Η Υπουργική Απόφαση για οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις του Λιμένος Αλεξανδρούπολης, έχει “κολλήσει” στο Εθνικό Τυπογραφείο – Θα αφήσουμε κι αυτήν την ευκαιρία (για χρηματοδότηση από το πακέτο Γιούνκερ) να χαθεί;
Την είδηση ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μένει εκτός Ευρωπαϊκών δικτύων και συνεπώς εκτός ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, μας είπε ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστος Λαμπρίδης, ο οποίος βρέθηκε στην Αλεξανδρούπολη, με αφορμή την ημερίδα με θέμα «Προοπτικές Θαλάσσιας Ανάπτυξης» στα πλαίσια της 17ης Διεθνούς Έκθεσης ALEXPO.
Μάλλον εδώ, ταιριάζει να πούμε στον κύριο Γενικό, την αρχαία παροιμιακή φράση ότι «Κομίζει γλαύκας εις Αθήνας» δηλαδή, μας λέει πράγματα πασίγνωστα, σαν να ήταν άγνωστα.
***
Η ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΘΡΑΚΗ εδώ και χρόνια, με δημοσιεύματά της, κτυπάει το καμπανάκι για την απαξίωση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και τον εξοβελισμό του από τα διευρωπαϊκά δίκτυα. Και το κάνει, για να αφυπνίσει τους Τοπικούς μας Άρχοντες, αιρετούς και μη, για το καλό του τόπου μας.
Αυτό, ήταν είδηση του Οκτωβρίου του 2011.Τοτε, όταν η εφημερίδα μας γνωστοποιούσε την πρόταση της επιτροπής ΤΕΝ–Τ (Trans-European Transport) της Ε.Ε, να χρηματοδοτήσει 319 ευρωπαϊκά λιμάνια, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονταν 25 ελληνικά (Πειραιάς, Χαλκίδα, Χανιά, Χίος, Ελευσίνα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Καλαμάτα, Κατάκολο, Καβάλα, Κέρκυρα, Κυλλήνη, Λαύριο, Μύκονος, Μυτιλήνη, Νάξος, Πάρος, Πάτρα, Ραφήνα, Ρόδος, Σαντορίνη, Σκιάθος, Σύρος, Θεσσαλονίκη και Βόλος) αλλά όχι της Αλεξανδρούπολης.
Από τότε, με πλείστα όσα δημοσιεύματα (φύλλο 26-9-13 με τίτλο «ΤΟ ASYAPORT ΡΑΙΔΕΣΤΟΥ ΑΠΕΙΛΕΙ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΜΑΣ», φύλλο 23-11-13 με τίτλο «Η ΕΥΡΩΠΗ ΠΑΡΑΚΑΜΠΤΕΙ ΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ», φύλλο18-9-14 με τίτλο «ΓΙΑ ΤΗΝ Ε.Ε ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΙΜΑΝΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ» φύλλο 24-9-14 με τίτλο «ΜΕΝΕΙ ΕΞΩ Η ΘΡΑΚΗ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΚΤΥΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ»,φύλλο 31-12-14 με τίτλο «Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΙΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΝΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΒΡΟ» κ.α) αναφερθήκαμε στο θέμα αυτό.
***
Με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ το 1992, μεταξύ άλλων θεσμοθετήθηκαν και τα «Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών ΔΕΜ-Δ» (Απόφαση αριθ.1692/96/EΚ), τα οποία περιελάμβαναν δέκα (10) ευρωπαϊκούς διαδρόμους – άξονες. Τρεις από αυτούς είχαν και ελληνικό ενδιαφέρον. Ο IV και X, αφορούσαν τη Θεσσαλονίκη και την Ηγουμενίτσα στα λιμάνια των οποίων κατέληγαν. Ο τρίτος, ο άξονας ΙΧ, θα συνέδεε τη Βαλτική (Ελσίνκι) με τη Μεσόγειο (Αλεξανδρούπολη).έχοντας κομβικά σημεία τη Μόσχα, την Αγία Πετρούπολη, το Κίεβο, και το Βουκουρέστι.
Η διεύρυνση της ΕΕ το 2004 με Κύπρο, Μάλτα, Εσθονία, Λετονία, Λιθουανία, Ουγγαρία, Πολωνία, Σλοβακία, Σλοβενία και Τσεχία, το 2007 με Βουλγαρία, Ρουμάνια και το 2013 με Κροατία, δημιουργούσαν ευοίωνους ορίζοντες για το λιμάνι μας. Μάταια όμως.
Τα έργα στο λιμάνι μας, ενώ έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2005 (άρχισαν τον Αύγουστο 1995) ακόμα συνεχίζονταν… Κανένας δεν μπορούσε μετά βεβαιότητος να πει αν και πότε θα ολοκληρώνονταν. Όποιοι το επιχείρησαν, διαψεύστηκαν παταγωδώς.
Παρά το γεγονός ότι διατέθηκαν 13,5 δις. δραχμές (1995 – 1999) από Β’ Κ.Π.Σ, 23.100.000 € (2000 – 2006) από το Π.Ε.Π. Α.Μ.Θ και 3.940.000 € (2007–2013) από το Ε.Π. Μακεδονίας – Θράκης, το όνειρο να ‘σβήσουν’ τα Στενά του Βοσπόρου με την ανάδειξη και αξιοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, ‘έσβησε’ … Μας πρόλαβαν, στα ‘Στενά’, τα λιμάνια του ASYOPORT και KUMPORT, εκμεταλλευόμενα τη δική μας αδιαφορία και βραδυπορία.
