Home / Πολιτικη / ΘΑ ΕΙΝΑΙ “ΧΡΥΣΩΡΥΧΕΙΟ” Ο ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΣ ΑΓΩΓΟΣ

ΘΑ ΕΙΝΑΙ “ΧΡΥΣΩΡΥΧΕΙΟ” Ο ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΣ ΑΓΩΓΟΣ

Το Αζερμπαϊτζάν δεν έχει τις αναγκαίες ποσότητες για να τροφοδοτήσει με αέριο τον ΤΑΡ – Και η Μόσχα ετοιμάζει τον Balkan Stream που θα συνδέει τα Ρωσικά κοιτάσματα με την Ευρώπη μέσω Ελλάδος – Πολλαπλά τα οφέλη για την χώρα μας

agogos_petrelaiou_aftodioikisi agogoi-elleas-tourkia

Ξαφνικά το Αζερμπαϊτζάν συνειδητοποίησε ότι δεν έχει τις αναγκαίες ποσότητες για να προμηθεύει τον ΤΑΡ και τώρα επιδιώκει να εισέλθει στο νέο αγωγό που σχεδιάζει η Ρωσία για τις αγορές της Ευρώπης με το όνομα “Balkan Stream”.
Ο αγωγός αυτός θα συνδέει τα πλούσια κοιτάσματα της Ρωσίας θα περνάει από το Αζερμπαϊτζάν και μέσω Τουρκίας και Ελλάδας θα συνεχίζει προς Βορρά μέσω Σερβίας και Ουγγαρίας για τις ευρωπαϊκές αγορές.
Αρχικά η Ρωσία θεωρούσε πως ο αγωγός που θα αντικαθιστούσε τον ακυρωθέντα “South Stream” και ο οποίος θα περνούσε από την Τουρκία και με τερματικό σταθμό θα κατέληγε στα ελληνοτουρκικά σύνορα ήταν ικανός να προσφέρει τις ίδιες υπηρεσίες με την βαλκανική διακλάδωση του “South Stream” αλλά τώρα τα σχέδια φαίνεται πως μεταβάλλονται.
Η ανάγκη της Ευρώπης για ρωσικό φυσικό αέριο είναι τεράστιες και από την άλλη πλευρά ο ΤΑΡ ο οποίος ξεκινά από το Αζερμπαϊτζάν και καταλήγει στην Ιταλία είναι πολύ μικρός για να καλύψει τις ευρωπαϊκές ανάγκες και αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά Ρώσοι και Ευρωπαίοι.
Γίνεται επομένως έκδηλη η ανάγκη για ένα νέο σχέδιο όπως του “Balkan Stream” στο οποίο θα συμμετέχουν τόσο το Αζερμπαϊτζάν όσο και η Τουρκία και η Ελλάδα.
Η ευρωπαϊκή ένσταση για τον South Stream ήταν η τεχνητή επίκληση του Ενεργειακού νόμου που απαγορεύει να είναι ίδιος ο ενεργειακός χορηγός και ο διανεμητής όπως ήταν η Gazprom.
Στην πραγματικότητα όμως επρόκειτο για μια «φωτογραφική διάταξη» η οποία έγινε κάτω απ’ο αμερικανικές πιέσεις έτσι ώστε να αποκλειστεί η Ρωσία από την ευρωπαϊκή αγορά στο μεγαλύτερο μέρος της.
Στη συνέχεια επιστρατεύτηκε το Αζερμπαϊτζάν για να προσφέρει την «εναλλακτική» λύση χωρίς όμως να έχει τέτοια δυνατότητα.
