9.4 C
Alexandroupoli
Friday, April 19, 2024

ΤΟΥΡΚΙΚΕΣ “ΠΕΙΡΑΤΕΙΕΣ” ΣΤΟ ΘΡΑΚΙΚΟ ΠΕΛΑΓΟΣ

tourkikh-aktaioros150zourafa-aktaioros150 ladoksera150Μακρύς ο κατάλογος των Ελληνοτουρκικών συμβάντων με αλιευτικά σκάφη στο Θρακικό Πέλαγος – Όμως με την εφαρμογή της σύγχρονης δορυφορικής τεχνολογίας παρακολούθησης, που δίνει το στίγμα των αλιευτικών, στα επεισόδια μπορούν να εκλείψουν – Σαφή τα όρια της Αιγιαλίτιδας Ζώνης στην περιοχή μας – Πρέπει η Τουρκία να τα σεβασθεί

Το περιστατικό, που συνέβη την Παρασκευή 31-10-2014 στο Θρακικό, στις  εκβολές του Έβρου, μεταξύ ελληνικού αλιευτικού σκάφους και τουρκικής ακταιωρού, δεν είναι σίγουρα το πρώτο αλλά μπορεί γίνει το τελευταίο, κάτι που το ευχόμαστε ολόψυχα.

Για να γίνει όμως η ευχή πραγματικότητα, χρειάζεται σωστή πληροφόρηση, αποβολή της καχυποψίας, επικοινωνία και συζήτηση μεταξύ των  δυο πλευρών. Το ερώτημα είναι ποιος θα πάρει τη σχετική πρωτοβουλία.

Μήπως, κάποια από τις Δημοτικές Αρχές της Θράκης που κατά καιρούς έχει διοργανώσει “Φεστιβάλ Ελληνοτουρκικής Φιλίας’’ με ποικίλη θεματολογία, σε επόμενο Φεστιβάλ πάρει την πρωτοβουλία να βάλει για θέμα την αλιεία φέρνοντας σε επαφή τους αλιείς για μια πραγματική προσέγγιση και επίλυση των προβλημάτων;

- Advertisement -

Η έντονη παρουσία πολεμικών και ακταιωρών στην περιοχή, εκτιμώ ότι δεν θα λύσει αλλά θα επιδεινώσει την κατάσταση.

Άλλωστε η τεχνολογία του 21ου αιώνα μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά.

Μη μας διαφεύγει ότι στα πλαίσια της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής, η Ευρωπαϊκή Ένωση με τους Κανονισμούς 2847/93, 686/97, 1489/97 και 2244/03 υιοθέτησε από 01-01-2002 την εφαρμογή της δορυφορικής  τεχνολογίας (V.M.S – Vessel Monitoring System) και στην αλιεία.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, η Ε.Ε χρηματοδότησε το σχετικό κόστος μέχρι και το 100%.

Στο ΥΕΝ Ιδρύθηκε το «Κέντρο Παρακολούθησης Αλιείας – Κ.Π.Α, Fishing Monitoring Centre – F.M.S», υπαγόμενο στη Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας, μέσω του οποίου παρακολουθείται επί 24ωρου βάσεως το στίγμα των αλιευτικών σκαφών.

Το ΚΠΑ δημιουργήθηκε μεν για να καλύψει τις απαιτήσεις της Ε.Ε αλλά συγχρόνως μπορεί να αξιοποιηθεί και για άλλους σκοπούς όπως έρευνα – διάσωση, αστυνόμευση κλπ, μειώνοντας συγχρόνως σημαντικά το λειτουργικό κόστος του Δημοσίου.

Από την άλλη πλευρά, οι εκατέρωθεν αλιείς οφείλουν να γνωρίζουν ότι:

Στη θαλάσσια περιοχή των εκβολών του Έβρου, τα θαλάσσια σύνορα μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας είναι οριοθετημένα στα 3 ν.μ. βάσει του ‘’Πρωτοκόλλου των Αθηνών’’ της 26ης Νοεμβρίου 1926. σε εκτέλεση της ‘’Συνθήκης της Λωζάννης’’ 1923.

Από τις εκβολές του Έβρου έως τα Δωδεκάνησα, όπου η απόσταση μεταξύ των αντικειμένων ακτών Ελλάδος και Τουρκίας δεν υπερβαίνει τα 12 ν.μ. (ήτοι το άθροισμα 6 + 6 της αιγιαλίτιδας ζώνης των δύο χωρών), τα ελληνο-τουρκικά θαλάσσια σύνορα προσδιορίζονται βάσει της αρχής της ίσης απόστασης (μέσης γραμμής) μεταξύ των αντικειμένων ακτών.

Σε όλες τις άλλες περιοχές, η ελληνική αιγιαλίτιδα ζώνη (χωρικά ύδατα)  εκτείνεται στα 6 ν.μ (1 ν.μ = 1852 μ.) σύμφωνα με τον Α.Ν 230/1936 «Περί καθορισμού της αιγιαλίτιδος ζώνης της Ελλάδος» και το Ν.Δ 187/1973 «Περί Κώδικος Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου»

Η νησίδα Ζουράφα ναι μεν δεν κατονομάζεται στη Συνθήκη της Λωζάννης (1923) αλλά η Συνθήκη αναφέρει: «…αι νήσοι αι κείμεναι εις μικρότεραν απόστασιν των τριών μιλίων της ασιατικής ακτής, παραμένωσιν υπό τουρκικήν κυριαρχίαν… » (Τμήμα Α’, Εδαφικοί όροι, άρθρο 12) και σαφέστατα είναι ελληνική με (6 ν.μ) ελληνικά χωρικά ύδατα πέριξ αυτής.

