9.4 C
Alexandroupoli
Σάββατο, 8 Αυγούστου, 2020

Η ΤΑΦΡΟΣ ΤΟΥ ΕΒΡΟΥ ΑΣΠΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΡΑΚΗ

Όσο και αν ο ποταμός Έβρος αποτελεί εμπόδιο, ο Ελληνικός Στρατός βάζει φρένο σε τυχόν αιφνιδιαστική διάβασή του με την κατασκευή της αντιαρματικής τάφρου

tafros TafrosXL xarths3

Ένα από τα σημαντικότερα προγράμματα που αποσκοπούν στην ενίσχυση της αμυντικής θωράκισης της χώρας μας υλοποιείται τα τελευταία τρία χρόνια από τα στελέχη του Ελληνικού Στρατού (EΣ.) μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας των μεγάλων αθηναϊκών ΜΜΕ.

Πρόκειται για την κατασκευή της μεγάλης αντιαρματικής τάφρου στα ελληνοτουρκικά σύνορα, η κατασκευή της οποίας αποσκοπεί στην αποτροπή οποιασδήποτε αιφνιδιαστικής επίθεσης των τουρκικών δυνάμεων στον ποταμό Έβρο.

- Advertisement -

Όσο κι αν ο ποταμός αποτελεί φυσικό εμπόδιο μεταξύ των δύο χωρών, η σύγχρονη τεχνολογία αλλά και οι καιρικές συνθήκες κατά τους θερινούς μήνες μπορούν να επιτρέψουν στον Τουρκικό Στρατό να τολμήσει αιφνιδιαστικά μια βίαιη διεκπεραίωση των δυνάμεων του στην απέναντι όχθη του ποταμού, ειδικότερα σε σημεία που το βάθος του Έβρου δεν είναι μεγάλο και οι νησίδες από άμμο και φερτά υλικά περιορίζουν το εύρος του.

Από την άλλη, το μικρό βάθος του νομού Έβρου, σε συνδυασμό με την ύπαρξη μίας και μοναδικής βασικής οδικής αρτηρίας που συνδέει το Βορρά με το Νότο, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στον ελληνικό αμυντικό σχεδιασμό σε περίπτωση που οι Τούρκοι καταφέρουν να διαβούν τον ποταμό και να αποκόψουν την Εθνική Οδό Αλεξανδρούπολης – Ορεστιάδος.

 

Το ιστορικό

Με δεδομένους τους περιορισμένους πόρους του ελληνικού κράτους αλλά και τη γεωμορφολογία του νομού Έβρου, η κατασκευή μιας αντιαρματικής τάφρου, η οποία θα ξεκινούσε από τα βόρεια του νομού και θα έτρεχε παράλληλα με τον ποταμό έως τις εκβολές του, αποτελούσε μια χαμηλού κόστους και υψηλής αποτελεσματικότητας, όπως θα αναλυθεί παρακάτω, λύση.

Η ιδέα της κατασκευής μιας αντιαρματικής τάφρου στα σύνορα με την Τουρκία δεν είναι κάτι καινούριο.

Αν και ο ποταμός Έβρος χωρίζει τις δύο χώρες,  στην περιοχή της Ορεστιάδας, στο γνωστό προγεφύρωμα του Κάραγατς, Ελλάδα και Τουρκία μοιράζονται χερσαία σύνορα, αφού το ποτάμι δεν ακολουθεί στο σημείο αυτό την οριογραμμή.

Για την αντιμετώπιση του κινδύνου αιφνιδιαστικής τουρκικής εισβολής από αυτό κομμάτι γης, συνολικού μήκους 12 χιλιομέτρων, ο Ε.Σ. στα μέσα της δεκαετίας του 1970 κατασκεύασε μια τάφρο με άνοιγμα στη στέψη 20 μέτρα και βάθος 6 μέτρα.

Επειδή όμως η τάφρος αυτή δεν κάλυπτε πλέον τους λόγους για τους οποίους κατασκευάστηκε και είχε αρχίσει να διαφαίνεται η προσπάθεια της Τουρκίας να αποκτήσει τα απαραίτητα τεχνικά μέσα που θα διευκόλυναν τη διάβαση ποταμών με μεγαλύτερη ταχύτητα, υποβλήθηκε τον Αύγουστο του 2006 από τον τότε διοικητή της XVI Μηχανοκίνητης Μεραρχίας, στρατηγό Φραγκούλη Φράγκο, η μελέτη για την κατασκευή της τάφρου.

