Κάτι κινείται γύρω από το Εκλογικό σύστημα και είναι προφανές ότι οι αποφάσεις του Πρωθυπουργού, θα προκύψουν από τα ποσοστά που δίνουν στον ΣΥΡΙΖΑ οι νέες δημοσκοπήσεις
Πριν από λίγες ημέρες, ο υπουργός Εσωτερικών Παν. Κουρουμπλής άνοιξε την συζήτηση για τροποποίηση του εκλογικού νόμου, ρίχνοντας πάνω στο τραπέζι ένα αναλυτικότερο σύστημα τεμαχισμό των μεγάλων εκλογικών περιφερειών, συνδυασμό λίστας και σταυρού και διάφορες, άλλες ιδέες, αφού δεν παρουσίασε κάποιο σχετικό κείμενο.
Αξίζει να σημειωθεί η τοποθέτησή του, ότι «αν καθιερώσουμε απλή αναλογική, η χώρα δεν θα κυβερνηθεί ποτέ», που είναι απολύτως σωστή και κανένα κόμμα εξουσίας δεν επιθυμεί.
Μίλησε ακόμη, αν και υπουργός κόμματος εξουσίας, για περιορισμό του μπόνους του πρώτου κόμματος από 50 έδρες, σε 30 -παλαιότερα ήταν 40.
Ο Πρόεδρος της Βουλής, Νικ. Βούτσης. έσπευσε να τον «αδειάσει», τονίζοντας ότι η απλή αναλογική «ήταν και παραμένει πάγια θέση μας», ενώ η κυβερνητική εκπρόσωπος, Όλγα Γεροβασίλη, μίλησε για «προσωπικές απόψεις» του υπουργού, σε μιά συζήτηση που τώρα αρχίζει για τροποποίηση του εκλογικού νόμου, «κατ’ εντολή του πρωθυπουργού», ώστε τελικά να διαμορφωθεί μία κυβερνητική πρόταση.
Διερωτόμαστε, γιατί τόσο μένος κατά του υπουργού Εσωτερικών, αφού ήταν σαφές ότι διατύπωνε προσωπικές απόψεις, που ουσιαστικά περιελάμβαναν όλες τις ιδέες που κυκλοφορούν σχετικά με τον εκλογικό νόμο και τις προσπάθειες κάποιων σαλονιών, να καταργήσουν τον σταυρό προτίμησης, τα μονά δικαίωμα που απέμεινε στους ψηφοφόρους.
Φαίνεται ότι πολλοί και ότι τα κόμματα εξουσίας δεν είδαν ή δεν εκτίμησαν σωστά, ότι η αποχή των ψηφοφόρων στις τελευταίες εκλογές, έφτασε το 40%, γιατί όλα αυτά οι πολίτες τα βλέπουν σαν μία παρωδία, με την οποία δεν αξίζει να ασχολούνται, αφού οι αρχηγοί κόβουν και ράβουν τα ψηφοδέλτια κατά τις απόψεις τους και σύμφωνα με τις επιθυμίες χρηματοδοτούν ΜΜΕ και λόμπι πίεσης.
Πάντως, κάτι κινείται γύρω από τον εκλογικό νόμο και είναι προφανές ότι οι όποιες αποφάσεις του πρωθυπουργού θα προκύψουν από τα ποσοστά που δίνουν στον ΣΥΡΙΖΑ οι δημοσκοπήσεις, που μετά τις εκλογές του περασμένου Σεπτεμβρίου 2015 συνεχώς καταρρέουν και θα συνεχίσουν ασφαλώς να είναι καθοδικά, ύστερα από την ψήφιση του ασφαλιστικού νόμου και τους νέους άμεσους και έμμεσους φόρους που πλήττουν τους πάντες και τα πάντα.
