Αθρόες εγγραφές μειονοτικών μαθητών στα Σχολεία Ροδόπης και Ξάνθης – Την διδασκαλία του Κορανίου στα Ελληνικά εξετάζει η Κυβέρνηση – Γυρίζουν την πλάτη στην Άγκυρα οι Μουσουλμάνοι της Θράκης
Τη μετάφραση του Κορανίου στα ελληνικά και τη διδασκαλία του στα δημόσια ελληνόφωνα σχολεία της Θράκης ως μαθήματος επιλογής αποκλειστικά για τους μουσουλμάνους μαθητές, οι οποίοι επιλέγουν να φοιτούν σε αυτά, μελετά η κυβέρνηση Σαμαρά.
Οι αθρόες εγγραφές Μειονοτικών μαθητών στα δημόσια σχολεία της περιοχής, στα οποία φοιτούν χριστιανοί μαθητές, η στροφή των μουσουλμάνων μαθητών προς την ελληνόφωνη ανώτατη εκπαίδευση και η εγκατάλειψη των τουρκόφωνων μειονοτικών σχολείων Κομοτηνής – Ξάνθης αλλάζουν τα δεδομένα και υποχρεώνουν την Πολιτεία να εξετάσει σοβαρά το αίτημα που υποβάλλεται από τους ίδιους και τις οικογένειες τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι μουσουλμάνοι γονείς, αγνοώντας τις απειλές του τουρκικού προξενείου, εγγράφουν μαζικά τα παιδιά τους στα μέχρι πρότινος αμιγώς χριστιανικά δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, καθώς επιθυμούν να μαθαίνουν από μικρή ηλικία καλά την ελληνική γλώσσα τα τέκνα τους, να σπουδάζουν στην Ελλάδα και να ενσωματώνονται ομαλώς στην ελληνική κοινωνία,
Αδιάσειστο στοιχείο για τη στροφή αυτή είναι (σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία του υπουργείου Παιδείας) ότι το 80% των μειονοτικών μαθητών επιλέγει πλέον τη δημόσια ελληνόφωνη εκπαίδευση, ενώ μόνο το 20% αυτών κατευθύνεται προς τα μειονοτικά, τα οποία λειτουργούν βάσει μιας ελληνοτουρκικής συμφωνίας του 1968 (στη βάση αυτής, τα σχολικά βιβλία που διδάσκονται αποστέλλονται από την Τουρκία).
Προϊόντος του χρόνου, οι λαϊκές οικογένειες της μειονότητας αντελήφθησαν ότι συνιστά μέγα λάθος να μεγαλώνουν τα παιδιά τους στην Ελλάδα και αυτά να μην γνωρίζουν καλά τη γλώσσα της χώρας της οποίας είναι πολίτες.
Γι’ αυτό στράφηκαν στα δημόσια σχολεία και άφησαν τα μειονοτικά στη σταδιακή παρακμή τους.
Το γεγονός, μάλιστα, ότι φέτος εισήχθη στη Νομική Σχολή της Αθήνας με τη βαθμολογία της και όχι με βάση την ειδική ποσόστωση που θεσπίστηκε από τον Γιώργο Παπανδρέου μουσουλμάνα μαθήτρια από την Κομοτηνή αποδεικνύει το άλμα γίνεται στη Θράκη.
Οι νέοι πουφοιτούν στα σχολεία της περιοχής και μαθαίνουν καλά την ελληνική γλώσσα εισάγονται στο πανεπιστήμιο με το σπαθί τους και όχι χαριστικά.
Καταρχάς συμφωνία
Ενθαρρυμένοι οι γονείς από την καλή υποδοχή που έτυχαν τα παιδιά τους στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, θέτουν τώρα στο πλαίσιο του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θρησκευτικών ελευθεριών το ζήτημα της διδασκαλίας του Κορανίου ως κατ’ επιλογήν μαθήματος στο πλαίσιο της ελληνικής γλώσσας.
Οι υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας ήταν αρχικώς προβληματισμένες με το αίτημα, καθώς τα πολιτικά δεδομένα της εποχής ευνοούν τις παρεξηγήσεις.
Μετά από συζήτηση όμως αποφασίστηκε καταρχάς στο πλαίσιο μιας ευρύτερης εθνικής στρατηγικής για τη μειονοτική εκπαίδευση, που περιλαμβάνει την πρόσληψη ιεροδιδασκάλων, τη σύσταση ειδικού προγράμματος διδασκαλίας ισλαμικών σπουδών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τη διδασκαλία του Κορανίου στην επίσημη γλώσσα του κράτους, η σύσταση μιας ειδικής Επιτροπής που θα μελετήσει με προσοχή σε πρώτη φάση το ζήτημα – οι μέχρι τώρα μεταφράσεις από ξένες πρεσβείες και ελληνικά ιδρύματα δεν θεωρούνται ικανοποιητικές.