Φέρει φάρο ο οποίος  σε όλες τις ελληνικές και ξένες ναυτικές εκδόσεις (χάρτες, πλοηγούς, φαροδείκτες κλπ) αναφέρεται ελληνικός με α/α 6900 και Ε 4556,8.

Τα σημαντικότερα, προγενέστερα καταγεγραμμένα περιστατικά μεταξύ ελληνικών αλιευτικών και τουρκικών ακταιωρών,  είναι:

1978

Το αλιευτικό  «ΝΙΚΟΛΑΟΣ Ψ», μέσα στα ελληνικά χωρικά ύδατα, 4 ν.μ  ΝΑ από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, εμβολίστηκε από Τούρκικη τορπιλάκατο.

Η Αλεξανδρούπολη θρήνησε για τον πνιγμό ενός 20χρονου παλικαριού, μέλους του πληρώματος του αλιευτικού.

1981

Το αλιευτικό  «ΠΛΑΝΗΤΗΣ» ενώ αλίευε μέσα στα ελληνικά χωρικά ύδατα, 3 ν.μ  ΝΑ από τη Σαμοθράκη κατελήφθη από το πλήρωμα Τουρκικού πολεμικού πλοίου και οδηγήθηκε στην Ίμβρο.

Το αλιευτικό και το πλήρωμά του απελευθερώθηκαν μετά από 3 μέρες.

1982

Τα αλιευτικά «ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ» και  «ΓΛΑΡΟΣ», ενώ αλίευαν μέσα στα ελληνικά χωρικά ύδατα, 4 ν.μ  ΝΑ από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, κατελήφθησαν από το πλήρωμα Τουρκικού πολεμικού πλοίου και οδηγήθηκαν στο λιμάνι της Αίνου.

Τα αλιευτικά και το πλήρωμά τους απελευθερώθηκαν μετά από 10 ώρες.

1993

Το αλιευτικό  «ΚΑΠΕΤΑΝ  ΓΙΩΡΓΗΣ», ενώ αλίευε στα διεθνή ύδατα  10 ν.μ ΝΑ, από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, πήρε εντολή από Τουρκικό πολεμικό  να το ακολουθήσει στο λιμάνι της Αίνου.

Ο κυβερνήτης του ελληνικού αλιευτικού αρνήθηκε με αποτέλεσμα από το Τουρκικό πολεμικό να πετάξουν κάβο για να το ρυμουλκήσουν αναγκαστικά.

Μετά από «ναυμαχία»  το αλιευτικό ξέφυγε με πολλές ζημιές και κατεπλευσε  στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ρυμουλκούμενο  από άλλο ελληνικό αλιευτικό.

2002

Το αλιευτικό  «ΔΕΣΠΟΙΝΑ», ενώ αλίευε μέσα στα ελληνικά χωρικά ύδατα, πλησίον της βραχονησίδας Ζουράφα κατελήφθη από το πλήρωμα Τουρκικού πολεμικού πλοίου και οδηγήθηκε στο λιμάνι της Αίνου.

Το πλήρωμα του αλιευτικού ελευθερώθηκε μετά από λίγες ημέρες ενώ το σκάφος μετά από 10 μήνες.

Στο Θρακικό, εκτός από αυτά τα περιστατικά, υπάρχουν ακόμα περισσότερα μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων αλιέων με ή χωρίς την εμπλοκή των εκατέρωθεν Λιμενικών Αρχών.

***

Σημείωση Ε.Θ.

Η εφημερίδα μας από καιρό, στο φύλλο της 7ης Σεπτεμβρίου 2013 με σχετικό δημοσίευμα και τίτλο «Η Αλεξανδρούπολη χάνει τώρα και την αλιεία της» είχε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου αλλά δυστυχώς δεν ανταποκρίθηκε κανένας.

Τα όρια της Αιγιαλίτιδας Ζώνης, είναι σαφέστατα στην περιοχή μας.

Τα επεισόδια με αλιευτικά σκάφη στο Θρακικό Πέλαγος θα μηδενιστούν μόνο όταν σταματήσει να προκαλεί με “πειρατικές” επιδρομές η Τουρκία.

Γιατί εμείς δεν αρπάξαμε ούτε μισό τουρκικό αλιευτικό, ούτε ποτέ φυλακίσαμε Τούρκους ψαράδες.

Σ.Κ.

spot_img
spot_img
Friday, April 19, 2024

Latest News

Η Γεωργία Πετροπούλου, Legal Director, JTI Hellas στο Delphi Economic Forum IX: «Στη JTI είμαστε απόλυτα συγχρονισμένοι με τη νέα εποχή»

Στη συνολική εμπειρία των εργαζομένων στη JTI στο νέο δυναμικό και μεταβαλλόμενο πλαίσιο και στην εποχή της ψηφιακής εξέλιξης...

More Articles Like This