Επομένως, δεν πρέπει να αποκλείεται ως κινηση μερικής έστω σωτηρίας του ΣΥΡΙΖΑ, η καθιέρωση της απλής αναλογικής που αμέσως υπερασπίστηκε ο Πρόεδρος της Βουλής, ως πάγια κομματική θέση, ενώ η δραστική μείωση του μπόνους των 50 εδρών, αν δεν οδηγηθούμε στην απλή αναλογική, πρέπει να θεωρείται δεδομένη.
Ησωτηρία του κόμματος, είναι πάντα -δυστυχώς- στη χώρα μας, ο υπέρτατος νόμος.
Βεβαίως, η αλλαγή του εκλογικού συστήματος και των εκλογικών περιφερειών που θα επιβληθούν μέ ένα νέο εκλογικό νόμο, αυτόματα θα μεταδώσουν στους πολίτες τον πανικό από τον όποιο κατέχεται το κυβερνητικό κόμμα και ο συνεταίρος του -ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ- και θα εντείνουν την φυγή από αυτά των ψηφοφόρων.
Ακόμη πρέπει να θυμίσουμε, ότι κατά το Σύνταγμα, ο νέος εκλογικός νόμος θα ισχύσει από τις μεθεπόμενες εκλογές, οπότε δεν θα διασώσει τα κυβερνητικά κόμματα, έκτος και αν υπερψηφιστεί από τα δύο τρίτα του αριθμού των βουλευτών, ήτοι από 200 βουλευτές διαφόρων κομμάτων.
Αυτό το τελευταίο εμφανιζεται ως δύσκολο, χωρίς να αποκλείεται εντελώς.
Πάντως, ο ισχύων εκλογικός νόμος ευνοεί το πρώτο κόμμα και τα μικρά, ενώ λεηλατεί σε έδρες το δεύτερο κόμμα.
Επομένως παρέχει ισχυρό κίνητρο στα μικρά κόμματα να μην ψηφίσουν την απλή αναλογική, η οποία θα φέρει άκυβερνησία.
Πάντως, η απλή αναλογική, δεν ψηφίστηκε στό παρελθόν ούτε από το ΠΑΣΟΚ όταν διέβλεπε ήττα στις εκλογές.
Εξάλλου υφίστανται διεργασίες μεταξύ των Κομμάτων της αντιπολίτευσης, με κύριους πόλους τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ (Δημοκρατική Συμπαράταξη), για τη δημιουργία μιας μεγάλης κεντροδεξιάς και μιας εξίσου μεγάλης κεντροαριστεράς, οπότε τα μικρά κόμματα θα μειωθούν αισθητά, ενώ το 3% των ψήφων που πρέπει να λάβει ένα κόμμα για να εισέλθει στη Βουλή και το οποίο ασφαλώς θα διατηρηθεί, θα ενεργεί αποτρεπτικά για την κάθοδο στίς εκλογές μικρών κομματικών σχηματισμών, που στις τελευταίες εκλογές εξαφανίστηκαν, αν και μερικά είχαν σωστές αρχές και προωθούσαν χρήσιμες δημοκρατικές και οικονομικές ιδέες για τη χώρα μας.
Ασφαλώς το εκλογικό σύστημα δεν πρέπει να αλλάζει κάθε τόσο για να εξυπηρετεί μικροκομματικές σκοπιμότητες της εκάστοτε κυβέρνησης και γι’ αυτό υπάρχει πρόταση πολλών παραγόντων του δημοσίου βίου για την καθιέρωση πάγιου εκλογικού συστήματος κατά την προσεχή αναθεώρηση του Συντάγματος, που θα βοηθήσει την πολιτική σταθερότητα και ίσως και τη μείωση των κομματικών διενέξεων.
Κάποτε πρέπει τα κόμματα να δουν το συμφέρον της πατρίδας και να βάλουν τέλος σε λαϊκισμούς και κομματικούς ελιγμούς που υπηρετούν ευτελή συμφέροντα.
Παναγιώτης Μποκοβός
Διδάκτωρ Οικονομικών Επιστημών
πρώην Υφυπουργός Οικονομικών