9.4 C
Alexandroupoli
Τετάρτη, 1 Απριλίου, 2020

ΚΑΛΑΜΑΤΑ – ΑΛΕΞ/ΠΟΛΗ “ΒΙΟΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΙ”;

Παραθαλάσσιες πόλεις και οι ΔΥΠ και με κοινά προβλήματα – Πως αντιμετωπίσθηκαν τα θέματα της μαρίνας, της ανάπλασης της παραλιακής ζώνης, της αξιοποίησης κτιρίου του παλαιού νοσοκομείου, του σταθμού ΚΤΕΛ κ.λπ. – Εμείς γιατί δεν τα καταφέραμε;

KADOI-SKOUPIDION

Αλεξανδρούπολη και Καλαμάτα, είναι δυο πόλεις που τους χωρίζει απόσταση μεγαλύτερη των 1.000 χιλιόμετρων, για την ακρίβεια 1.026, αλλά με πολλά κοινά στοιχεία.

Είναι παραλιακές, είναι πρωτεύουσες νομού, έχουν πανεπιστημιακές σχολές και σχεδόν ίδιο πληθυσμό (περίπου 65.000).

Πριν από μερικά χρόνια είχαν και κοινά προβλήματα όπως, τη μαρίνα, την ανάπλαση της παραλιακής ζώνης, το σταθμό του Υπεραστικού ΚΤΕΛ, την αξιοποίηση των κτιριακών εγκαταστάσεων του παλιού Νοσοκομείου τους και την αποκομιδή των απορριμμάτων.

Τι συμβαίνει όμως σήμερα;

Το μοίρασμα της ζωής μου, σε αυτές τις δυο πόλεις μου δίνει το δικαίωμα στην καταγραφή των παρακάτω:

***

Μαρίνα Αλεξανδρούπολη

Με την αριθ.  600/03-04-1995 Απόφαση του Υπουργού Τουρισμού (ΦΕΚ 269 Β/10-4-1995) σε Κοινοπραξία εταιρειών παραχωρήθηκε η άδεια για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση «καζίνο» στην Ξάνθη αλλά με συμβατική υποχρέωση (άρθρο 2 παρ. 6) κατασκευής Μαρίνας στην Αλεξανδρούπολη.

Ο προϋπολογισμός, σύμφωνα με υπάρχουσα προμελέτη του ΕΟΤ, ήταν 3 δις δρχ. και το χρονοδιάγραμμα κατασκευής της έληγε την 1η Ιουνίου 2004.

Βεβαίως, μαρίνα στην Αλεξανδρούπολη όχι μόνο δεν υπάρχει αλλά ούτε ποτέ ξεκίνησε να κατασκευάζεται.

Μαρίνα Καλαμάτα

Το 1995, η Μαρίνα Καλαμάτας, ήταν σχεδόν έτοιμη και άρχισε να λειτουργεί ανεπίσημα από το Δήμο Καλαμάτας.

Από το 1998, μετά από διεθνή διαγωνισμό, δόθηκε για εκμετάλλευση σε ιδιωτική εταιρεία η οποία κάνοντας συμπληρωματικά έργα τη λειτουργεί μέχρι και σήμερα.

Λειτουργεί όλο το χρόνο και μπορεί να φιλοξενήσει 250 σκάφη.

Στις χερσαίες εγκαταστάσεις της μπορούν να ανελκυστούν 150 σκάφη, με πλήρη τεχνική κάλυψη για επισκευές και συντήρηση.

Οι κτιριακές εγκαταστάσεις καλύπτουν 860 τμ. στεγάζοντας Λιμεναρχείο, καταστήματα, γραφεία, μπαρ, εστιατόρια, γραφεία ενοικίασης σκαφών και αυτοκινήτων, σταθμό καυσίμων κλπ.

Μέσω της μαρίνας, σε ετήσια βάση, επισκέπτονται την πόλη περίπου 1.000 σκάφη με μέσο όρο επιβατών 5 άτομα στο καθένα.

Ανάπλαση παραλιακής ζώνης Αλεξανδρούπολη

Για περισσότερα από είκοσι χρόνια, κρατεί το «σήριαλ» ανάπλασης της παραλιακής στο τμήμα της χερσαίας ζώνης λιμένα, κάτω  από το Φάρο.

