Παγκόσμιο το ενδιαφέρον από ξένες Εταιρείες για την σύνδεση Θεσ/νίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης με τρεις Λιμένες της Βουλγαρίας – Εμπορευματικό Κέντρο στην Αλεξ/πολη – Έτοιμη η γραμμή μέχρι το Ορμένιο
Βιώσιμο έργο χαρακτήρισε τη Σιδηροδρομική Εγνατία και ειδικότερα, τη σιδηροδρομική σύνδεση των λιμένων της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με τρεις λιμένες της Βουλγαρίας ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, στην ομιλία του στο 11ο Περιφερειακό Συνέδριο «Κεντρική Μακεδονία: Πόλος Ανάπτυξης – Πύλη Συνεργασίας».
Ο υπουργός Μεταφορών σχολίασε ότι ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει ευρωπαϊκές, αμερικάνικες, κινέζικες και ρωσικές εταιρείες, υπογραμμίζοντας τη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων στα ανωτέρω τρία ελληνικά λιμάνια.
Να δούμε μία-μία τις προσπάθειες που κάναμε το προηγούμενο διάστημα.
Η χώρα που έχουμε τις καλύτερες σχέσεις και λόγω της συμμετοχής της στην Ευρωπαϊκή Ένωση και λόγω των σχέσεων που έχουν καλλιεργηθεί, είναι η Βουλγαρία.
Με τη Βουλγαρία και με το σχεδιασμό που υπήρχε για τα διευρωπαϊκά δίκτυα, αυτόν που γνωρίζαμε όλοι, ήταν ένας Σιδηροδρομικός Αξονας από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τη Βουλγαρία.
Εμείς, προγραμματίσαμε το έργο, σύμφωνα με αυτά που είχαμε αναλάβει και τις υποχρεώσεις μας σαν χώρα τα προηγούμενα χρόνια. Ωστόσο, ήταν ένα έργο, σαν γέφυρα στην έρημο. Ήταν ένα έργο, που δε θα είχε πρόσβαση η χώρα μας σιδηροδρομικά, δεν θα είχε σύνδεση με την κεντρική Ευρώπη, πολύ απλά, γιατί η Βουλγαρία είχε επιλέξει να μην κάνει τα κάθετα σιδηροδρομικά δίκτυα και άξονες, αλλά τα οριζόντια. Επομένως με τον τρόπο αυτό, θα παρέκαμπτε τη δική μας χώρα, τα δικά μας λιμάνια, το δικό μας πλεονέκτημα.
Τι κάναμε λοιπόν; Επαναφέραμε, αυτό που έπρεπε, που οφείλαμε να κάνουμε, να εντάξουμε στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα, τον παλιό παραδοσιακό δρόμο του εμπορίου των Βαλκανίων, αυτόν που ξεκινάει από τη Θεσσαλονίκη, διανύει τα Σκόπια, τη Σερβία και καταλήγει στην Κεντρική Ευρώπη. Και το καταφέραμε.
Και με τη Βουλγαρία αυτό που κάναμε, ήταν να κάνουμε μία πολύ στενή συνεργασία. Μία συνεργασία, που θα έλυνε χρόνια προβλήματα, αιώνων. Κι αυτό ήταν η παράκαμψη των Δαρδανελίων στις εμπορευματικές μεταφορές.
Αυτό μπορούσε να γίνει μόνο μέσα από μία σύγχρονη σύνδεση των λιμανιών της Βορείου Ελλάδος με τα λιμάνια της Βουλγαρίας στον Εύξεινο Πόντο. Αυτό το καταφέραμε, με την επιμέλεια και την επίβλεψη του Πρωθυπουργού και τη συνδρομή του Υπουργού Εξωτερικών.
Άρα, το Σεπτέμβριο του 2017, υπογράφηκε το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, για την ανάπτυξη νέας σιδηροδρομικής γραμμής, που θα συνδέει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, με τα δύο λιμάνια της Βουλγαρίας στον Εύξεινο Πόντο, που είναι το Μπουργκάς και η Βάρνα και με το λιμάνι του Ρούσε στο Δούναβη.
Θεωρούμε, ότι ,αυτό είναι πραγματικά ένα έργο που αναβαθμίζει τη χώρα μας σε σχέση με τις Συνδυασμένες Μεταφορές. Ποιο είναι όμως το επιχείρημα και γιατί είναι το έργο βιώσιμο;
Στα Δαρδανέλια έχουμε μία πολύ μεγάλη συσσώρευση μεταφορών, έχουμε πολύ μεγάλο κόστος για να περάσουν τα πλοία από τα Δαρδανέλια και έχουμε και πολύ μεγάλη καθυστέρηση. Άρα, είναι κάτι που πραγματικά όλες οι Παρευξείνιες χώρες, η Κίνα, και η Ρωσία, θα ήθελαν να γίνει αυτό το έργο.
Αυτή τη στιγμή ολοκληρώνεται η τεχνοοικονομική διερεύνηση και η μελέτη σκοπιμότητας του έργου. Ήδη και ο Πρόεδρος Γιούνκερ και άλλες δυνάμεις της Ευρώπης ενδιαφέρονται για να διευρυνθεί η συμφωνία που κάναμε με τη Βουλγαρία και να ενταχθεί και η Ρουμανία.
