Home / Πολιτικη / Γιατί τόση… σπουδή για συνταγματική αναθεώρηση;

Γιατί τόση… σπουδή για συνταγματική αναθεώρηση;

Μια προσέγγιση στο νευραλγικής σημασίας πρόβλημα των Συνταγματικών μεταρρυθμίσεων

 

΄Όλα  τα είχαμε σε αυτόν τον πολύπαθο τόπο  με την ανάξια λόγου  και έργων συγκυβέρνηση , η Συνταγματική Αναθεώρηση  την «μάρανε».Ο  απίστευτος σε προχειρότητα και σπέκουλα  πρωθυπουργός μας απευθύνθηκε αιφνίδια  στην  Φώφη  Γεννηματά , αρχηγό της «Δημοκρατικής  συμπαράταξης», βολιδοσκοπώντας τις προθέσεις της γύρω από το θέμα.

Πίσω όμως από την  στάση αυτή κρύβεται η προσπάθεια επίτευξης  συνεργασίας  των ευρύτερων τάχα « προοδευτικών δυνάμεων», όταν θα έλθει η ώρα της κάλπης. Μια  και  γνωρίζει  πολύ καλά ο κατώτερος των περιστάσεων πρωθυπουργός , ότι ο κυβερνητικός συνεταίρος του, των Ανέλ, πολύς(!) και ευτραφής Καμμένος,  θα τον αποχαιρετήσει ,γιατί είναι πλέον ή βέβαιον μαθηματικά  , ότι το από-κομμα  του δεν θα μπει στην Βουλή στις επόμενες  εκλογές, προστρέχει και ανοίγει με όχημα την Συνταγματική αναθεώρηση  διαύλους επικοινωνίας με συγγενή ιδεολογικά  κόμματα , όπως αυτό της κας Γεννηματά.

Όμως   η σπουδή της κυβέρνησης  για την αλλαγή συνταγματικών Διατάξεων οφείλεται και στην αγωνία  πολλών «πολιτικάντηδων» μήπως και  δουν τον εαυτό τους  σύντομα  υπόλογο ενώπιον ποινικών Δικαστηρίων  για την άνευ όρων  υπογραφή  επαχθών μνημονίων  που κατέλυσαν κάθε έννοια  εθνικής  κυριαρχίας! Σκέφτονται λοιπόν  μεταξύ άλλων  την  όσο το δυνατόν  γρηγορότερο δημιουργία  συνταγματικών δικλείδων , που θα τους  απομακρύνει  από ένα τέτοιο ζοφερό εφιάλτη.

Όμως τα πράγματα δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται τόσο ευκαιριακά , όσο τα αντιλαμβάνεται  ο πρωθυπουργός της χώρας και οι συν αυτώ. Γιατί κάθε  Συνταγματική  ρύθμιση  είναι ρύθμιση  με αυξημένη  νομική ισχύ  άρα επιτακτική  για τον κοινό νόμο .Αποτελεί μια ρύθμιση  μακροπρόθεσμη .Γι αυτό  η αναθεώρηση του Συντάγματος   είναι διαδικασία σπάνια και χρονοβόρα .

Δεν κόβεται  και ράβεται στα μέτρα  οποιουδήποτε σπεκουλαδόρου  και αριβίστα πρωθυπουργού , που την προτάσσει  για  να επιτύχει ιδιοτελείς σκοπούς !

Η  Συνταγματική αναθεώρηση  απαιτεί  ευρείες συναινέσεις. Τέτοιου είδους συναινέσεις  δεν διαμορφώνονται από  τις  αρρωστημένες ιδεοληψίες του Σύριζα  και  του ευκαιριακού Τσίπρα .Μια Συνταγματική αναθεώρηση  απαιτεί  διεργασίες σε βάθος , όπου οι υπεύθυνοι των κομμάτων πρέπει να αφουγκρασθούν τον σφυγμό της κοινωνίας  και μέσα από επίπονες  διαβουλεύσεις  να οδηγηθούν   σε καίριες αλλαγές του Συντάγματος προσαρμόζοντας το  στις αδήριτες και πραγματικές  ανάγκες της κοινωνίας  .

Σε κάθε  περίπτωση δεν μπορεί αυτή η Βουλή   να προβεί τώρα  σε Συνταγματική Αναθεώρηση αλλά  οι υπό αναθεώρηση Διατάξεις θα διαμορφωθούν από  την  νέα  κυβερνητική πλειοψηφία  που θα προκύψει από τις επόμενες  εκλογές .Δεν μπορεί φλέγοντα ζητήματα  όπως   εκείνο της επικρατούσας θρησκείας  στην χώρα μας , που είναι η Θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης  Εκκλησίας  του Χριστού , να αντιμετωπίζονται ευκαιριακά και επιφανειακά  από τους Άθεους του Σύριζα , γιατί στην πραγματικότητα  τους πονάει  που είναι υποχρεωμένοι κατά το Σύνταγμα  να ορκίζονται κατ άρθρο 59 Σ   «στο όνομα της   Αγίας και Ομοούσιας  και Αδιαίρετης Τριάδας  να είναι πιστοί στην Πατρίδα και το Δημοκρατικό πολίτευμα…»

Φυσικά από την άνοδο του Σύριζα  στην εξουσία  είδαμε πόσο κουρέλιασαν τις συγκεκριμένες   συνταγματικές Διατάξεις , ιδιαίτερα όταν ο πρόεδρος  της Δημοκρατίας  όρκιζε τους  υπουργούς σε έναν ιδιότυπο όρκο , ανύπαρκτο  στο ισχύον Σύνταγμα, πως τάχα οι υπουργοί   διαβεβαιώνουν  στην τιμή και υπόληψη τους , πως θα τηρούν το Σύνταγμα.