Η διδασκαλία του Κορανίου από μετάφραση στα ελληνικά είναι ένα λεπτό θέμα, έχει πολλές παραμέτρους -η διδασκαλία του στους μουσουλμάνους Πομάκους μαθητές των ορεινών περιοχών θα αφαιρέσει κάθε κίνητρο να μαθαίνουν την τουρκική γλώσσα, άρα και την υποτιθέμενη σύνδεση τους με το τουρκογενές τμήμα της μειονότητας-, ενώ θα πρέπει να γίνει με σεβασμό στις επιθυμίες και τις ευαισθησίες τόσο των οικογενειών της μειονότητας (η οποία παρατηρώντας τα όσα συμβαίνουν στη γειτονική Τουρκία δείχνει έντονες τάσεις χειραφέτησης από παλαιούς μηχανισμούς), όσο και της χριστιανικής πλειονότητας.
Το γεγονός, πάντως, ότι ολοκληρώθηκε επιτυχώς από την Ελληνική Πολιτεία ο διαγωνισμός για την πρόσληψη εξήντα τριών ιεροδιδασκάλων σε τζαμιά και σχολεία και ότι προσφάτως τουρκογενείς μουσουλμάνοι έκαναν πορεία διαμαρτυρίας έξω από το τουρκικό προξενείο Κομοτηνής εναντίον της καταπίεσης του Ερντογάν δείχνει ότι είμαστε στις αρχές μιας μεγάλης και αυθόρμητης μεταβολής στο εσωτερικό της μειονότητας, η οποία παρουσιάζει ισχυρές τάσεις αυτονόμησης από τους παρακρατικούς μηχανισμούς που παραδοσιακά την καταπίεζαν.
Με την απόφαση του υπουργείου Παιδείας για το ζήτημα της διδασκαλίας του Κορανίου στα ελληνικά εξουσιοδοτείται η Επιτροπή:
« – να εκπονήσει πρόταση για το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα με ανανεωμένα περιεχόμενα σπουδών για το θρησκευτικό εκπαιδευτικό σύστημα των θρησκευτικών ιερουργών του Ισλάμ στη Θράκη.
» – να προτείνει ενδεδειγμένους τρόπους και διαδικασίες για την εκπόνηση της μετάφρασης του Ιερού Κορανίου στην Ελληνική Γλώσσα ώστε να εκδοθούν σχετικά διδακτικά εγχειρίδια για τους μουσουλμάνους μαθητές της Θράκης, της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
» – να εκποιήσει πρόταση για το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών για τη διδασκαλία του Ιερού Κορανίου στα σχολεία της Θράκης, όπου φοιτούν μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, καθώς και τρόπους διασύνδεσης του με το μάθημα των θρησκευτικών».
Ο ρόλος της Εκκλησίας:
Μέλη της Επιτροπής που μελετά το θέμα αλλά δεν έχει καταλήξει σε αποφάσεις είναι, μεταξύ άλλων, ο Χασάν Μπαντάουι, καθηγητής Ιστορίας του Αραβοϊσλαμικού Κόσμου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ο Αλή Οσμάν, διδάκτωρ Ισλαμικής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αλ Αζάρ, ο Γιασάρ Δαμάδογλου, πτυχιούχος του ισλαμικού Πανεπιστημίου της Μεδίνα.
Σημαντικός στις μεταβολές αυτές – δεν περιορίζονται μόνο στο θέμα του Κορανίου – είναι ο ρόλος της τοπικής Εκκλησίας.
Οι Μητροπολίτες Ξανθής Παντελεήμων, Μαρωνείας και Κομοτηνής Παντελεήμων και Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος δείχνουν ανοχή – κατανόηση στις αλλαγές, ενώ είναι σε επικοινωνία με τους Μουφτήδες Ροδόπης Μέτσο Τσεμαλή, Ξάνθης Μεχμέτ Σινίκογλου και Έβρου Χασάν Δαμάτογλου για όλα τα ανοιχτά θέματα.
Ό νέος Μητροπολίτης Μαρωνείας Παντελεήμων κέρδισε τις εντυπώσεις όταν επισκέφθηκε ο ίδιος το Μουφτή Ροδόπης στο γραφείο του και αντάλλαξαν βιβλία θρησκευτικού περιεχομένου.