Υπάρχει ενδιαφέρον, πραγματικά από όλο τον πλανήτη, για την υλοποίηση του έργου. Έχουν ενδιαφερθεί εταιρείες Ευρωπαϊκές, Αμερικάνικες, Κινέζικες, Ρωσικές, πραγματικά ο μισός πλανήτης, να μην πω όλος ο πλανήτης.
Αυτό είναι ένα κομμάτι της σιδηροδρομικής Εγνατίας. Πώς πάμε να υλοποιήσουμε το έργο; Δεν πάμε με τον παραδοσιακό τρόπο: Να κάνει δηλαδή η Ελλάδα το δικό της μέρος του σιδηροδρομικού δικτύου και των εμπορευματικών κέντρων και η Βουλγαρία το δικό της.
Μέσα στο μήνα, θα γίνει μία κοινή εταιρεία Ελλάδας – Βουλγαρίας. Θα τρέξει ενιαία το έργο. Θα βρει τη χρηματοδότηση με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας, του ιδιωτικού τομέα και στη χώρα μας και στη Βουλγαρία.
Και στη συνέχεια ενιαία, θα διαχειριστεί και το έργο.
Γιατί, δεν θα ήταν ένα ενιαίο έργο, ενιαίας διαχείρισης, για αυτό που θέλουμε να κάνουμε, την παράκαμψη δηλαδή των Δαρδανελίων.
Καταλαβαίνετε όλοι, πάρα πολύ καλά, ποια είναι η γεωπολιτική σημασία του έργου, πώς αναβαθμίζει και την Ελλάδα και τη Βουλγαρία. Γιατί στις εξωτερικές σχέσεις μας και στα Βαλκάνια και με άλλες χώρες, δεν υπάρχουν μόνο φιλίες,
-επειδή έχουμε ένα συναισθηματισμό σαν λαός-, υπάρχουν κοινά συμφέροντα και υπάρχουν και μη κοινά συμφέροντα.
Με τη Βουλγαρία λοιπόν και με τις υπόλοιπες χώρες, έχουμε κοινά συμφέροντα. Ένα από αυτά που φαίνονται και έχουν γίνει και έχουν υλοποιηθεί πολύ γρήγορα, είναι το συγκεκριμένο έργο.
Εμπορευματικά κέντρα στα λιμάνια
Καταλαβαίνετε από το χάρτη που βλέπουμε, πάρα πολύ καλά, ποια είναι η σημασία να έχουμε αυτά τα τρία λιμάνι. Να έχουμε εμπορευματικά κέντρα σε αυτά τα τρία λιμάνια. Και εδώ, να δώσουμε και μία είδηση: Στη Θεσσαλονίκη, στις 20 Απριλίου, ξεκινάει ο διαγωνισμός για το Εμπορευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης.
Προετοιμάζεται της Αλεξανδρούπολης και στη συνέχεια της Καβάλας. Στο έργο αυτό θα ενταχθεί το ένα εμπορευματικό κέντρο, μάλλον της Καβάλας και στη Βουλγαρία, του Μπουργκάς.
Καταλαβαίνετε, ότι αυτό το έργο δεν παρακάμπτει μόνο τα Δαρδανέλια, αλλά συνδέει και τα λιμάνια της Βορείου Ελλάδος και κυρίως της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας, -αυτό είναι ένα σχεδιασμός, όταν η Τουρκία αλλάξει λίγο μυαλά-, με μία τεράστια αγορά, με την Κωνσταντινούπολη, με αρκετά εκατομμύρια κόσμου.
Τι είναι ώριμο από αυτό το έργο: Ώριμο από αυτό το έργο, είναι η γραμμή από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο, από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Ξάνθη.
Δεν είναι ώριμο από το Νέστο, από τους Τοξότες, μέχρι τη Θεσσαλονίκη, γιατί θέλουμε να έχουμε μία νέα όδευση και να μην ανεβαίνουμε με τον παλιό σχεδιασμό του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου πάνω στο Νευροκόπι για να φτάνουμε Θεσσαλονίκη.
Όσοι σπουδάσαμε στη Βόρεια Ελλάδα και έχουν περάσει αυτή τη διαδρομή, είναι υπέροχη διαδρομή, αλλά δεν είναι η βέλτιστη πρακτική που πρέπει να έχουμε για τις μεταφορές.
Οπως δεν είναι η βέλτιστη λογική -και το λέω για τις τοπικές κοινωνίες- να διαμαρτύρονται παραδείγματος χάριν οι Σέρρες ή η Δράμα, γιατί πάμε να κάνουμε μία νέα χάραξη, που θα συντομεύσει το δρόμο και το χρόνο για τις εμπορευματικές μεταφορές.
Αυτό είναι η λογική τού περνάει ο δρόμος μέσα από την πλατεία του χωριού, τού περνάει ο σιδηρόδρομος, κάνει βόλτα επάνω από όλη την Ελλάδα για να μην… την πιάνουν τα κανόνια του τουρκικού στόλου, προκειμένου να ικανοποιηθούν τοπικά συμφέροντα.
Δεν σημαίνει ότι σταματάει η παλιά σιδηροδρομική γραμμή. Μπορεί να παίξει άλλο ρόλο. Μπορεί να αναβαθμιστεί, το Σέρρες- Θεσσαλονίκη. Να γίνεται όχι με λεωφορεία, ΚΤΕΛ, και αυτοκίνητα, αλλά με έναν σύγχρονο Προαστιακό. Είναι ένα από τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της Βορείου Ελλάδος οι Σέρρες, θα είναι μία βιώσιμη γραμμή.