Το μοντέλο που εφάρμοσε ο Κώστας Σημίτης στις εκλογές του 2000, με τις αθρόες ελληνοποιήσεις «Ρωσοποντίων», ετοιμάζεται να εφαρμόσει, 18 χρόνια μετά, ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Πάνος Σκουρλέτης
Μπορεί η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ να διακηρύσσει ότι θα εξαντλήσει την τετραετία, όμως στο πίσω μέρος της σκέψης της, κρατά και το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών.
Και μπορεί οι δημοσκοπήσεις να εμφανίζουν τα ποσοστά της σε μόνιμη πτώση, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως αφήνει τις εξελίξεις στην τύχη.
Ετοιμάζει λοιπόν τα όπλα της, για την προσεχή εκλογική αναμέτρηση, προσεκτικά και συστηματικά.
Έτσι, πέραν των συνήθων προεκλογικών υποσχέσεων και τα χαμόγελα ότι βγαίνουμε, με «καθαρή έξοδο», από τα Μνημόνια, έχει και άλλα όπλα στην φαρέτρα της.
Όπως οι Ελληνοποιήσεις, με δικαίωμα ψήφου των λαθρο-προσφύγων.
Το «μοντέλο» άλλωστε, έχει εφαρμοσθεί λίαν επιτυχώς, από την Κυβέρνηση Σημίτη, με τις στρατιές των Ρωσοποντίων, που είχαν Ελληνοποιηθεί και που έρχονταν από το πουθενά, με αεροπλάνα στην Ελλάδα, ψήφιζαν και έφευγαν.
Αυτά συνέβησαν το 2000.
Δεκαοκτώ χρόνια μετά, οργανώνεται μεθοδικά εκ νέου το ίδιο σκηνικό, με τον υπουργό Εσωτερικών, Πάνο Σκουρλέτη, να ετοιμάζει μπαράζ αλλαγών στην απονομή ιθαγένειας, επισπεύδοντας τις διαδικασίες απόδοσης ταυτότητας ομογενούς, άρα και εκλογικού δικαιώματος, σε εκατοντάδες χιλιάδες αλλοεθνείς αυτήν τη φορά.
Ήδη, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, ο αριθμός των ληπτών ιθαγένειας αυξήθηκε το 2016 κατά 138%, φτάνοντας περίπου στους 33.000, έναντι 14.000 το 2015.
Με διάταξη που εντάχθηκε στο τελευταίο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών, τον Μάρτιο, παρέχεται μάλιστα το δικαίωμα σε όσους μετανάστες κλείνουν 12 χρόνια νόμιμης παραμονής στην Ελλάδα (σ.σ.: πρόκειται για περισσότερους από 300.000) να αιτηθούν την απόκτηση ιθαγένειας, ενώ τα ίδια προνόμια αποκτούν και όσοι ανανεώνουν διαδοχικά για 7 έτη τις άδειες παραμονής τους.
Επίσης, αναμένονται ευνοϊκές ρυθμίσεις για όσους μετανάστες είναι άνω των 65 ετών, καθώς θα μπορούν να λαμβάνουν ταυτότητες χωρίς να υποβάλλονται έστω και σε στοιχειώδη τεστ γνώσης της ελληνικής γλώσσας.
Βάσει των στοιχείων των υπουργείων Εσωτερικών και Μεταναστευτικής Πολιτικής, στην επικράτεια διαβιούν σήμερα περίπου 150.000 υπήκοοι κρατών-μελών της Ε.Ε. και συνολικά 600.000 νόμιμοι μετανάστες, άρα δικαιούχοι ή υποψήφιοι απόκτησης ιθαγένειας και εκλογικού δικαιώματος.
Κανείς, όσο εύπιστος κι αν είναι, δεν μπορεί να δώσει μεγαλύτερη αξία στις εξαγγελίες του υπουργείου περί δημιουργίας λογισμικού στο οποίο θα συμπεριληφθούν 300 ερωτήσεις για τους υποψηφίους.
Και τούτο διότι η σημερινή διαδικασία προβλέπει την απευθείας εξέτασή τους από επιτροπές, ενώ σε λίγο καιρό οι διαγωνισμοί θα γίνονται ηλεκτρονικά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη διαβλητότητά τους.