Δημοσιεύσαμε πολλές φορές, το νέο χάρτη της Ε.Ε με τα νέα διευρωπαϊκά δίκτυα, όπου όχι μόνο δεν υπήρχε η Αλεξανδρούπολη και το λιμάνι της, αλλά ούτε καν η Θράκη. Σύμφωνα με το χάρτη η Σόφια, ενώνεται με τη Θεσσαλονίκη και το Μπουργκάς ενώ το προς Ανατολάς διευρωπαϊκό δίκτυο, κατευθύνεται προς την Τουρκία, μέσω Βουλγαρίας…
Στις 23 Μαΐου 2013, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικύρωσε την αναβάθμιση των 319 ευρωπαϊκών λιμανιών, μεταξύ των οποίων και των 25 ελληνικών – όχι όμως της Αλεξανδρούπολης.
Στις 19 Νοεμβρίου 2013, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψηφίστηκε η πιο ριζική αναθεώρηση πολιτικής της ΕΕ στο θέμα των ΔΕΔ-Μ με προοπτική το 2030. Εγκρίθηκε ο Κανονισμός για τη νέα πολιτική των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών (Regulation on Union guidelines for the development of the trans-European transport network) με εννέα (9) διαδρόμους – άξονες που θα λειτουργούν ως σπονδυλική στήλη για τη μεταφορά στην ενιαία αγορά της Ευρώπης και να φέρουν επανάσταση στη σύνδεση Ανατολής – Δύσης και Βορρά-Νότου καθώς και ο Κανονισμός για το νέο χρηματοδοτικό τους εργαλείο “Συνδέοντας την Ευρώπη” ( Regulation establishing the Connecting Europe Facility). Απουσιάζει και πάλι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Στις 28 Απριλίου 2014, στην επίσημη και τελική έκδοση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τίτλο «Ports 2030, Gateways for the Trans European Transport Network» συμπεριελήφθησαν τα 319 ευρωπαϊκά λιμάνια, τα αρχικά προταθέντα 25 ελληνικά, και πάλι όμως όχι της Αλεξανδρούπολης.
Στις 11 Σεπτεμβρίου 2014, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε τη χρηματοδότηση, με πρώτη δόση 11,9 δισ. ευρώ, των κρατών – μελών της, για τη βελτίωση των νεων διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών.
Μέχρι το 2020, θα ολοκληρωθεί η συνολική χρηματοδότηση, 26,3 δισ. ευρώ, η οποία είναι η μεγαλύτερη που έγινε ποτέ από την ΕΕ για υποδομές στον τομέα των μεταφορών. Τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν πρέπει να είναι ενταγμένα στους νέους άξονες που ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και να συγχρηματοδοτούνται από τα κράτη μέλη. Συνεπώς, η Θράκη και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μένουν εκτός χρηματοδότησης.
Η Θράκη και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, εξοβελίστηκαν από τα νέα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών.
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δεν υπάρχει στο χάρτη…
Σήμερα μας παρουσιάζουν σαν είδηση, αυτό που εμείς επισημαίναμε για πολλά χρόνια.
Επανερχόμαστε λοιπόν και σήμερα και λέμε, προς κάθε υπεύθυνο για το καλό του τόπου τούτου, ότι πλέον τα δεδομένα για το λιμάνι μας έχουν αλλάξει. Το τραίνο με την ιστορία το χάσαμε το 2005, όταν δεν είχαν ολοκληρωθεί τα έργα στο λιμάνι.
Μετά τον εξοβελισμό μας από τα διευρωπαϊκά δίκτυα, την οικονομική κρίση, το ΤΑΙΠΕΔ (2010) και το νέο ΤΑΙΠΕΔ (2016), η μόνη λύση για την αξιοποίηση του, είναι η “Σύμβαση παραχώρησης”.
Και σ’ αυτόν τον τομέα κάτι φαίνεται να κινείται, καθώς εκδόθηκε η αριθ. ΠΥΣΠ/ΓΕΝ/οικ493/26-5-2016 Απόφαση του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με την οποία ανατίθεται στη «Διεύθυνση Προγραμματισμού Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης» του οικείου υπουργείου, η προετοιμασία για τη «μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του έργου του λιμένα Αλεξανδρούπολης μετά των οδικών συνδέσεων με την Εγνατία Οδό και τη βιομηχανική περιοχή Αλεξανδρούπολης και την αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο», ώστε να διεκδικήσουν κεφάλαια από το «πακέτο Γιούνκερ».
Αυτό, με απλά λόγια, σημαίνει ότι υποδομές που έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και δεκαετίες από την ίδια την Πολιτεία, για να λειτουργεί πλήρως το λιμάνι, τώρα, μέσω Σύμβασης Παραχώρησης σε ιδιώτη επενδυτή που θα χρηματοδοτηθεί από το «πακέτο Γιούνκερ», θα περιμένουμε να ολοκληρωθούν οι υποδομές του για να αξιοποιηθεί πλέον και η δεδομένη γεωστρατηγική του θέση.
Για αυτό το λόγο είπαμε προ ημερών, ‘Αμήν και πότε’ !!!
Όμως, ποιος θα μας πει γιατί η παραπάνω Υπουργική Απόφαση, εδώ και ένα μήνα, έχει «κολλήσει» στο Εθνικό Τυπογραφείο και δεν έχει δημοσιευτεί σε ΦΕΚ ώστε να μπορεί να υλοποιηθεί ;
Θα αφήσουμε κι αυτή – ίσως την τελευταία – ευκαιρία να χαθεί ;
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Υποναύαρχος Λ.Σ (ε.α)
Αλεξανδρούπολη