Όμως  κατ άρθρο 37 του Συντάγματος ο πρόεδρος  της Δημοκρατίας διορίζει  κατά  πρόταση του Πρωθυπουργού  και δεν ορκίζει  τα μέλη της κυβέρνησης , τους υπουργούς και υφυπουργούς .Το είδαμε όμως και αυτό , να παραβιάζεται τόσο ωμά  το Σύνταγμα από τοΣυριζαϊκό σινάφι με τις ευλογίες δυστυχώς του ανώτατου άρχοντα της χώρας , του προέδρου της Δημοκρατίας , κρατερού καθηγητή του Διοικητικού Δικαίου.   Γι αυτό και υποστηρίζουμε με διαπρύσιο λόγο   , ότι η κυβέρνηση αυτή είναι κατά  μέγα μέρος ανυπόστατη. Αφού δεν συστήθηκε  ποτέ κατά τους   νομίμους τύπους   του Συντάγματος .Ένα τέτοιο  όμως κεφαλαιώδους   σημασίας  ζήτημα δεν μπορεί να γίνει αντικείμενο Συνταγματικής  μεταρρύθμισης από την μυσαρή αυτή κυβέρνηση  , πέραν από την βάσιμη επιφύλαξη , ότι δεν τροποποιείται ως διάταξη  υπερκείμενης Συνταγματικής ισχύος σε σχέση με τις λοιπές  .

Όμως υπό αναθεώρηση  θα τεθεί και η Συνταγματική Διάταξη   του  άρθρου  16  του Σ προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος των  μη κρατικών Πανεπιστημίων. Φυσικά κάτι τέτοιο δεν αρέσει καθόλου  στους εγκάθετους των κρατικών Πανεπιστημίων , αφού θα πάψουν όλοι αυτοί  οι χαμερπείς  φοιτητοπατέρες  να έχουν υπόσταση , όταν θα διαπιστώσουν το χάσμα σε επίπεδο σπουδών  μεταξύ των τωρινών  Δημοσίων  , που βολεύονταν από την έλλειψη υγιούς  ανταγωνισμού  και των ιδιωτικών  ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης .Ούτε μιας τέτοια κεφαλαιώδης διάταξη  μπορεί να τροποποιηθεί  από την παρούσα κυβέρνηση, που έτσι κι αλλιώς έχει επιτρέψει με την στάση  της  να γίνουν πολλά από τα εκπαιδευτικά πανεπιστημιακά ιδρύματα άντρο ακολασίας ,ελέω πανεπιστημιακού ασύλου ,  αλλά πρέπει να γίνει αντικείμενο μακράς  διαβούλευσης  από την επόμενη κυβέρνηση αποσκοπώντας επιτέλους για άνοδο του επιπέδου γνώσης  των Πανεπιστημίων.

Αλλά και η νευραλγική και ευαίσθητη συνταγματική διάταξη   του  άρθρου  24 του Σ που αφορά την προστασία του περιβάλλοντος  δεν μπορεί στο λιγοστό πια χρόνο της κυβερνητικής  πλειοψηφίας να αναθεωρηθεί από την παρούσα βουλή  με το πρόσχημα και  στο πλαίσιο  προσέλκυσης  νέων επενδύσεων.

Απαιτούνται  προσεκτικοί  χειρισμοί  και διαβουλεύσεις ,ούτως  ώστε οι επενδύσεις  να μην αποβούν  σε βάρος της προστασίας  του περιβάλλοντος  με  κεντρικό  στόχο  πάντοτε την αειφόρο  ανάπτυξη. Ή μήπως είναι τόσο εύκολη η Συνταγματική μεταρρύθμιση της διάταξης για αλλαγή αρμοδιοτήτων  του προέδρου  της Δημοκρατίας , για κατάργηση   του άρθρου  86 του Σ περί ευθύνης υπουργών, αφού η βραχύβια παραγραφή  που ορίζεται στην παρ.  3 εδ. 2  του πιο πάνω άρθρου  είναι σίγουρο  , ότι θέλει  μεγάλη διαβούλευση  και ευρύτερη συναίνεση  κάτι όχι και τόσο σίγουρο , ότι θα συμβεί  με την παρούσα βουλή!

