Αλλά με την προϋπόθεση ότι αυτή η σύνδεση θα αποβεί προς όφελος και των δύο πλευρών – Το εγχείρημα για να στεφθεί με επιτυχία, πρέπει να στηριχθεί, από το Λιμεναρχείο, το Τελωνείο, τον Έλεγχο Διαβατηρίων και την ίδια την Πολιτεία
Αναμφίβολα, η πρόσφατη και η εκ νέου, μαζί με το Δήμαρχο Αλεξανδρούπολης, επίσκεψη του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης κ. Σταύρου Σταυράκογλου και της προέδρου του Συλλόγου Ελληνομουσείου Αίνου κ. Στέλλας Κλαδαρά, στη γειτονική Αίνο, προκειμένου ερευνηθούν οι προοπτικές και οι δυνατότητες υλοποίησης διασυνοριακής συνεργασίας στους τομείς της ακτοπλοΐας, της οικονομίας και του τουρισμού, είναι επαινετές.
Όμως, για να στεφτεί με επιτυχία το εγχείρημα χρειάζεται να στηριχτεί και από άλλους φορείς όπως το Λιμεναρχείο, το Τελωνείο, τον Έλεγχο Διαβατηρίων κ.α. Πρωτίστως δε, από την ίδια την Πολιτεία με κατάλληλα νομοθετήματα.
***
Από τη δεκαετία του ’70, με την ανάπτυξη του τουρισμού, τα περισσότερα ελληνικά νησιά του Ανατ., Αιγαίου συνδέθηκαν με μικρά τουριστικά σκάφη με τα κοντινά-απέναντι λιμάνια της Τουρκίας.
Έτσι, στα πλαίσια της αρχής της αμοιβαιότητας, αναπτύχτηκαν από ελληνικά και τουρκικά σκάφη, οι γραμμές Μυτιλήνη – Αϊβαλή, Χίος –Τσεσμέ, Σάμος- Κουσάντασι, Κως – Μποντρούμ, Ρόδος – Μαρμαρίς και άλλες.
***
Το Φεβρουάριο του 2000, οι υπουργοί Εξωτερικών Ελλάδος Τουρκίας (Γεώργιος Παπανδρέου και Ισμαήλ Τζεμ) υπέγραψαν διμερή συμφωνία για τις θαλάσσιες μεταφορές (Ν.2900/2001).
Τότε, όσοι ασχολούντο με το συγκεκριμένο κλάδο, πίστεψαν ότι κάτι καλό θα προέκυπτε.
Από τότε, τα πράγματα δεν λειτούργησαν «αμοιβαία» αλλά προς όφελος της τουρκικής πλευράς.
Πολλές φορές Έλληνες πλοιοκτήτες από Ρόδο, Κω και Μυτιλήνη, κατέφυγαν στα ελληνικά δικαστήρια για να βρουν το δίκιο τους.
Οι Τούρκοι πλοιοκτήτες παραβιάζοντας συστηματικά τη διμερή συμφωνία, χωρίς δυστυχώς να υπάρξουν σοβαρές αντιδράσεις από τις κατά καιρούς ελληνικές κυβερνήσεις, έθεσαν εκτός ανταγωνισμού τα πλοία με ελληνική σημαία τα οποία άρχισαν να αποσύρονται από τις γραμμές με αποτέλεσμα, σήμερα, τα με τουρκική σημαία πλοία ανενόχλητα, με το αίσθημα της υπεροχής της τουρκικής διπλωματίας και οικονομίας, αλωνίζουν κυριολεκτικά το Ανατολικό Αιγαίο.
Τα ελληνικά πλοία, κάτω από δυσβάστακτες υποχρεώσεις (εισφορές ΝΑΤ, φορολογία, λιμενικά τέλη, ναυτιλιακό εξοπλισμό σύμφωνα με τις Κοινοτικές Οδηγίες κ.ο.κ) δεν μπόρεσαν να κρατήσουν χαμηλούς ναύλους, δεν μπόρεσαν να γίνουν ανταγωνιστικά και αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα στη γραμμή Μυτιλήνη-Αϊβαλή (απόσταση 14ν.μ ) όπου, εδώ και μερικά χρόνια, εκτελούν πλόες μόνο πλοία με τουρκική σημαία και με ναύλο μόνο πέντε (5) ευρώ το άτομο !!!
***
Η θαλάσσια σύνδεση Αλεξανδρούπολης – Αίνου, εκ πρώτης όψεως, φαντάζει θετική. Το θέμα όμως είναι ποια πλευρά θα ωφεληθεί . Κι αν η ωφέλεια είναι αμοιβαία, κανένα πρόβλημα. Αν όμως, πρόκειται να ωφεληθούν μόνο οι γείτονες, καλύτερα να μη γίνει ποτέ.
Παπανικολόπουλος Νικόλαος
Υποναύαρχος Λ.Σ (ε.α)