Με αφορμή αυτή τη διαμάχη, το 1993, ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης και ο Πρόεδρος της Λιμενικής Επιτροπής κατέληξαν στα  ποινικά  δικαστήρια. Το 2003, και πάλι με την ίδια αφορμή, εκδόθηκε η αριθ. 388/11-4-2003 Απόφαση του Πρωτοδικείου Αλεξανδρούπολης (Διαδικασία Ασφαλιστικών Μέτρων), η οποία μεταξύ άλλων έγραφε: …πρέπει  να σημειωθεί ότι οι αρμόδιοι φορείς (Ελληνικό Δημόσιο, ΟΛΑ, Λιμεναρχείο κλπ) οφείλουν να ρυθμίσουν οριστικά τους χώρους δικαιοδοσίας τους… Όμως ουδέποτε οι αρμόδιοι φορείς κάθισαν σε ένα τραπέζι για να συζητήσουν και να βρουν λύση προς όφελος της πόλης.

Η «τροποποίηση των ορίων της χερσαίας ζώνης λιμένα Αλεξανδρούπολης», κατά την άποψη μου και από την εμπειρία μου με ίδιο θέμα που αντιμετώπισα ως Λιμενάρχης Καλαμάτας (1995-2000), ήταν η μόνη σίγουρη επιλογή για το Δήμο αφού με αυτό τον τρόπο στη συνέχεια δεν απαιτείτο καμιά συναίνεση του ΟΛΑ για οποιαδήποτε επέμβαση-ανάπλαση (βλέπε παραλία Απολλωνιάδας).

Ως Λιμενάρχης μέχρι το 2004, αλλά και με αρθογραφία μου στη συνέχεια, κατ’ επανάληψη πρότεινα αυτή τη λύση στους υπευθύνους – Δήμαρχο και Διευθύνοντα Σύμβουλο ΟΛΑ ΑΕ. Παρ’ όλα αυτά, την περίοδο  2007-2008, χάθηκε η μεγάλη ευκαιρία όταν με την αριθ. 4244/16-7-2008 Απόφαση Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας ΑΜΘ «Τροποποίηση – επέκταση χερσαίας ζώνης λιμένα Αλεξανδρούπολης»  (ΦΕΚ 369/ 19-8-2008), και τη συναίνεση του Δήμου, η Τεχνική Υπηρεσία του οποίου ήλεγξε και θεώρησε τα τοπογραφικά (βλέπε παρ. 4 δ της Απόφασης), η  χερσαία ζώνη του λιμανιού, επεκτάθηκε ανατολικά αλλά δεν περιορίστηκε  δυτικά ώστε, το τμήμα κάτω από το Φάρο και μέχρι την Αργώ, να περιέλθει στο Δήμο.

Βρισκόμαστε στο 2015, και οριστική ρύθμιση του θέματος δεν έχει επέλθει.

Καλαμάτα

Για περισσότερα από είκοσι χρόνια, κρατούσε η «διαμάχη» Δήμου και Λιμενικού Ταμείου Καλαμάτας για τη χρήση και την ανάπλαση του τμήματος της χερσαίας ζώνης λιμένα, από τη θέση «Βραχάκια» μέχρι το ξενοδοχείο «Φιλοξένια» Καλαμάτας (σήμερα Grecotel).

Όμως την περίοδο 1995-2000, που υπηρέτησα ως Λιμενάρχης Καλαμάτας  το χρονίζον όπως και εδώ πρόβλημα, επιλύθηκε οριστικά προς όφελος των πολιτών με την τροποποίηση των ορίων της χερσαίας ζώνης λιμένα Καλαμάτας (βλέπε ΦΕΚ 539 Δ/19-7-1999). Σημειωτέον ότι η «τροποποίηση των ορίων της χερσαίας ζώνης λιμένα» είναι μια «Διοικητική Πράξη» υπογραφόμενη από τον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας.

Σήμερα, η παραλιακή Ζώνη Καλαμάτας, από το λιμάνι μέχρι το ξενοδοχείο Grecotel (πρώην Φιλοξένια), με τις παρεμβάσεις του οικείου Δήμου, θυμίζει Κάννες και την απολαμβάνουν ντόπιοι και ξένοι.

Σταθμός  ΚΤΕΛ Αλεξανδρούπολη

Τα προβλήματα που δημιουργεί η λειτουργία του Σταθμού  Υπεραστικού ΚΤΕΛ Έβρου, στην καρδιά του εμπορικού κέντρου Αλεξανδρούπολης, δεν χρειάζονται ειδική ανάλυση. Όλοι μας τα ζούμε.

