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών, αλλά και για τα αγεωγράφητα στοιχεία που θα πρέπει να διευθετηθούν.
Ειδικότερα, ο κ. Σκορδάς σημείωσε: «Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι ένα μέσο που βοηθάει πάρα πολύ, ειδικότερα την νεολαία. Συμβάλλει πάρα πολύ σε αυτό που λέμε βιώσιμη αστική κινητικότητα. Βοηθάει γιατί είναι ένα οικολογικό μέσο και ευέλικτο στην κίνηση της πόλης και δεν εμποδίζει καθόλου στην κυκλοφοριακή κίνηση. Άρα, είναι ένα μέσο που θα πρέπει να το ενισχύσουμε και να το προωθήσουμε. Όμως, έχει καταλήξει να έχει γίνει μάστιγα τα τελευταία χρόνια και να αποτελεί κίνδυνο τόσο στους ίδιους τους αναβάτες, αλλά και για τους υπόλοιπους πεζούς. Δυστυχώς, βλέπουμε ότι η συντριπτική πλειονότητα από τους οδηγούς ηλεκτρικών πατινιών να μην φορούν κράνος. Επίσης, οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και αν τον γνωρίζουν δεν τον τηρούν, καθώς θεωρούν ότι τα πατίνια είναι ένα όχημα που μπορεί να πάει όπου θέλει. Ένα μεγάλο θέμα είναι η ασφάλιση των μέσων μικροκινητικότητας, διότι σε περίπτωση ατυχήματος θα υπάρχει πρόβλημα για το ποιος θα αντικαταστήσει την βλάβη του παθόντα. Όπως επίσης, οι οδηγοί δεν φροντίζουν να οδηγούν ανοιχτόχρωμα ρούχα, όταν τα χρησιμοποιούν το βράδυ. Γενικότερα, υπάρχει έλλειψη σεβασμού στους υπόλοιπους χρήστες και για αυτό υπάρχει η δημιουργία ενός κινήματος στην Ευρώπη, όπου απαγορεύει στο 100% την λειτουργία των πατινιών. Για παράδειγμα, η Μαδρίτη, η οποία πρόσφατα ανακοίνωσε την ολική απαγόρευση αυτών των μέσων. Πιστεύω ότι αυτό θα γίνει στην Ελλάδα και σε άλλες πόλεις της Ευρώπης, εάν δεν ληφθούν μέτρα και αν δεν υπάρχει εκπαίδευση σε όλους αυτούς που χρησιμοποιούν τα ηλεκτρικά πατίνια».

Με τη σειρά του, ο εκπαιδευτής οδηγών, Πολυχρόνης Ρεντούμης, θεωρεί ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που παρατηρείται στους νέους οδηγούς των ηλεκτρικών πατινιών είναι η άγνοια κινδύνου, ενώ αναφέρει ότι θα πρέπει όλοι οι οδηγοί να γνωρίζουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Αναλυτικότερα, ο κ. Ρεντούμης υπογράμμισε: «Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει η αντίληψη του κινδύνου. Κυκλοφορούν στην μέση του δρόμου, ανεβαίνουν πάνω στα πεζοδρόμια και κινούνται με υπερβολικές ταχύτητες. Για παράδειγμα, αν ανοίξει μια πόρτα αυτοκινήτου την ώρα που περνάει ένα πατίνι δεν θα προλάβει ο αναβάτης του να αντιδράσει. Οφείλουμε να βάλουμε τα παιδιά από μικρές ηλικίες σε μια διαδικασία εκπαίδευσης της οδηγικής συμπεριφοράς. Βέβαια, τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν αρκετά θετικά, καθώς είναι φιλικά προς το περιβάλλον και αρκετά ευέλικτα. Για να λυθούν τα προβλήματα που υπάρχουν, ως εκπαιδευτής θεωρώ ότι θα πρέπει να περάσουμε στην εκπαίδευση. Είτε μέσα στα σχολεία, είτε να γίνει υποχρεωτική η εκπαίδευση μέσω των σχολών οδηγών για τους αναβάτες των πατινιών. Θα πρέπει όλοι να τηρούμε των κώδικα, για ένα ασφαλές σήμερα και ένα βιώσιμο αύριο».
Εν κατακλείδι, και με βάση τα λεγόμενα των εκπαιδευτών, οι οδηγοί πατινιών (ιδιαίτερα όσοι είναι νεαροί στην ηλικία) πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και υπεύθυνοι, διότι αλλιώς καταντούν επικίνδυνοι για την πρόσκληση τροχαίου ατυχήματος.
Αλέξανδρος Κεσανλής