Ή  μήπως δεν απαιτεί χρονοβόρα διαδικασία  η Συνταγματική μεταρρύθμιση  της εκλογής των ανωτάτων δικαστικών όχι από την εκάστοτε κυβέρνηση με πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου  αλλά από ανώτατα Δικαστικά Συμβούλια. Για το αυτονόητο  Συνέλληνες .Για να υπάρχει  ανεξάρτητη  Δικαιοσύνη και όχι θανάσιμος εναγκαλισμός της Δικαστικής από την εκτελεστική εξουσία   (πρβλ. Άρθρο 90 παρ. 5)!

Όχι  μόνον  δεν μπορεί η κυβέρνηση  αυτή να προβεί σε Συνταγματική αναθεώρηση  καίριων διατάξεων αλλά με τις μιαρές  ιδεοληψίες της τορπιλίζει  θεμελιώδεις  διατάξεις ,που συνθέτουν  το κράτος Δικαίου , όπως αυτή  για την στήριξη της οικογένειας-οι πολυμελείς οικογένειες επιβαρύνονται φορολογικά (!) κι ας συνεισφέρουν  στο Έθνος , άρθρο 21, για την στήριξη της εργασίας  και ταυτόχρονη εξάλειψη της ανεργίας ,-και μόνο αυτό δεν συμβαίνει-άρθρο 22 αλλά και για την εξασφάλιση της οικονομικής ανάπτυξης , έτσι όπως προβλέπεται από την θεμελιώδη  διάταξη του άρθρου 106 Σ.

Δυο πρόσφατα παραδείγματα αρκούν για να καταδείξουν την παντελή απουσία  του κράτους  σε μέτρα για την οικονομική  ανάπτυξη  της χώρας .Για ακόμη μια φορά ο Νομός  Έβρου πλημμύρισε προκαλώντας στην γεωργία και κτηνοτροφία τεράστιες  καταστροφές. Το θλιβερό  αυτό  φαινόμενο  επαναλαμβάνεται  σχεδόν κάθε χρόνο πάνω από είκοσι χρόνια. .Κάθε χρόνο  οι ίδιες μονότονες διαπιστώσεις , ότι ο Νομός λόγω πλημμυρών κηρύσσεται  σε κατάσταση έκτακτης  ανάγκης , γιατί οι γείτονες  μας οι Βούλγαροι ανοίγουν  το φράγμα του Ιβαϊλογκραντ, γιατί έπεσαν λίγο παραπάνω βροχές και όλα πάλι γίνονται «ρημαδιό»

Και το Υπουργείο  υποδομών τι κάνει ;Απολύτως τίποτε .Μήπως κάποιοι επωφελούνται  από την κατάσταση αυτή  και «πλουτίζουν» σε βάρος  του γενικού συμφέροντος και της παραμεθόριας  περιοχής μας; Κάθε χρόνο  τα ίδια. Οι καταστροφές στη Γεωργία και οι απώλειες ζωϊκού  κεφαλαίου τεράστιες .Πως αλήθεια υλοποιείται  η συνταγματική Διάταξη  του άρθρου 106 του Σ, αφού τα επιβαλλόμενα  μέτρα  για την αξιοποίηση του Εθνικού πλούτου  παραμένουν  εσαεί γράμμα κενό; Αλλά και στην Θεσσαλονίκη  εδώ και τέσσερις  ημέρες  οι κάτοικοι των περισσοτέρων περιοχών  έχουν πει  το νερό ,νεράκι. Ανήκει κι αυτό στα μέτρα  που πήρε  η θλιβερή  αυτή  κυβέρνηση  για την ανάπτυξη της περιοχής , έτσι όπως  πρέπει αλλά  δεν εφαρμόζεται   τελικά η   πιο πάνω συνταγματική Διάταξη;!

Δυστυχώς αλλά  είναι ολοφάνερο  όλα αυτά τα χρόνια  ,πως η κυβέρνηση  των Συριζανέλ δεν έχει τα κότσια  να προβεί σε τόσο καίριες  Συνταγματικές μεταρρυθμίσεις  ,που παράλληλα θα δημιουργήσουν  τις προϋποθέσεις  για πραγματικές μεταρρυθμίσεις  στην οικονομία, στην νοσούσα Δημόσια διοίκηση, στην παιδεία , στην διαφάνεια , στην πάταξη της  μεγάλης φοροδιαφυγής , στην υγεία .

Γιατί  μετά από τρία και πλέον χρόνια  η συγκυβέρνηση αυτή   ευρίσκεται αγκυλωμένη  στις φρικτές ιδεοληψίες της  πολύ μακράν από  πραγματικές  μεταρρυθμίσεις. Με αποτέλεσμα να βρίσκουν μέχρι  τώρα  πάτημα  οι Ευρωπαίοι  εταίροι μας για ακόμη περισσότερα μνημόνια  και για ακόμη περισσότερες δεσμεύσεις …

*Ο Ηλίας Ν. Ηλιακόπουλος

Δικηγόρος, διδάκτωρ  Νομικής του Πανεπιστημίου του Φράϊμπουργκ στον χώρο της Πολιτικής Δικονομίας . Ακόμη είναι κάτοχος μεταπτυχιακού Διπλώματος  στο Ποινικό Δίκαιο στο ΔΠΘ. Δραστηριοποιείται στον χώρο της Θράκης.