Ο δε Μητροπολίτης Ξάνθης ξεμπρόστιασε προσφάτως τον αυτοδιορισμένο Μουφτή Ξάνθης Μετέ, όταν εκείνος έκανε κήρυγμα μίσους κατά των χριστιανών στο μουσουλμανικό «ποίμνιο» του…
Οι μητροπολίτες της ακριτικής Θράκης κατάλαβαν πόσο σημαντικό θέμα ήταν για τους ίδιους τους μουσουλμάνους να αποκτήσουν ιεροκήρυκες που έχουν το κύρος της αναγνώρισης από την Ελληνική Πολιτεία και με τη στάση τους βοήθησαν την ομαλή εξέλιξη των θεμάτων, μακριά από λαϊκισμούς και άκαιρους εξτρεμισμούς.
Συμφέρει άλλωστε και τους ίδιους να έχουν λειτουργούς με τους οποίους να μπορούν να συνεννοηθούν για να επιλύουν προβλήματα και να αμβλύνουν εντάσεις στις μεικτές περιοχές.
Το ίδιο προσδοκάται ότι θα κάνουν όταν «ανοίξει» και το ζήτημα της λειτουργίας του προγράμματος – και όχι τμήματος – των Ισλαμικών Σπουδών στη Θεσσαλονίκη, καθώς γνωρίζουν πως είναι προς το συμφέρον και της χριστιανικής πλειονότητας αλλά και της μουσουλμανικής μειονότητας οι ιεροδιδάσκαλοι που μπαίνουν στα σχολεία, αλλά και στα τεμένη της περιοχής, για να διδάξουν το Κοράνι να είναι απόφοιτοι του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και όχι πανεπιστημίων αραβικών χωρών στις οποίες δραστηριοποιείται η Αλ Κάιντα.
Αντιδράσεις
Βεβαίως, η τεράστια αυτή αλλαγή θα συναντήσει αντιδράσεις από εξτρεμιστικούς μηχανισμούς, διότι:
1. Το θέμα της διδασκαλίας του Κορανίου στα ελληνικά θα θέσει μοιραία στο μέλλον σε αχρησία τη διδασκαλία της τουρκικής γλώσσας στα μειονοτικά σχολεία όπου φοιτούν Πομάκοι.
Ειδικώς αν ανοίξουν δημόσια ελληνόφωνα” σχολεία στον ορεινό όγκο.
Αυτή η εξέλιξη, σε συνδυασμό με το άνοιγμα των ελληνοβουλγαρικών συνόρων στην περιοχή της Νυμφαίας το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα την επαφή των Πομάκων της Νοτίου Βουλγαρίας με τους Πομάκους της ορεινής Ροδόπης και Ξάνθης, θα επιφέρει τη συνειδητοποίηση του γεγονότος πόσο ξένη είναι για τους ορεσίβιους η τουρκική ταυτότητα με την πραγματική καταγωγή τους.
2. Το ζήτημα του διορισμού των ιεροκηρύκων στα τεμένη της Θράκης θα έχει ως μακροπρόθεσμη συνέπεια τη δημιουργία εκλεκτορικού σώματος μουσουλμάνων θρησκευτικών λειτουργών, το οποίο θα μπορεί να εκλέξει μουφτή υπό την εποπτεία της Ελληνικής Πολιτείας.
Ούτε αυτό, φυσικά, θα αρέσει στους αυτοδιορισθέντες ψευδομουφτήδες, οι οποίοι λόγω της εμμονής τους να εκλεγούν με καθολική ψηφοφορία κατά τα ιρανικά πρότυπα ήδη προκαλούν την αντιπάθεια των τοπικών μειονοτικών βουλευτών, που δεν θέλουν άλλους «λαοπρόβλητους» στα πόδια τους.
3. Το ζήτημα της διαρροής των μαθητών της μειονοτικής ελίτ στα ελληνόφωνα σχολεία και πανεπιστήμια οδηγεί εκ των πραγμάτων στη μείωση της επίδρασης που ασκούν στις μειονοτικές οικογένειες τα τουρκόφωνα μειονοτικά σχολεία, αλλά και στα τουρκικά πανεπιστήμια, στα οποία στέλνουν παραδοσιακά τα παιδιά τους.
Στη Θράκη, ως φαίνεται, οδηγούμαστε σε αυτονομία αλλά όχι σε αυτή που φοβόμασταν: Η μειονότητα αυτονομείται με δική της πρωτοβουλία από τους εξτρεμιστές δυνάστες της…
Μανώλης Κοττάκης