Βρισκόμαστε σε τροχιά σύγκρουσης με την Τουρκία – Μπαίνει ξανά σε υπηρεσία η Τορπιλάκατος “Μυκόνιος” – Με εντατικούς ρυθμούς η αναβάθμιση συστημάτων των υποβρυχίων μας
Σε μια πολύ σημαντική εξέλιξη που δείχνει ίσως και προετοιμασίες σύγκρουσης με την Τουρκία, αφαιρέθηκαν τα διακριτικά των ελληνικών υποβρυχίων. Είναι τα υποβρύχια Type 214, Type 209 AIP, Type 209/1200, Type 209/1200 και Type 209/1100. Φυσικά η αφαίρεση έγινε για λόγους απόκρυψης με την τουρκική προκλητικότητα να έχει κλιμακωθεί.
Σε μια πολύ σημαντική εξέλιξη, ξανά σε υπηρεσία βρίσκεται η ΤΠΚ Ρ22 Μυκόνιος μετά το σχεδόν καταστροφικό ατύχημα του 2010 όταν κατά την διάρκεια εργασιών είχε πιάσει φωτιά που κατέστρεψε μεγάλο μέρος του σκάφους.
Τα ναυπηγεία Ελευσίνας επανέφεραν πλήρως την πυραυλάκατο κλάσης ΛΑΣΚΟΣ και μια από τις 4 εκσυγχρονισμένες τύπου Combattante IIIA που πλέον φέρουν σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα που αποτελούνται από σύστημα αερόφυλλων/θερμοβολίδων ALEX με δύο μονάδες Mk137, CMS τύπου ΤACTICOS με 4 κονσόλες MOC Mk3, ραντάρ επιτήρησης 2D Variant, ραντάρ ελέγχου βολής LIROD Mk2, ηλεκτροπτικό σύστημα MIRADOR, ραντάρ SCOUT Mk2 και ναυτιλίας BridgeMaster E, σύστημα επικοινωνίας προηγμένης τεχνολογίας WISPR-Net ενώ πλέον φέρουν πυραύλους Harpoon στην θέση των MM38 EXOCET με κονσόλα χειρισμού που παραλήφθηκε από τα αποθέματα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.
Άλλες αλλαγές στον οπλισμό δεν έχουν γίνει διατηρώντας τον αρχικό με τα δύο πυροβόλα των 76mm, τους δύο διπλούς πυργίσκους των 30mm και τους δύο τορπιλοσωλήνες.
Η ομαλοποίηση των παραδόσεων των υπερσύγχρονων υποβρυχίων Type-214 έχει φέρει ισχυρές εξελίξεις στον υποβρυχιακό στόλο του ΠΝ καθώς πλέον εφοδιάζεται με μονάδες που μπορούν να αντιμετωπίσουν κάθε νέα απειλή σε συνδυασμό με τα παλαιότερα αλλά εκσυγχρονισμένα και μη υποβρύχια που υπόκεινται συνεχώς σε αλλαγές βελτίωσης αξιοπιστίας.
Το επόμενο μεγάλο βήμα για το ΠΝ θα είναι η προμήθεια τορπιλών νέας γενιάς που θα μπορούν να εκμεταλλευτούν τους σύγχρονους αισθητήρες.
Αυτή την στιγμή το ΠΝ έχει στις τάξεις του 3 παλιότερα αλλά εκσυγχρονισμένα υποβρύχια τύπου ΓΛΑΥΚΟΣ κλάσης 209/1100 από τα αρχικά 4 καθώς έχει αποσυρθεί το ίδιο το υποβρύχιο Γλαύκος (σε υπηρεσία τα ΠΡΩΤΕΥΣ, ΝΗΡΕΥΣ, ΤΡΙΤΩΝ).
