Home / Πολιτικη / ΚΑΤΑΡΓΗΣΑΜΕ ΤΗ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΑΡΙΝ ΤΩΝ… ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ;

ΚΑΤΑΡΓΗΣΑΜΕ ΤΗ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΑΡΙΝ ΤΩΝ… ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ;

Καθιερώθηκε η 20η Μαΐου έκαστου έτους για να εορτάζεται η “Ευρωπαϊκή Ημέρα της Θάλασσας” – “European Maritime Day” – Καμμία σχέση όμως με την ελληνική ναυτική ιδέα που εξακολουθεί να συνδέει, χιλιάδες χρόνια τώρα, έναν ολόκληρο λαό με τα πεπρωμένα της θάλασσας

trireme3 emporika-ploia

Ακριβώς πριν από πέντε χρόνια (βλέπε φύλλο Ε.Θ 10-6-2010), είχαμε δημοσιεύσει άρθρο του συνεργάτη μας, Υποναυάρχου Λ.Σ (ε.α), Νικόλαου ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ, για το θεσμό της «Ναυτικής Εβδομάδας».
Είχαμε δημοσιεύσει τη λιτή ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού σύμφωνα με την οποία «Ο διετής πανελλήνιος εορτασμός της Ναυτικής Εβδομάδας λόγω των δημοσιονομικών συνθηκών, της σημαντικής μείωσης του λειτουργικού σκέλους του Π/Υ ΓΕΝ και της περιστολής των κρατικών δαπανών».
Γράφαμε τότε ότι η επίκληση του δημοσιονομικού προβλήματος για να μην εορτασθεί η «Ναυτική Εβδομάδα» ήταν «προφάσεις εν αμαρτίαις» και αναλύαμε πως δεν κόστιζε στο Κράτος ο εορτασμός της στις διάφορες πόλεις αλλά οι φιέστες των κρατικοδίαιτων που ήθελαν να προβληθούν μέσα από αυτές, στις πόλεις που το ίδιο το Κράτος αποφάσιζε, σε κάθε εορτασμό να επιλέγεται ως επίκεντρο του εορτασμού με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Κεντρική εξουσίας.
Θυμίσαμε για παράδειγμα τη Θράκη, όταν επίκεντρο του εορτασμού ήταν το 1996 η Κομοτηνή και το 2000 η Αλεξανδρούπολη όπου δια στόματος Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, μέσα από φιέστες, εγκαίνια κλπ έγινε η εξαγγελία (Όνειρο ήταν…και πέρασε !) για την ίδρυση Λιμενικής Ακαδημίας Αλεξανδρούπολης … Μόνο σε τέτοιες περιπτώσεις, ο εορτασμός κόστιζε στο Κράτος.
Τα χρόνια πέρασαν (τελευταίος εορτασμός το 2008 με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη) χωρίς να γιορταστεί στην Ελλάδα, ένας Θεσμός και Παράδοση, η «Ναυτική Εβδομάδα».
Φτάσαμε στο 2015, και στον Πειραιά πραγματοποιήθηκε πρόσφατα, από 28-31 Μαΐου 2015, ο εορτασμός της «Ευρωπαϊκής Ημέρας για τη Θάλασσα – European Maritime Day» με περισσότερες από 60 εκδηλώσεις.
***
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με ‘Κοινή Δήλωση’ των ευρωπαϊκών οργάνων (Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης), το Μάιο του 2008, καθιερώθηκε η 20η Μαΐου εκάστου έτους ως «Ευρωπαϊκή Ημέρα για τη Θάλασσα – European Maritime Day».
Ο πρώτος εορτασμός της έγινε στις Βρυξέλλες το 2008. Το 2015, στον Πειραιά, και για το 2016, αποφασίστηκε να γίνει στο λιμάνι Turku της Φιλανδίας.
Στην Ελλάδα, το επίσημο Ελληνικό Κράτος, με το άρθρο 1 του Ν. 4109/2013 κατάργησε την υπαγόμενη, στο θεματοφύλακα της ναυτικής μας παράδοσης, το Πολεμικό Ναυτικό (Γενικό Επιτελείο Ναυτικού) “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΕΝΩΣΗ”, το στυλοβάτη της ‘’Ναυτικής Εβδομάδας’’, την οποία είχε ιδρύσει ως ΝΠΔΔ (Ν. 5059/1931 ΦΕΚ 176 Α/30-6-1931, Ν.Δ του 1935 ΦΕΚ 428 Α/27-9-1935) για «την προστασία και ενίσχυση της εθνικής ναυτικής συνείδησης δια παντός προς τούτο προσφόρου μέτρου».
