Home / Κοινωνια / Μονοθέσιο της «Formula 1» από το Δημοκρίτειο

Μονοθέσιο της «Formula 1» από το Δημοκρίτειο

Το δημιούργησαν από το μηδέν οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Θράκης – Βρέθηκαν στην Ιταλία, σε απαιτητικό διαγωνισμό και κατέλαβαν την 20η θέση

Συνδύασαν την γνώση με την όρεξη και δημιούργησαν από το μηδέν ένα μονοθέσιο τύπου Formula 1. Πρόκειται για φοιτητές του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης,  οι οποίοι απαρτίζουν την ομάδα Democritus Racing Team και συμμετείχαν με το μονοθέσιό τους στον διεθνή φοιτητικό διαγωνισμό μηχανοκίνητου αθλητισμού FSAE (Formula Society of Automotive Engineers) και Formula Student. Στόχος της ομάδας ήταν η ολοκλήρωση των διαγωνισμάτων βασιζόμενων στη διαδικασία σχεδίασης και κατασκευής ενός μονοθέσιου αγωνιστικού αυτοκινήτου,  αλλά και στην πίστα.

Η ομάδα ιδρύθηκε το έτος 2015 στην Ξάνθη και σήμερα αποτελείται από αρκετούς φοιτητές των τμημάτων του ΔΠΘ. «Η ομάδα ξεκίνησε από 8 προπτυχιακούς φοιτητές και κάθε χρόνο στην αρχή της χρονιάς παίρνει κάποια άτομα»,  θα πει στον «Χ» ο Σταύρος Συντώσης αρχηγός της ομάδας και μέλος της από ιδρύσεως,  για να πληροφορήσει «η ομάδα έχει πλέον 31 άτομα,  εκ των οποίων τα 18 πήγαν στους διαγωνισμούς».

Η μεγάλη διοργάνωση Formula SAE

Πρόκειται για έναν φοιτητικό διαγωνισμό που καθιερώθηκε στην Αμερική το 1978 και πραγματοποιείται στο τέλος κάθε αγωνιστικού έτους σε διάφορες χώρες ανά τον κόσμο. Αποτελεί θεσμό,  που προσφέρει στους νέους φοιτητές που επιδιώκουν την ενασχόληση με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό τη δυνατότητα ανάπτυξης κι εξέλιξης των μηχανολογικών,  επιχειρηματικών και οργανωτικών τους ικανοτήτων. Στόχος του διαγωνισμού είναι η εφαρμογή και η παρουσίαση καινοτομιών,  μέσω της ανάθεσης στην κάθε ομάδα: Του σχεδιασμού,  της κατασκευής και της διερεύνησης της δυνατότητας παραγωγής μονοθεσίων για μια εικονική εταιρεία.

Το μονοθέσιο εξετάζεται και κρίνεται με βάση ορισμένα κριτήρια που έχουν τεθεί από την οργάνωση ως προς τον σχεδιασμό,  το τελικό κόστος,  την ανθεκτικότητα,  την αντοχή και τη δυνατότητα μαζικής παραγωγής του μέσω στατικών και δυναμικών αγωνισμάτων.

Οι ομάδες,  σε κάθε διαγωνισμό,  έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν σε ποια από τις τρεις εξής κατηγορίες θα διαγωνιστούν:

Class 3: Σε αυτό το στάδιο η ομάδα συμμετέχει στα στατικά αγωνίσματα που αφορούν τον σχεδιασμό,  την κοστολόγηση και την παρουσίαση του μονοθεσίου. Class 2: Η ομάδα διαγωνίζεται στα στατικά αγωνίσματα,  παρουσιάζοντας όμως και ορισμένα κατασκευασμένα τμήματα του μονοθεσίου. Class 1: Η ομάδα λαμβάνει μέρος τόσο στα στατικά όσο και στα δυναμικά αγωνίσματα που αφορούν πλέον και τις επιδόσεις του ολοκληρωμένου μονοθεσίου. Σε αυτή την κατηγορία συμμετείχε η ομάδα του ΔΠΘ.

Φτιάχνοντας το μονοθέσιο από το μηδέν

Η ομάδα του Δ.Π.Θ. την χρονιά 2015-16 οργάνωσε την δράση της,  την επομένη 2016-17 συμμετείχε στον διαγωνισμό με τα σχέδια του μονοθεσίου κι έπειτα,  μέχρι τον φετινό διαγωνισμό,  ξεκίνησε από το μηδέν την κατασκευή,  λαμβάνοντας υπόψη τις διορθώσεις που πρότειναν οι κριτές στα σχέδια το 2017. «Η κινητήρια δύναμη ήταν η αγάπη για τον αθλητισμό και την Formula 1,  γι’ αυτό θέλαμε να φτιάξουμε ένα μονοθέσιο για την φοιτητική Formula 1»,  είναι το χαρακτηριστικό σχόλιο του φοιτητή Στ. Συντώση.