Το σχέδιο αναφέρει ότι κάθε μετανάστης ο οποίος αιτείται την απόκτηση ιθαγένειας θα δεχθεί τυχαία 30 από τις 300 ερωτήσεις.
Εφόσον απαντήσει στις 20 από τις 30 σωστά, θα εγκρίνεται το αίτημά του. Πόσο τυχαία μπορεί να είναι η επιλογή και βάσει ποίων δεδομένων θα γίνεται;
Ενδεικτικό των περίεργων «διαδρομών» που έχει αποφασίσει η κυβέρνηση να ακολουθήσει αποτελεί έγγραφο του υπουργείου Εργασίας το οποίο αφορά τη χορήγηση ΑΜΚΑ (Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης) «σε δικαιούχους διεθνούς-προστασίας και αιτούντες άσυλο».
Σύμφωνα με «εξαιρετικά επείγουσα» οδηγία της 13ης/2/2018 (αρ. 31547/9662), δελτίο ασφάλισης δικαιούνται όσοι κατέχουν ταυτότητα ομογενούς «ή διαβατήριο ή πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης επίσημα μεταφρασμένο στα ελληνικά».
Επίσης, «απαραίτητη είναι μια διεύθυνση επικοινωνίας, η οποία δεν ταυτίζεται υποχρεωτικά με διεύθυνση κατοικίας».
Και επειδή κάτι τέτοιο είναι έωλο, λίγες εβδομάδες αργότερα ο ΟΑΕΔ τροποποιεί απόφαση (αρ. ΦΕΚ 929/16/23/2018) και πλέον απαιτεί για την εγγραφή στα μητρώα των αλλοδαπών ανέργων:
«Βεβαίωση δομών προσωρινής φιλοξενίας ή βεβαίωση διαμονής σε παραχωρημένο ακίνητο ή παραχωρητήριο συμβόλαιο για άνεργους πρόσφυγες και αιτούντες ασύλου». Η οδηγία του Οργανισμού αποτελεί «οδηγό» για όλους τους αιτούντες Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης.
Περαιτέρω, στο έγγραφο του υπουργείου «διευκρινίζεται ότι ο φορέας κύριας ασφάλισης και ο φορέας υγείας δεν αποτελούν υποχρεωτικά στοιχεία για την απόδοση Αριθμού Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης».
Και, τέλος, «δεν αποτελεί προϋπόθεση για την έκδοση του Αριθμού Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης η ύπαρξη εργασιακής σχέσης ή η παροχή υπηρεσιών ή έργου».
Τα ως άνω «μη υποχρεωτικά πεδία» για τους «δικαιούχους ασύλου» αποτελούν απαράβατους όρους για όσους Έλληνες εισέρχονται επισήμως στην αγορά εργασίας.
Αρά θα υπάρξει και ένα άνισα ευνοϊκό καθεστώς για τους οικονομικούς μετανάστες έναντι των Ελλήνων εκ καταγωγής.
Ο υφιστάμενος κώδικας
Στα τέλη του 2015 εξάλλου η τροποποίηση του κώδικα της ελληνικής ιθαγένειας είχε προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων από τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Παρά ταύτα, δικαίωμα πρόσκτησης ιθαγένειας απέκτησαν:
α) τα τέκνα αλλοδαπών που γεννιούνται στην Ελλάδα, υπό την προϋπόθεση εγγραφής και φοίτησης σε σχολείο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και νόμιμης συνεχούς παραμονής στη χώρα ενός εκ των γονέων τους, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα,
β) ανήλικοι αλλοδαποί που κατοικούν μόνιμα και νόμιμα στην Ελλάδα και έχουν ολοκληρώσει τη φοίτηση είτε εννέα τάξεων είτε έξι τάξεων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και
γ) αλλοδαποί πού κατοικούν μόνιμα και νόμιμα στην Ελλάδα και είναι απόφοιτοι ελληνικού ΑΕΙ ή ΤΕΙ, εφόσον διαθέτουν απολυτήριο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ελληνικού σχολείου στην Ελλάδα.
Στο πλαίσιο αυτό υπολογίζεται ότι το 2017-2018 ενηλικιώθηκαν πάνω από 40.000 μετανάστες, απόφοιτοι ελληνικών σχολείων της ημεδαπής και, ως εκ τούτου, αποκτούν δικαίωμα ψήφου.
Δ. Γιαννακόπουλος