Τα υποβρύχια με αυτονομία 50 ημερών και πλήρωμα 35 ατόμων είναι εκτοπίσματος 1278 τόνων σε κατάδυση, μήκους 54μ. πλάτους 6,25μ, με μέγιστη ταχύτητα 12κόμβων σε επιφάνεια και 22 κόμβοι σε κατάδυση ενώ πλέον και μετά την αντικατάσταση όλων των συστημάτων και αισθητήρων (τοποθέτηση Radar Thomson, σύστημα αδρανειακής ναυτιλίας, GPS, συσκευές ναυτιλίας καθώς και δύο περισκόπια) την δεκαετία του ’90 κάτω από το πρόγραμμα NEPTUNE I μπορούν να εκτελέσουν βολές εκτός των τορπιλών από τους 8 τορπιλοσωλήνες και πυραύλων Sub-Harpoon μέσω του κέντρου διεύθυνσης βολής «KANARIS».
Επίσης έχει γίνει πλήρης ανακατασκευή ουσιαστικά με εγκατάσταση νέων κινητήρων, συστημάτων επικοινωνιών και sonar που είναι ενεργητικής και παθητικής έρευνας και επιθέσεως μεσαίων συχνοτήτων, συσκευή παθητικής μέτρησης απόστασης, καθώς και SONAR πλευρικής διάταξης, χαμηλών συχνοτήτων.
Ο δεύτερος τύπος υποβρυχίων είναι τα 3 πλέον υποβρύχια κλάσης ΠΟΣΕΙΔΩΝ type-209/1200(ΠΟΣΕΙΔΩΝ, ΑΜΦΙΤΡΗΤΗ, ΠΟΝΤΟΣ), τα οποία έχουν επίσης πλήρωμα 35 ατόμων και αυτονομία 50 ημερών, είναι εκτοπίσματος 1285 τόνων σε κατάδυση, μήκους 55,87μ, πλάτους 6,26μ. και επίσης μέγιστη ταχύτητα 12 κόμβων στην επιφάνεια και 22 κόμβους σε κατάδυση.
Τα υποβρύχια της κλάσης παραμένουν με τον αρχικό τους εξοπλισμό σε ότι αφορά τα ηλεκτρονικά και τους αισθητήρες με μερικές μόνο προσθήκες όπως η ενσωμάτωση συστήματος GPS στο σύστημα ναυτιλίας και διατηρώντας το σύστημα διεύθυνσης βολής «SINBANDS για χρήση τα ων όπλων από τους 8 τορπιλοσωλήνες. Στις τάξεις του ΠΝ βρίσκεται πλέον και ένα εκσυγχρονισμένο υποβρύχιο κλάσης ΩΚΕΑΝΟΣ type-209/1200 το πρώτο του προγράμματος NEPTUNE II στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά με ολική αντικατάσταση συστημάτων αισθητήρων αλλά και κοπή τμήματος του υποβρυχίου για την επιμήκυνση και την αντικατάσταση του συστήματος αναερόβιας πρόωσης AIP τύπου κυψελών ίδιο με αυτό των type-214 που επιτρέπει την παραγωγή δηλαδή ηλεκτρικής ενέργειας από κυψέλες υγρών καυσίμων.
Το σύστημα απαλλάσσει το Υ/Β από την διαδικασία εκτελέσεως αναπνευστήρα για τη φόρτιση των συστοιχιών του, μια διαδικασία που καθιστά το σκάφος ευάλωτο σε εντοπισμό από ανθυποβρυχιακές μονάδες.
Το εκσυγχρονισμένο υποβρύχιο πλέον έχει εκτόπισμα 1615 τόνων, μήκος 62,3μ, πλάτος 6,26μ. ταχύτητα 11,5 κόμβων στην επιφάνεια και 22 κόμβοι σε κατάδυση ενώ πλέον φέρει νέας γενιάς ηλεκτρονικά με κεντρικότερο το ISUS σε συνδυασμό με νέο πακέτο αισθητήρων με RADAR, ESM, GPS, ιστοί OPTRONIC πολλαπλών απεικονίσεων δυνατότητα βολής Sub-Harpoon με τα δεδομένα να λαμβάνονται και από sonar νέας γενιάς παθητικό μεσαίων και χαμηλών συχνοτήτων. Το πλήρωμα είναι 37 ατόμων και η αυτονομία είναι στις 50 ημέρες.
Βασίλης Καπούλας