Το μηχανουργείο της ομάδας στεγάζεται στον χώρο του Πανεπιστημίου και αποτελεί τον χώρο προετοιμασίας ορισμένων τμημάτων του μονοθεσίου καθώς και της τελικής του συναρμολόγησης. Είναι πλήρως εξοπλισμένο με τα απαραίτητα εργαλεία και παρέχει στα μέλη της ομάδας την δυνατότητα εξάσκησης και μελέτης των κατασκευαστικών γνώσεων και δυνατοτήτων τους. Λόγω της απαίτησης όμως να γίνουν διάφορες εργασίες συγκόλλησης,  αρκετό από το κατασκευαστικό μέρος έγινε σε χορηγό της ομάδας στην Θεσσαλονίκη. Αναφορικά με την πηγή χρημάτων,  αυτή είναι κατά κύριο λόγο χορηγοί,  ενώ και το Δ.Π.Θ. συνδράμει οικονομικά.

Κάπως έτσι βήμα – βήμα γεννήθηκε η «Αργώ»,  το μονοθέσιο του Δημοκριτείου,  το οποίο «βαφτίστηκε» με το όνομα του πλοίου των Αργοναυτών,  του ταχύτατου αυτού μυθολογικού πλοίου.

Οι επιδόσεις στην πίστα

Η Democritus Racing Team συμμετείχε επιτυχώς σε Formula Student Series για πρώτη φορά σε class 1. Οι φοιτητές δηλώνουν περήφανοι για το αποτέλεσμα γιατί κατατάχθηκαν 20οι στην κατηγορία μονοθεσίων εσωτερικής καύσης,  μεταξύ 53 συνολικά ομάδα. Στον διεθνή διαγωνισμό επίσης συμμετείχαν 43 ομάδες στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Η εκπροσώπηση της Ελλάδας ήρθε από το ΔΠΘ και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στα βενζινοκίνητα και το ΑΠΘ στα ηλεκτροκίνητα.

Η αναλυτική  κατάταξη της ομάδας του Δημοκριτείου σε όλα τα αγωνίσματα του ιταλικού διαγωνισμού έχει ως εξής για τα στατικά αγωνίσματα:

•Business presentation (παρουσίαση της εικονικής εταιρίας σε δυνητικούς επενδυτές): 18

•Cost event (παρουσίαση αναλυτικά του κόστους κατασκευής του μονοθεσίου): 11

•Design event (τα σχέδια του μονοθεσίου,  αναλυτική παρουσίαση κάθε σημείου): 33

Ταυτόχρονα με τα στατικά αγωνίσματα έλαβαν χώρα και οι τεχνικοί έλεγχοι,  δηλαδή για το εάν πρόκειται για ένα μονοθέσιο συμβατό με τους κανόνες και ασφαλές για τον οδηγό.

Στα δυναμικά αγωνίσματα (πίστα) η κατάταξη είχε ως εξής:

•Autocross (Χρονομέτρηση στην πίστα): 22

•Skidpad and Acceleration (Αγωνίσματα επιτάχυνσης): Δεν συμμετείχαν

•Endurance (Αγώνισμα αντοχής συνολικής απόστασης 22χλμ): 14

•Efficiency (Αποδοτικότητα,  δηλαδή εκπομπές διοξειδίου και καύση βενζίνης): 2

«Είναι πάρα πολύ καλή θέση,  γιατί ήταν η πρώτη μας συμμετοχή σε αυτή την κατηγορία,  κι επίσης δεν αγωνιστήκαμε σε μία δοκιμασία,  γιατί είχαμε πρόβλημα στους τεχνικούς ελέγχους. Ξεκινήσαμε από το μηδέν και κατασκευάσαμε το μονοθέσιο,  με βάση τους περιορισμούς του διαγωνισμού»,  σημειώνει ο Στ. Συντώσης. Άξιο αναφοράς είναι πως όλα τα μέλη του πληρώματος ήταν φοιτητές,  δηλαδή και οι τέσσερις οδηγοί του οχήματος,  ενώ τους συνόδευσε ο ακαδημαϊκά υπεύθυνος καθηγητής Αντώνιος Γαστεράτος.

«Γκάζια» στην ΔΕΘ

Όσον αφορά στα προσεχή σχέδια,  το όχημα θα είναι το κεντρικό έκθεμα του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης στην φετινή Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης,  ενώ επίσης προσεχώς θα παρουσιαστεί σε ανοιχτή εκδήλωση στην Ξάνθη,  έδρα του Πολυτεχνείου.

Διονύσης Βοργιάς