Καλαμάτα

Ο Σταθμός του ΚΤΕΛ Μεσσηνίας μέχρι τους σεισμούς (Σεπτέμβριο 1986) λειτουργούσε και αυτός στην καρδία του εμπορικού κέντρου Καλαμάτας Εξαιτίας των σεισμών, το κτίριο κρίθηκε ακατάλληλο και ο Σταθμός μεταφέρθηκε.

Ο νέος χώρος ήταν μεν άνετος για την κίνηση των οχημάτων αλλά στερείτο αξιοπρεπών λοιπών υποδομών (αίθουσα αναμονής, εκδοτήρια, χώρο στάθμευσης ΙΧ και ΤΑΞΙ, αφετηρία Αστικού ΚΤΕΛ πόλης κλπ).

Πριν από δέκα χρόνια ο Σταθμός μεταφέρθηκε οριστικά σε νέες εγκαταστάσεις και λειτουργεί με όλες τις σύγχρονες υποδομές και προδιαγραφές.

Αξιοποίηση παλιού Νοσοκομείου Αλεξανδρούπολη

Από το Δεκέμβριο του 2002 που το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης μεταφέρθηκε στις νέες του εγκαταστάσεις (Δραγάνα) το παλιό, στη οδό Δήμητρας, εγκαταλείφτηκε στην τύχη του. Η Αλεξανδρούπολη, μη διαθέτουσα Διοικητήριο, είχε την ευκαιρία με έμμεσο τρόπο να αποκτήσει.

Καλαμάτα

Από το 1988 που αποφασίστηκε η κατασκευή νέου Νοσοκομείου Καλαμάτας άρχισαν και οι διαδικασίες για την αξιοποίηση του παλιού. Υπόψη ότι η Καλαμάτα διαθέτει Διοικητήριο από την περίοδο του 1970.

Τον Ιούνιο του 2000 έγινε η μεταφορά στο Νέο Γενικό Νομαρχιακό Νοσοκομείο Καλαμάτας εκτός πόλης στην περιοχή Θουρία. Το 2008 με ΚΥΑ των αρμοδίων Υπουργών παραχωρήθηκε μέρος του παλιού Νοσοκομείου στο Δήμο Καλαμάτας και το 2014 με νέα ΚΥΑ παραχωρήθηκε όλο.

Μέχρι το τέλος του 2015, όλες οι υπηρεσίες του Δήμου θα μεταφερθούν σε αυτό.

Κάδοι   απορριμμάτων Αλεξανδρούπολη

Είναι αντιαισθητικό και υγειονομικά επικίνδυνο το φαινόμενο των ξεχειλισμένων κάδων απορριμμάτων, ιδιαιτέρα στους κεντρικούς δρόμους της πόλης.

Καλαμάτα

Από το 2013, άρχισε από το κέντρο της πόλης και συνεχώς επεκτείνεται στις γειτονιές, η κατασκευή πέτρινων υπογείων κάδων απορριμμάτων που μοιάζουν με γραφικά πηγαδάκια.

Μια αισθητική και υγειονομική αντιμετώπιση των απορριμμάτων.

***

Άραγε, μόνο η μεγάλη χιλιομετρική απόσταση είναι αυτή που χωρίζει την Αλεξανδρούπολη από την Καλαμάτα ή μήπως και κάτι άλλο ;

 

Latest News

Οι ρυθμίσεις που ζητούν τα Καταστήματα Καφέ-Εστίασης της Αλεξ/πολης

Καλούνται οι Βουλευτές του Νομού Έβρου να συστρατευθούν και να βοηθήσουν Ένας χρόνος έχει περάσει από τις προεκλογικές εξαγγελίες...

4o Πακέτο μέτρων για την οικονομία

Ποιες είναι οι παρεμβάσεις της Κυβερνήσεως στην Αγορά, λόγω κορωνοϊού - Οι συμπληρωματικές δαπάνες στον Κρατικό Προϋπολογισμό ανέρχονται για Μάρτιο και Απρίλιο,...

Επιτακτική η ανάγκη ανακαίνισης του Σιδ/κου Σταθμού Πυθίου

Ο Ιστορικός Σταθμός του ΟΣΕ πρέπει να ανακαινισθεί και να επαναλειτουργήσει - Πολλαπλά τα οφέλη για τον ακριτικό Νομό μας

Πως εξαπλώθηκε η Ισπανική Γρίπη στην Αλεξ/πολη

Η πανδημία του 1918 βρήκε το τότε  Dedeagats υπό Βουλγαρική Κατοχή - Στην πόλη μας υπάρχει ακόμη το Βρετανικό Στρατιωτικό Κοιμητήριο (τα...

More Articles Like This