***
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, καθιέρωσε την «Ευρωπαϊκή Ημέρα για τη Θάλασσα» καθώς… (όλα όσα αναφέρονται εδώ είναι από το κείμενο της Κοινής Δήλωσης)… η Ευρώπη είναι μια θαλάσσια ήπειρος με ακτογραμμή μήκους περίπου 70.000 χιλιομέτρων, τα 22 εκ των 27 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι παράκτια ή νησιωτικά, οι θαλάσσιες περιφέρειές της αντιπροσωπεύουν το 40% του ΑΕΠ και του πληθυσμού της, … πάνω από τα δύο τρίτα των ορίων της είναι θαλάσσια και οι θαλάσσιες εκτάσεις υπό τη δικαιοδοσία των κρατών μελών της είναι μεγαλύτερης έκτασης από τη χερσαία επικράτειά τους… πρέπει να αυξήσει την ικανότητά της να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις όπως είναι η παγκοσμιοποίηση, η κλιματική αλλαγή, η ενεργειακή αειφορία και οι περιβαλλοντικές πιέσεις τις οποίες υφίστανται οι ακτές και οι θάλασσές της… έχουν οικονομική σημασία οι συνέργειες μεταξύ κλάδων όπως η ναυπηγική βιομηχανία και η ναυτιλία, οι λιμένες και η αλιεία, η παραγωγή ενεργειακών πόρων στην ανοικτή θάλασσα, ο τουρισμός
Η Ελλάδα, καθιέρωσε τη «Ναυτική Εβδομάδα» καθώς…ως γεωγραφικός χώρος και ως ιδέα, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη θάλασσα.
Τη θάλασσα, που μαζί της συνδέθηκε και εξακολουθεί να συνδέεται η ιστορία της.
Τη θάλασσα, που για τον Έλληνα δεν είναι απλά ένα ταξίδι ή μια περιπέτεια αλλά ένας τρόπος ζωής που μονιάζει και μανιάζει μαζί της ένας ολάκερος λαός, μια ιστορία απέραντη.
Από τα «ξύλινα τείχη» της αρχαιότητας, την επί επτά αιώνες θαλασσοκρατία του Βυζαντίου, το «θαύμα» του 1821 όπου τα «σιτοκάραβα» με τους «εμποροκαπετάνιους» έγιναν «πολεμικά» και «κυβερνήτες», τα κατορθώματα του θρυλικού «Αβέρωφ», μέχρι και σήμερα με τις ένδοξες μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού και το φιλότιμο προσωπικό του Λιμενικού Σώματος…
καθώς…έχει την πρώτη ναυτιλία στον κόσμο, μακραίωνα παράδοση στη ναυτική τέχνη, χιλιάδες χιλιόμετρα ακτογραμμής, τεράστιο πλήθος νησιών, νησίδων και βραχονησίδων, χιλιάδες ναυτικούς και ψαράδες, ένα Αιγαίο λίκνο του ελληνικού πολιτισμού, πόλο έλξης εκατομμυρίων τουριστών…
καθώς… η θάλασσα, αιώνες τώρα, είναι η πηγή της ζωής της και η σημασία της, αποκρυσταλλώνεται στη ρήση του Περικλή «Μέγα το της θαλάσσης κράτος» που κοσμεί και το θυρεό του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού
καθώς… είναι η συνέχεια της παράδοσης των παραλιακών πόλεων, όπου στην αρχαία Ελλάδα γιόρταζαν τα Δελφίνια, τα Πλοιοθέσια, τα Κυβερνήσια και τα Ποσειδώνια.
***
Υπάρχει άραγε σύγκριση μεταξύ ελληνικής και ευρωπαϊκής ναυτικής συνείδησης ώστε να δικαιολογείται η προβολή της δεύτερης και όχι της πρώτης ;
Είναι άραγε τυχαίο το γεγονός ότι ο εορτασμός της Ναυτικής Εβδομάδας σταμάτησε το 2008, τότε που με την Κοινή Δήλωση των Ευρωπαϊκών Οργάνων, καθιερώθηκε να εορτάζεται 20η Μαΐου, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η «Ευρωπαϊκή Ημέρα για τη Θάλασσα-European Maritime Day»;
Παραβλέποντας το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει το μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο.
Μήπως και στην περίπτωση της «Ναυτικής Εβδομάδας», χάριν της Ε.Ε, απεμπολούμε Θεσμούς και Παραδόσεις;