Home / Πολιτικη / ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ Η ΕΝΤΑΞΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΩΝ …“BRICS”

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ Η ΕΝΤΑΞΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΩΝ …“BRICS”

Κίνηση υψηλού ρίσκου για την Χώρα μας σε συντονισμό με την Μόσχα – Πώς θα αντιδράσουν Γερμανία και ΗΠΑ; – Να περιμένουμε “θερμό επεισόδιο” σε Κύπρο και Αιγαίο; – Και πλωτός διάδρομος από Θερμαϊκό κόλπο μέχρι τον Δούναβη 

  Με μια κίνηση υψηλού ρίσκου η Ελλάδα κατέθεσε αίτημα και έγινε δεκτή στην Αναπτυξιακή Τράπεζα που μέτοχοι είναι οι χώρες των BRICS. Το γεγονός αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο καθώς μέσα σε 48 ώρες το θέμα δείχνει να έχει …λήξει πριν καν αρχίσει. Όλα ήταν προαποφασισμένα και σε συντονισμό με τη Μόσχα. Υπενθυμίζουμε ότι η Ελλάδα έγινε πρόσφατα μέλος και της Ασιατικής Τράπεζας Επενδύσεων (AIIB). Πρόκειται για προσωπικές επιλογές του ΥΠΕΞ, Ν.Κοτζιά.

Το άνοιγμα προς Ρωσία και Κίνα έχει γίνει και μένει να δούμε πως θα αντιδράσει η Γερμανία. Όλα είναι ανοιχτά μέχρι και εκλογές αν το Βερολίνο εναντιωθεί στην κίνηση αυτή και ζητήσει «νέο αίμα με νέα μέτρα». Ερωτηματικό αποτελεί και η αντίδραση της Ουάσιγκτον. Φαίνεται καταρχήν ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να κερδίσει από το καλό κλίμα μεταξύ Ν.Τραμπ-Β.Πούτιν αλλά τα «γεράκια» έχουν στις ΗΠΑ έχουν αντίθετη άποψη και ο 6ος Στόλος περιπολεί στην Κυπριακή ΑΟΖ.

Ολα είναι ανοιχτά. Ειδικά αν οι ΗΠΑ αποχωρήσουν από εκεί. Ενα θερμό επεισόδιο και 50-50 μοιρασιά με Τουρκία είναι πιθανό.

Η συμμετοχή της Ελλάδας σε διεθνείς χρηματοδοτικούς θεσμούς όπως η Ασιατική Τράπεζα Επενδύσεων και Υποδομών (AIIB) και η Νέα Αναπτυξιακή Τράπεζα (New Development Bank), στην οποία μέτοχοι είναι οι χώρες των BRICS είχε εξετασθεί στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) το οποίο είχε συνεδριάσει υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη.

Σταθερή επιδίωξη της Κυβέρνησης είναι η συνεργασία ή και η συμμετοχή της Ελλάδας σε όλους τους σημαντικούς διεθνείς χρηματοδοτικούς θεσμούς με στόχο την οικονομική στήριξη επενδυτικών σχεδίων υψηλής προστιθέμενης αξίας και την ανάπτυξη επωφελών συνεργασιών για την ελληνική οικονομία.

Στο πλαίσιο αυτό επεδίωξε και πέτυχε τη συμμετοχή της χώρας στην Ασιατική Τράπεζα Επενδύσεων και Υποδομών (AIIB), ενώ το ΚΥΣΟΙΠ εξουσιοδότησε το υπουργείο Οικονομικών να αποστείλει επίσημη επιστολή προκειμένου να ξεκινήσουν οι συζητήσεις για τη συμμετοχή της Ελλάδας στη Νέα Αναπτυξιακή Τράπεζα (New Development Bank), στην οποία μέτοχοι είναι οι χώρες των BRICS.

Σύμφωνα με πληροφορίες ενεργή εμπλοκή και στις δύο αυτές πρωτοβουλίες έχει ο πρόεδρος της Attica Bank Τάκης Ρουμελιώτης.

Με τη συμμετοχή της χώρας σε διεθνείς αναπτυξιακούς θεσμούς ελληνικές επιχειρήσεις και φορείς καλούνται να αξιοποιήσουν τη χρηματοδοτική στήριξη έργων που υλοποιούνται στις χώρες-μέλη, είτε πρόκειται για έργα που χρηματοδοτούνται κυρίως από κρατικούς φορείς είτε πρόκειται για βιώσιμα ιδιωτικά επενδυτικά σχέδια. Επίσης, ελληνικές εταιρίες θα έχουν τη δυνατότητα να ζητούν εγγυητικές επιστολές από τις διεθνείς αναπτυξιακές τράπεζες για την εκτέλεση των έργων υποδομής (αυτοκινητόδρομοι, σχέδια αστικής ανάπτυξης, παραγωγή καθαρής ενέργειας κ. α).

Στο πλαίσιο αυτό η Ελλάδα μπορεί να επωφεληθεί σημαντικά από τη χρηματοδότηση των υποδομών του «Δρόμου του Μεταξιού», μία από τις βασικές δράσεις της ΑΙΙΒ, αποτελώντας κέντρο βαρύνουσας σημασίας για τη διασύνδεση Ασιατικής και Ευρωπαϊκής ηπείρου

Στην Κίνα γίνονται (σοβαρές) συζητήσεις για τον υδάτινο δίαυλο που θα συνδέει τη Μεσόγειο Θάλασσα, μέσω του Αξιού ποταμού στη Θεσσαλονίκη, με τον Δούναβη και το υφιστάμενο ποτάμιο δίκτυο μεταφορών στην Ευρώπη και τη Μαύρη Θάλασσα αποκαλύπτει η «Καθημερινή».

