Στην θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης χρειάζεται ένα ολόκληρο φάσμα κρατικής μέριμνας, ενεργειών, λειτουργιών και υποδομών – Ο κίνδυνος θαλάσσιων ατυχημάτων δημιουργείται κυρίως από την αυξημένη κίνηση των πλοίων – Η εταιρεία GASTRADE A.E. υποχρεούται να πάρει συγκεκριμένα μέτρα προστασίας για το υγροποιημένο αέριο
Λένε ότι για την προστασία του περιβάλλοντος απαιτούνται συνειδητοί πολίτες. Αυτό πράγματι ισχύει, αλλά κυρίως στα θέματα καθημερινότητας.
Στην περίπτωση όμως μεγάλων έργων – εγκαταστάσεων – δραστηριοτήτων, όπως του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και του Υπεράκτιου Ανεξάρτητου Σταθμού Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), στην θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης, απαιτούνται πρωτίστως συνειδητοί άρχοντες.
Ο λόγος είναι απλός. Εδώ χρειάζεται ένα ολόκληρο φάσμα κρατικής μέριμνας, ενεργειών, λειτουργιών και υποδομών
Το Σύνταγμα της Ελλάδος, στο άρθρο 24, το αναφέρει ξεκάθαρα : «.Η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του Κράτους και δικαίωμα τoυ πολίτη. Για τη διαφύλαξή του, το Κράτος έχει υποχρέωση να παίρνει ιδιαίτερα προληπτικά μέτρα. »
Το θαλάσσιο περιβάλλον, δεν κινδυνεύει μόνο από τις εγκαταστάσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτό, όπως εν προκειμένω των πλωτήρων πρόσδεσης πλοίων (SPM – Single Point Mooring) και των Πλωτών Αποθηκών και Μονάδων Αεριοποίησης του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (FSRU – Floating Storage and Regasification Unit), αλλά κυρίως από την αυξημένη κίνηση των πλοίων που δημιουργείται εξαιτίας αυτών, σε συνδυασμό με την έλλειψη των απαιτουμένων υποδομών, λειτουργιών και μέτρων
* για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
* την αποτροπή ναυτικών ατυχημάτων
* την προστασία της ανθρώπινης ζωής και περιουσίας στη θάλασσα
* την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος
* την ασφαλή λειτουργία των πλοίων
* την ασφαλή λειτουργία των πλωτών και λιμενικών εγκαταστάσεων.
που προβλέπονται από τις Διεθνείς Συμβάσεις, τις Κοινοτικές Οδηγίες και την Εθνική νομοθεσία.
Όταν το θέμα του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης ήταν στην επικαιρότητα (2007-2009), ως απλός πολίτης και ως μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του Δήμου Αλεξανδρούπολης (Αποφάσεις Δημοτικού Συμβουλίου 102/2008 και 27/2009), επανειλημμένα είχα αναφέρει όσα απαιτούνται να γίνουν για την προστασία μας και για την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος.
Με μια επισήμανση, ότι όλα αυτά απαιτούνται όχι μόνο για την περίπτωση του πετρελαιαγωγού αλλά για κάθε ‘λιμάνι διεθνούς ενδιαφέροντος’ όπως της Αλεξανδρούπολης, το οποίο συμπτωματικά ή σημειολογικά, χαρακτηρίστηκε επίσημα ‘λιμάνι διεθνούς ενδιαφέροντος’ (ΚΥΑ 8315.2/2007/ΦΕΚ 202 Β/ 16-02-2007) λίγες μέρες πριν από την υπογραφή (15-3-2007) της Διακρατικής Συμφωνίας για τον πετρελαιαγωγό.
Οι απαιτήσεις αυξάνονται όταν σε ένα τέτοιο λιμάνι, προστίθεται και μια επικίνδυνη εγκατάσταση, όπως ο ΑΣΦΑ, καθώς διέπεται από τη νομοθεσία της Ε.Ε (Οδηγία 96/82/ΕΚ – Seveso Ι, 2003/105/ΕΚ Seveso II και ΚΥΑ 12044/2007 ΦΕΚ 376 Β/19-3-2007).
Τα έγραψα και πάλι το Δεκέμβριο του 2012 με αφορμή την έγκριση της ΜΠΕ για τον ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης, από την Περιφέρεια ΑΜΘ.
Τα επαναλαμβάνω και σήμερα επιγραμματικά. Κατά καιρούς έχω αναφερθεί αναλυτικά για το καθένα από αυτά :
* ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΠΟΛΙΚΑ ΣΚΑΦΗ
* ΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΛΙΜΕΝΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
* ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
REGIONAL MARINE POLLUTION COMBATING CENTRE
* ΕΥΚΟΛΙΕΣ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΚΑΤΑΛΟΙΠΩΝ
PORT RECEPTION FACILITIES
* ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΛΙΜΕΝΟΣ
PORT FIGHTING SERVICE
* ΠΛΟΗΓΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
PILOT SERVICE
* ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΠΛΟΙΩΝ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΜΟU PARIS 82
PORT STATE CONTROL
* ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΕΘΝΗ ΚΩΔΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΛΟΙΩΝ ΚΑΙ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ( ISPS CODE)
* Κέντρο ΚΑΙ ΥΠΟΚΕΝΤΡΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΩΣΗΣ
JOINT RESCUE CO-ORDINATION CENTRE AND SUB – CENTRES
* ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΠΛΟΙΩΝ
VESSEL TRAFFIC MANAGEMENT – INFORMATION SYSTEM (V.T.S)
* Σύστημα θαλάσσιων διαδρόμων
RULES AND RECOMMENDATIONS ON NAVIGATION THROUGH
THE ISLANDS
* ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΟΡΜΩΝ ΚΑΤΑΦΥΓΗΣ
PORTS OF REFUGE
Αναρωτήθηκαν άραγε οι Τοπικοί μας Άρχοντες, όταν ενέκριναν την ΜΠΕ του έργου, ακριβώς δυο χρόνια πριν, αλλά και σήμερα όπου η υλοποίηση του έργου είναι πιο κοντά, ποιες από τις παραπάνω υποχρεώσεις της έχει υλοποιήσει η επίσημη Πολιτεία;
Η εταιρεία GASTRADE A.E, μέσα από την ΜΠΕ, υποχρεούται να πάρει συγκεκριμένα μέτρα και σίγουρα θα ελεγχτεί αν θα τα πάρει.
Η επίσημη Πολιτεία, θα τηρήσει τις προβλεπόμενες από τις Διεθνείς Συμβάσεις, τις Κοινοτικές Οδηγίες, το Σύνταγμα, και την Εθνική νομοθεσία υποχρεώσεις της;
Ποιος θα την ελέγξει;
Παπανικολόπουλος Νικόλαος
Υποναύαρχος ΛΣ (ε.α)