Στις λύσεις που εξετάστηκαν στη συνέχεια από τη Δύση ήταν η προσφορά των μεγάλων κοιτασμάτων του Κατάρ στην Ευρώπη αλλά το θέμα σκάλωσε στη Συρία και τον Bashar Al Assad και φυσικά κάπου εκεί τελείωσαν και οι εναλλακτικές για τους δυτικούς.
Έτσι το Αζερμπαϊτζάν σπεύδει τώρα να προσφέρει στη Ρωσία μια λύση για τη δημιουργία του νέου αγωγού μέσω του δικτύου της DESFA.
Υπενθυμίζεται ότι τον Δεκέμβριο του 2013, η SOCAR πλήρωσε 400 εκατομμύρια ευρώ για την απόκτηση του 66% της DESFA, που ελέγχει το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου στην Ελλάδα.
Η ευκαιρία για το Αζερμπαϊτζάν, συνίσταται στο ότι μπαίνει στην ευρωπαϊκή αγορά αερίου, αλλά ταυτόχρονα βοηθά την Ρωσία στον «Balkan Stream».
Κάτι που είναι ιδιαίτερα προσοδοφόρο για την οικονομία της χώρας αυτής του Καυκάσου.
Εάν η ΕΕ δεχθεί ότι η διανομή του αερίου θα γίνεται από την ελληνική DESFA, τότε θα επιτραπεί η διέλευση του ρωσικού φυσικού αερίου ταυτόχρονα με το αζέρικο, μέσω του ίδιου αγωγού.
Επειδή θα είναι διακριτή η ιδιοκτησία του χορηγού και εκείνου που διοχετεύει, άρα αποκλείεται ευρωπαϊκό νομικό κώλυμα.
Η πιο άμεση επίδραση στην οικονομία της Ελλάδας, από την κατασκευή του Βαλκανικού Αγωγού, θα ήταν η εγγυημένη ροή εσόδων για την παροχή και διαμετακόμιση φυσικού αερίου μέσω του εδάφους της. Πηγή: Reuters
Η κατασκευή του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου στα Βαλκάνια, ο οποίος θα συνδέεται με τον κόμβο του Turkish Stream στην Ανατολική Θράκη ξεκίνησε ήδη στην ΠΓΔΜ.
Η διέλευσή του από την Ελλάδα θα συνεπαγόταν τεράστια οικονομικά και πολιτικά οφέλη για τη χώρα.
Η Ρωσία ξεκίνησε το περασμένο Σαββατοκύριακο, την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου στην ΠΓΔΜ, ο οποίος θα αποτελέσει και το βασικό τμήμα του τροποποιημένου South Stream.
Η συνέχεια του αγωγού, λογικά θα πρέπει να περάσει από την Ελλάδα, ώστε να συνδεθεί με τον σχεδιαζόμενο τουρκικό κόμβο φυσικού αερίου στην Ανατολική Θράκη, προκειμένου να καταστεί λειτουργικός. Μέχρι στιγμής, πάντως, δεν έχει γίνει καμία συμφωνία για το θέμα μεταξύ Μόσχας και Αθήνας.
Η συμμετοχή της Ελλάδας στο επικείμενο σχέδιο συνεπάγεται τεράστια οικονομικά και πολιτικά οφέλη για τη χώρα.
Ας δούμε αναλυτικά τρία από τα βασικότερα πλεονεκτήματα του έργου αυτού.