Το εγχείρημα είναι τεράστιο –φαραωνικό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, το χαρακτηρίζουν πολλοί, αλλά, όταν αυτό πρόκειται να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα ενός οικονομικού γίγαντα, όπως η Κίνα, τότε μόνο άπιαστο όνειρο δεν πρέπει να θεωρηθεί.

Εξάλλου, ο «Δρόμος του Μεταξιού», από ξηράς, αέρος και θαλάσσης, φτιάχνεται ήδη και η χρήση των ποταμιών δεν θα μπορούσε να μείνει απ έξω. Συζητήσεις επ’ αυτού γίνονται τα τελευταία χρόνια σε επίπεδο κορυφής στον άξονα Βελιγραδίου – Σκοπίων – Αθήνας – Πεκίνου, με πιο πρόσφατη περίπτωση αυτήν της συνεδρίασης του Ανωτάτου Συμβουλίου Ελλάδας και Σερβίας, παρουσία του κ. Αλέξη Τσίπρα και του Σέρβου προέδρου κ. Αλεξάντερ Βούτσιτς στη Θεσσαλονίκη.

Τι προβλέπει;

Δημιουργία κάθετου πλωτού διαδρόμου από τον Θερμαϊκό Κόλπο μέσω του Αξιού που διασχίζει την ΠΓΔΜ (Βαρδάρης), διασύνδεσή του με τον Μοράβα στη Σερβία και κατάληξη στον Δούναβη. Ποιος ο στόχος;

Η μεταφορά φορτίων από τις χώρες της Ανατολής προς την Ευρώπη σε πολύ λιγότερο χρόνο και με σαφώς χαμηλότερο κόστος. Σύμφωνα με κάποιες αρχικές μελέτες, το κέρδος σε χρόνο, μέσω αυτού του διαδρόμου, υπολογίζεται σε 3,5 μέρες σε σχέση με το λιμάνι Ρότερνταμ, απ’ όπου τα φορτία μπαίνουν στον υδάτινο δρόμο του Δούναβη για να φτάσουν στις αγορές της Κεντρικής και της Βόρειας Ευρώπης διά των πλωτών διακλαδώσεών του ή και σε εκείνες του Καυκάσου στη Μαύρη Θάλασσα.

Διά της ένωσης του Αξιού με τον Δούναβη, παρακάμπτεται ταυτοχρόνως και ο μεγάλος βραχνάς των θαλάσσιων μεταφορών προς και από τις αγορές της Ρωσίας και του Ευξείνου Πόντου, αυτός των στενών του Βοσπόρου, όπου τα φορτηγά πλοία αναγκάζονται να περιμένουν επί πολλές ώρες ή και ημέρες για να πάρουν σειρά για τον διάπλου, χάνοντας οι ενδιαφερόμενοι χρόνο και χρήμα.

Είναι εφικτό τεχνικά και οικονομικά ένα τέτοιο έργο; Οταν η Κίνα ενδιαφέρεται και το συζητάει τότε, πολύ εύκολα μπορεί να βρεθούν και άλλοι επενδυτές. Η μεταφορά των φορτίων από την Ανατολική Μεσόγειο κατ’ ευθείαν στην «καρδιά» της Ευρώπης, μέσω Αξιού και Δούναβη, χωρίς να χρειάζεται να φτάσουν μέχρι το Γιβλαρτάρ και από εκεί να «ανηφορίσουν» στην Ολλανδία ή να καθηλώνονται στα στενά του Βοσπόρου, με τον κίνδυνο του ατυχήματος να ελλοχεύει, εξάλλου, δεν αφήνει αδιάφορες, πλην της Κίνας, και τις άλλες χώρες της Ανατολικής Ασίας, που στέλνουν εκατομμύρια κοντέινερ ετησίως στις αγορές της Ευρώπης και της Ρωσίας.

Ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά, προβλέπονται η εκβάθυνση και η διαπλάτυνση του μήκους 275 χλμ. στο έδαφος της Ελλάδας και της ΠΓΔΜ Αξιού και του μήκους 346 χλμ. (Σερβία) Μοράβα, που καταλήγει στον Δούναβη. Με βάση προμελέτες που έχουν καταρτίσει οι Σέρβοι, θα χρειαστεί να παρακαμφθούν οι πόλεις Σκόπια της ΠΓΔΜ με κανάλι μήκους 35 χλμ., το Νις και το Κράλιεβο της Σερβίας, με παρακαμπτηρίους μήκους 15 και 73 χλμ., αντιστοίχως. Προβλέπονται σε κάποια σημεία υδάτινες σήραγγες, και στον σερβικό κάμπο μεταφορά από τον ποταμό Σάββα υδάτινων όγκων για τις γεωργικές καλλιέργειες στις περιοχές που διασχίζει ο Μοράβας κ.ά.

Να επισημάνουμε ότι η ιδέα της πλωτής λεωφόρου που θα συνδέει την Κεντρική Ευρώπη με το Αιγαίο έρχεται από πολύ παλιά, από τον 19ο αιώνα, και πιστώνεται στους Αψβούργους της Αυστροουγγαρίας, που ήθελαν να διασυνδέσουν τη Βιέννη με τη Μεσόγειο.

pentapostagma.gr