Η σύνταξη των τεχνικών μελετών πραγματοποιήθηκε από ομάδα του Μηχανικού του Ε.Σ., υπό την καθοδήγηση του καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Παναγιώτη Εσκίογλου και του αναπληρωτή καθηγητή του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης Γρηγόρη Σαμαρά, οι οποίοι προσέφεραν τις υπηρεσίες τους αμισθί.

 

Η κατασκευή

Η κατασκευή της αντιαρματικής τάφρου ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2010 και μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί το 60% του έργου, το συνολικό μήκος του οποίου είναι 130 χιλιόμετρα, διατρέχοντας τη συνοριογραμμή παράλληλα με τον ποταμό Έβρο.

Το έργο κατασκευάζεται αποκλειστικά από το Μηχανικό του Ε.Σ., το οποίο υλοποιεί το έργο με χαμηλότερο κόστος κατασκευής σε σχέση με μια ιδιωτική εταιρεία, αφού σύμφωνα με εκτιμήσεις το κόστος του υπολογιζόταν στα 170 εκατ. ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, μέσα σε τρία χρόνια το Μηχανικό κατασκεύασε περίπου 80 χιλιόμετρα της τάφρου, παρά τον τεράστιο όγκο εργασιών που απαιτούνται για το έργο.

Στο Κλιμάκιο του Μηχανικού που έχει αναλάβει το έργο απασχολούνται συνολικά 7 αξιωματικοί και 160 οπλίτες χειριστές μηχανημάτων, ενώ ο εξοπλισμός του Κλιμακίου αποτελείται από 12 ερπυστριοφόρους προωθητές γαιών, 9 τροχοφόρους φορτωτές, 12 ερπυστριοφόρους εκσκαφείς, 3 ισοπεδωτές, 35 ανατρεπόμενα οχήματα και 2 αεροσυμπιεστές («Αντιαρματική Τάφρος», Δημήτρης Ι. Μανακανάτας περιοδικό Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία, τεύχος 43, σελ. 68-77).

Η μεγάλη αντιαρματική τάφρος του Έβρου ξεκινά από τον ποταμό Άρδα και τροφοδοτείται από τον ποταμό Έβρο και τον Ερυθροπόταμο στο ΰψος του Διδυμοτείχου.

Όπως ήδη αναφέρθηκε, το συνολικό μήκος της τάφρου είναι 130 χιλιόμετρα, το μέγιστο πλάτος στη στέψη της είναι 30-32 μέτρα και στον πυθμένα 20 μέτρα, ενώ το βάθος της φτάνει τα 7 μέτρα.

Η εκτιμώμενη χωρητικότητα της μεγάλης τάφρου με πλήρη πλήρωση φτάνει τα 27.230.000 κυβικά μέτρα.

Ητάφρος χωρίζεται σε 7-10 αναβαθμίδες σε όλο το μήκος της λόγω των υψομετρικών διαφορών που απαντώνται, ενώ η ενδιάμεση σύνδεση γίνεται με ελεγχόμενες θύρες που επιτρέπουν την ελεγχόμενη πλήρωση της ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες και τις απαιτήσεις.

Επιπλέον, για την εξυπηρέτηση των αγροτικών εργασιών κατασκευάζονται γέφυρες και αγροτικοί δρόμοι.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό του Ε.Σ., η αντιαρματική τάφρος ισχυροποιεί σημαντικά την αμυντική ικανότητα του Έβρου, επιτρέποντας εξοικονόμηση στρατιωτικών δυνάμεων για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης τουρκικής επιθετικής ενέργειας.

Επιπροσθέτως, εξασφαλίζει την έγκαιρη προειδοποίηση σε στρατηγικό επίπεδο σε περίπτωση προετοιμασίας του αντιπάλου για επιθετική ενέργεια, καθόσον η διάβαση του ποταμού Έβρου και ακολούθως της τάφρου απαιτεί μεγάλη συγκέντρωση δυνάμεων και μέσων για την αντιμετώπιση των δύο κωλυμάτων.

Τέλος, τα επιχειρησιακά εμπόδια που δημιουργεί η τάφρος προσφέρουν στις φίλιες δυνάμεις μεγαλύτερο χρόνο προετοιμασίας, ενώ η περιοχή μεταξύ της τάφρου και του ποταμού Έβρου μπορεί να αποτελέσει το χώρο καταστροφής των συγκεντρωμένων και ουσιαστικά εγκλωβισμένων σε μία στενή λωρίδα γης εχθρικών δυνάμεων, που θα επιδιώκουν την αντιμετώπιση του νέου αυτού κωλύματος μετά τον ποταμό.

