Home / Πολιτικη / Την άνοιξη του 2014 θα αρχίσουν τα έργα κατασκευής του “ΤΑΡ”

Την άνοιξη του 2014 θα αρχίσουν τα έργα κατασκευής του “ΤΑΡ”

Σε δύο μήνες θα ορισθεί το χρονοδιάγραμμα των εργασιών – Θα γίνουν διακλαδώσεις προς Βουλγαρία, Ρουμανία και Δυτικά Βαλκάνια για τον εφοδιασμό τους με Αζέρικο αέριο

agogos1 agogos

Ως μια σημαντικότατη ένεση για την ελληνική οικονομία κρίνεται η επένδυση για τον αγωγό ΤΑΠ, ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο στην Ευρώπη.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός χαρακτήρισε την επένδυση ως μια από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη τα τελευταία 20 χρόνια.

Σύμφωνα με το πλάνο, τα έργα κατασκευής του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου «TAP», ο οποίος περνά και από την Ελλάδα, θα ξεκινήσουν την άνοιξη του 2014, με την επιστράτευση διαδικασιών fast track για την υπερπήδηση των διαφόρων γραφειοκρατικών εμποδίων.

Τη διαβεβαίωση ότι τα  έργα κατασκευής του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου «TAP» θα ξεκινήσουν την άνοιξη του 2014, με την επιστράτευση διαδικασιών fast track για την υπερπήδηση των διαφόρων γραφειοκρατικών εμποδίων έδωσαν ο υπουργός ΠΕΚΑ Γιάννης Μανιάτης και ο υφυπουργός Μάκης Παπαγεωργίου, οι οποίοι μετά και τις επίσημες ανακοινώσεις της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ ΙΙ για την επιλογή του διαδριατικού αγωγού έναντι του Nabucco West, εξειδίκευσαν σημεία της συμφωνίας για τη διαδρομή του από τα ελληνικά εδάφη.

Ειδικότερα, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου περιέγραψε τα οφέλη που αποκομίζει η χώρα μας, λεπτομέρειες της συμφωνίας που υπεγράφη ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και την κοινοπραξία του «TAP», αλλά και τα επόμενα βήματα που θα ακολουθήσει το ελληνικό Δημόσιο ώστε να «τρέξει» το έργο.

Αξίζει να σημειωθεί πως μετά την ανακοίνωση του ονόματος του αγωγού «TAP», αμέσως οι βασικοί μέτοχοι της κοινοπραξίας του κοιτάσματος του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, BP, TOTAL και Socar, θα εισέλθουν στη εταιρεία του αγωγού με σημαντικό ποσοστό. Κάτι που σημαίνει πως οι μεγάλες πολυεθνικές στον χώρο της ενέργειας θα έχουν πια άμεση εποπτεία ως προς τη δρομολόγηση των διαδικασιών για την αδειοδότηση του έργου.

Σύμφωνα, λοιπόν, με όσα περιέγραψε ο υφυπουργός ΠΕΚΑ, η συμφωνία για τον αγωγό έχει διάρκεια 25 χρόνια.

Ο αγωγός θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται το αργότερο την άνοιξη του 2014 και θα έχει ολοκληρωθεί το 2018 ή το 2019.

Στα πρώτα 15 χρόνια το ελληνικό Δημόσιο, σύμφωνα με υπολογισμούς που έχει κάνει το υπουργείο Οικονομικών, θα έχει φορολογικά έσοδα από τους τζίρους της κοινοπραξίας της τάξης των 320 εκατ. ευρώ.

Τέλη διέλευσης δεν υπάρχουν, καθώς ο αγωγός είναι διεθνικός.

Επιπλέον, το ελληνικό Δημόσιο επιδιώκει να μπει, και έχουν γίνει προχωρημένες συζητήσεις, μέτοχος στην κοινοπραξία του «TAP».

Ο κ. Παπαγεωργίου διευκρίνισε ότι αυτό θα γίνει μετά το τέλος της κατασκευής του αγωγού και το ποσοστό που συζητείται είναι τουλάχιστον 5%.

Ο «TAP» θα μεταφέρει στη Δυτική Ευρώπη σε πρώτη φάση ποσότητες φυσικού αερίου 10 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως.

Από αυτήν την ποσότητα η Ελλάδα θέλει 1 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.

Ήδη, όπως είπε ο υφυπουργός ΠΕΚΑ, η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) έχει υποβάλει πρόταση για την αγορά ποσοτήτων.

Τόσο ο υπουργός όσο και ο υφυπουργός ΠΕΚΑ δεσμεύθηκαν για ταχεία (fast track) ολοκλήρωση των διαδικασιών που απαιτούνται για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, δηλαδή, μεταξύ άλλων, των απαλλοτριώσεων και της περιβαλλοντικής αδειοδοτήσεως.

Ήδη, έχει συμφωνηθεί η συγκρότηση κοινής ομάδος εργασίας με εκπροσώπους της Κοινοπραξίας και των συναρμόδιων υπουργείων, η οποία σε δύο μήνες θα έχει καταλήξει στο χρονοδιάγραμμα του έργου.

Σε ότι αφορά στις διακλαδώσεις του αγωγού, από την ενημέρωση των δύο υπουργών προκύπτει ότι αποτέλεσαν βασικό επιχείρημα για την επιλογή του ΤΑΡ.

Εκτός από τη Βουλγαρία – Ρουμανία και την Αλβανία, υπάρχουν συζητήσεις και κατ’ αρχήν συμφωνίες για τροφοδοσία, συνολικά, των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων με αζέρικο αέριο.