Πηγή εσόδων και μαγνήτης επενδύσεων η “ενεργειακή γέφυρα” Ρωσίας – Τουρκίας – Βαλκανίων – Ευρώπης

Η πιο άμεση επίδραση στην οικονομία της Ελλάδας, από την κατασκευή του Βαλκανικού Αγωγού, θα ήταν η εγγυημένη ροή εσόδων για την παροχή και διαμετακόμιση φυσικού αερίου μέσω του εδάφους της.
Τα εκατομμύρια ευρώ που συνεπάγεται ετησίως το έργο αυτό, θα μπορούσαν εύκολα να επανεπενδύονται σε έργα υποδομών ή να συμβάλλουν σε προγράμματα ενίσχυσης του κοινωνικού τομέα.
Επιπλέον, μια τέτοια εξέλιξη σημαίνει ότι θα συνεχιστούν οι ρωσικές επενδύσεις στην Ελλάδα, γεγονός που θα μπορούσε να αναζωογονήσει την οικονομία της και να αντισταθμίσει την εκροή κεφαλαίων της ΕΕ τα τελευταία χρόνια.

Επίλυση περιφερειακών θεμάτων

Ή Ελλάδα βρίσκεται μπροστά σε αδιέξοδο, τόσο όσον αφορά στις διαπραγματεύσεις για το θέμα της ονομασίας της ΠΓΔΜ, όσο και στο ζήτημα των συγκρούσεων Τουρκίας – Αθήνας για το κυπριακό.
Σε περίπτωση που και οι τρεις χώρες συνεργαστούν στην υπόθεση της διέλευσης του Βλακανικού Αγωγού, τότε η Μόσχα θα μπορούσε να γίνει ο εγγυητής ανάμεσα στους συμβαλλόμενους για τη σταθερότητα στο Βαλκανικό Νότο και την Ανατολική Μεσόγειο, καθώς οποιας δήποτε μορφής ένταση στις σχέσεις μεταξύ των τριών εταίρων, θα μπορούσε να αποβεί καταστροφική για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του έργου.
Έτσι, σε ένα τέτοιο ρεαλιστικό πλαίσιο, η Ρωσία θα μπορούσε να αναλάβει ηγετικό ρόλο στην επανεκκίνηση διπλωματικών συνομιλιών για αυτά τα θέματα και να παίξει το ρόλο ενός αντικειμενικού διαμεσολαβητή, ο οποίος έχει συμφέρον από τη διαρκή σταθερότητα ανάμεσα σε όλες τις πλευρές.

Γέφυρα Ανατολής Δύσης
Το ρωσικό πετρέλαιο κερδίζει έδαφος στην Ασία

Όπως ακριβώς η Αυστρία αποτέλεσε τη γέφυρα μεταξύ των αντίπαλων πλευρών του «Ψυχρού Πολέμου», έτσι και η Ελλάδα σήμερα, μπορεί να κάνει το ίδιο, εν μέσω του νέου ψυχρού πολέμου.
Θα πρόκειται για το πρώτο μέλος της ΕΕ, που θα γίνει χώρος διέλευσης του αγωγού (η Ουγγαρία και άλλες χώρες αναμένεται να συνδεθούν στο μέλλον), γεγονός που σημαίνει ότι, διατηρώντας τη θέσης της και στα δύο στρατόπεδα, μπορεί να ισορροπήσει ανάμεσά τους, προκειμένου να διαπραγματευθεί, ώστε να αποκτήσει τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη και από τις δύο πλευρές.
Μία τέτοια πολυπολική πολιτική θα μπορούσε να αντικαταστήσει το αποτυχημένο μονοπολικό μοντέλο των τελευταίων δεκαετιών, το οποίο κατέστησε την Ελλάδα απόλυτα εξαρτώμενη από τους αναξιόπιστους δυτικούς εταίρους της.
Για την πραγματοποίηση αυτών των ιδεών, το βήμα που απαιτείται τούτη τη στιγμή, είναι η δημόσια διακήρυξη ενδιαφέροντος από την πλευρά της Ελλάδας, και να ξεκινήσουν άμεσα διαπραγματεύσεις με τη Ρωσία για την κατασκευή του τμήματος του αγωγού.
Βλέποντας, άλλωστε, ότι το έργο αυτό είναι ζωτικής σημασίας για τη Ρωσία, η Ελλάδα θα μπορούσε να πετύχει σημαντικές οικονομικές παραχωρήσεις από τον μελλοντικό εταίρο της, οι οποίες θα περιλαμβάνουν ενδεχομένως και ένα σχέδιο χρηματοδότησης του χρέους, επιτρέποντας έτσι στη χώρα να εξοφλήσει από πριν τα δάνειά της με αξιοπρέπεια.
Τώρα είναι η καταλληλότερη στιγμή για την Ελλάδα να ξεκινήσει τη διερεύνηση μια τέτοιας δυνατότητας με τη Ρωσία, και αν αυτό γίνει άμεσα, τότε μία τέτοια κίνηση θα μπορούσε να οδηγήσει στην έγκαιρη εξασφάλιση ρωσικής οικονομικής βοήθειας, δεδομένου ότι η διαπραγμάτευση του χρέους της ΕΕ και του ΔΝΤ λήγει τον Ιούνιο.