Ένα ακόμη αξιοσημείωτο πλεονέκτημα της τάφρου είναι ότι, αν και η Τουρκία απέκτησε σημαντικά μέσα για τη διάβαση ποταμών, η κατασκευή της έγινε κατά τρόπο που να μην αφήνει περιθώρια επιτυχούς διάβασης της στον εχθρό, χωρίς να χρειαστεί να αναλώσει μέσα και χρόνο για το εγχείρημα αυτό.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα επιτυχούς χρήσης αντιαρματικής τάφρου καταγράφηκε στα Υψώματα του Γκολάν στον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ το 1973, όταν η μήκους 37 χιλιομέτρων, σαφώς μικρότερη σε άνοιγμα και χωρίς νερό, ισραηλινή τάφρος στην Κοιλάδα των Δακρύων κατάφερε να ανακόψει την προέλαση των συριακών αρμάτων, τα οποία εξουδετερώθηκαν σε μεγάλους αριθμούς από τα ισραηλινά πυρά.

Όσον αφορά στο ερώτημα εάν ο Ε.Σ. είχε δίκιο ή όχι για την απόφαση του να κατασκευάσει την αντιαρματική τάφρο, οι εξελίξεις όπως διαμορφώθηκαν τον δικαίωσαν, αφού τα τελευταία επτά χρόνια ο Τουρκικός Στρατός απέκτησε πλειάδα μέσων κατάλληλων για τη διάβαση ποταμών.

Πιο συγκεκριμένα, τα τελευταία επτά χρόνια ο Τουρκικός Στρατός παρήγγειλε και άρχισε να παραλαμβάνει 52 αμφίβιες αυτοκινούμενες επιθετικές γέφυρες μεταφοράς βαρέων οχημάτων (μεταφερόμενο βάρος 70 τόνοι) τύπου SAMUR και 36 γεφυροφόρα άρματα τύπου LEGUAN κλάσης 70 τόνων, με άνοιγμα γέφυρας 24 μέτρα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε ολόκληρη την Ευρώπη υπάρχουν μόνο 48 γέφυρες LEGUAN, εκτός των τουρκικών, γεγονός που επιβεβαιώνει τους επιθετικούς σχεδιασμούς των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Επιπλέον η Τουρκία παρήγγειλε 40 συστήματα βαρέων ακτοδρόμων τύπου HGMS κλάσης 80 τόνων και μήκους 50 μέτρων, τα οποία χρησιμοποιούνται για τη διέλευση οχημάτων από ελώδη και λασπώδη εδάφη.

Τέλος, το πιο πολύτιμο ίσως σύστημα που παρήγγειλε ο Τουρκικός Στρατός για επιχειρήσεις διάβασης ποταμών είναι οι 12 αμφίβιοι προωθητές γαιών τύπου ΑΖΜΙΜ, αποστολή των οποίων είναι η διαμόρφωση του χώρου όπου θα πραγματοποιηθεί η διάβαση.

Όπως φαίνεται, για μια ακόμη φορά ο Ε.Σ. ήταν μπροστά από τις εξελίξεις, επιτυγχάνοντας το επιθυμητό αποτέλεσμα με χαμηλό κόστος, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, όπως αρμόζει σε έναν υγιή οργανισμό, που ενδιαφέρεται για την ουσία και την αμυντική θωράκιση της πατρίδας.

Γ. Τσιμπούκης

ΘΡΑΚΗ ΝΕΤ ΓΕΓΟΝΟΤΑ

Latest News

www.elthraki.gr Δυσαρέσκεια των πολιτών από την Περιφέρεια ΑΜ-Θ

Τι δήλωσαν στην ηλεκτρονική δημοσκόπηση της «ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΘΡΑΚΗΣ», για τα έργα που μέχρι στιγμής έχουν γίνει 

Πεζοπόροι και ποδηλάτες στην Παν/πολη Κομοτηνής

Υπεγράφη η Σύνδεση για δημιουργία Δικτύου μονοπατιών-πεζοπορικών διαδρομών και θέσεων υπαίθριας αναψυχής Υπογράφηκε την...

Τι ήθελε ο Ακάρ στα σύνορα του Έβρου;

Επισκέφθηκε μονάδες στην Αδριανούπολη, με όλη την ηγεσία των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων Στα σύνορα...

Αντικατάσταση οργάνων σε παιδικές χαρές Νέας Χηλής

Και τοποθέτηση δαπέδου ασφαλείας για την προστασία των παιδιών από τον Δήμο Αλεξανδρούπολης Στο...

Ποιάν ΑΟΖ θα… υπερασπισθούμε;

Αυτήν που δεν ανακήρυξαν ποτέ οι Πολιτικοί μας; - Στόχος της Τουρκίας είναι η Ιστορική Ταπείνωση της Ελλάδος, με την κατάληψη του...

More Articles Like This