Home / Χωρίς κατηγορία / Άνοιγμα προς Αλεξ/πολη επιθυμεί τώρα το Λιμάνι του Μπουργκάς

Άνοιγμα προς Αλεξ/πολη επιθυμεί τώρα το Λιμάνι του Μπουργκάς

Ο ιδιωτικός Όμιλος που διαχειρίζεται το Λιμάνι του Μπουργκάς, σημειώνει άλματα στον κύκλο εργασιών – Ζητά καλή σιδηροδρομική σύνδεση για να φτάσουν τα φορτία στο Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης  

 

Το Μπουργκάς είναι η πόλη που έχει συνδεθεί τους προηγούμενους αιώνες με το ελληνικό στοιχείο το οποίο ανθούσε και προόδευε. Ελληνες εφοπλιστές έχουν ρίζες στην ευρύτερη περιοχή των ακτών της Μαύρης Θάλασσας, μεταξύ των οποίων οι οικογένειες Λασκαρίδη, με καταγωγή από τη Μεσημβρία, και Δράγνη.

Το λιμάνι, από το 2011 πέρασε για 47 χρόνια σε ιδιωτική διαχείριση και λειτουργία, και πιο συγκεκριμένα στον επιχειρηματικό όμιλο των αδελφών Κίριλ και Γκεόργκι Ντομουσίεφ. Η απόδοσή του εκτοξεύτηκε, φτάνοντας τα 155,8 εκατ. ευρώ ετήσιο τζίρο, όντας πλέον το μεγαλύτερο ιδιωτικό λιμάνι της Βουλγα­ρίας. Κάτω από την ομπρέλα του ομίλου, που ιδρύθηκε το 1990 στη Σόφια, λειτουργούν 124 εταιρείες σε 28 χώρες, μεταξύ των οποίων φαρμακευτικές, real estate και ναυτιλίας, οι οποίες το 2018 είχαν συνολικό ετήσιο τζίρο 822,3 εκατ. ευρώ. Το προσωπικό που απασχολεί ο όμιλος φτάνει τα 7.500 άτομα.

Στις εταιρείες του ομίλου συμπεριλαμβάνεται ναυτιλιακή Navigation Maritime Bulgare, η οποία ήταν κρατική προτού την εξαγοράσουν, έχει στόλο 45 φορτηγών πλοίων, τα περισσότερα εκ των οποίων νεότευκτα, ενώ ο τζίρος της έφτασε πέρυσι τα 161,6 εκατ. ευρώ.

Πηγαίνοντας προς το κεντρικό κτίριο όπου στεγάζονται τα γραφεία, στρέψαμε τα βλέμμα στους προβλήτες. Αντικρίσαμε και σε αυτό το λιμάνι τη γαλανόλευκη να κυματίζει. Αυτή τη φορά στον ιστό του φορτηγού πλοίου «Μάγδα Π», ναυπηγήσεως 2010, της εταιρείας Common Progress των κυρίων Μιχάλη και Βαγγέλη Πατέρα και του κ. Αναστάσιου Παπαγιαννόπουλου, τέως προέδρου της BIMCO.

«Πρόκειται για διαμετακομιστικό λιμάνι το οποίο προσαρμόζεται στα θέλω του κάθε πελάτη του», ήταν τα πρώτα λόγια του διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου BMF Port of Burgas Μπόρις Μπάλεφ: «Είναι η πύλη για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, ενώ συνδέει την Ευρώπη με τις καυκάσιες χώρες και την Ασία».

Ο όμιλος έχει στρατηγική συνεργασία με τη Chevron, που δραστηριοποιείται στο Καζακστάν με γεωτρήσεις. «Φέρνουν τον εξοπλισμό για τα τεράστια γεωτρύπανα και ό,τι άλλο χρειάζεται από την Ιαπωνία και τη Νότιο Κορέα και τα μεταφορτώνουμε σε ποταμόπλοια, τα οποία στη συνέχεια πάνε στο Καζακστάν. Για παράδειγμα, μια γεννήτρια τη φέρνουν σε τέσσερα κομμάτια.

Έχουν υπολογίσει ότι αν έπρεπε να στήσουν όλο τον εξοπλισμό από την αρχή στο Καζακστάν, θα χρειάζονταν 12.000 εργάτες, που δεν τους έχουν. Οπότε φέρνουν προκάτ τα εξαρτήματα και απλώς τα συναρμολογούν. Τώρα βρισκόμαστε σε συζητήσεις με την EXXON, η οποία κάνει γεωτρήσεις σε νέα οικόπεδα στο Καζακστάν» τονίζει ο κ. Μπάλεφ.

Συνεργασίες υπάρχουν, επίσης, με το Αζερμπαϊτζάν και το Ουζμπεκιστάν, ενεργειακούς κολοσσούς σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Το λιμάνι κατασκευάζει τερματικό σταθμό για τα πλοία που μεταφέρουν οχήματα Ro-Ro, ενώ διαθέτει δύο terminals, το ανατολικό και το δυτικό, σιλό για τα σιτηρά, σταθμό για υγροποιημένο πετρελαϊκό αέριο (LPG) αλλά και για εξυπηρέτηση πλοίων που μεταφέρουν χημικά – και πιο συγκεκριμένα δεξαμενές όπου αποθηκεύεται θειικό οξύ, καθώς και αποθηκευτικούς χώρους για μέχρι 1 εκατομμύριο πλάκες χρυσού συνολικά.

Το 2012 πέρασαν από το λιμάνι 1,5 εκατομμύριο τόνοι εμπορευμάτων, υγρών, ξηρού και γενικού φορτίου, ενώ το 2018 άγγιξαν τα 5,8 εκατομμύρια τόνους. Τον Αύγουστο του 2019 ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων εξυπηρέτησε 10.000 «κουτιά», αριθμός-ρεκόρ. 

Ο ΣΕΜΠΟ λειτουργεί τα τελευταία 5 χρόνια και από 28.000 εμπορευματοκιβώτια έφτασε να εξυπηρετεί το 2019 95.000, με συνεχείς ανοδικές τάσεις. Στόχος είναι να ξεπεράσει το λιμάνι της Βάρνας, που έχει προς το παρόν την πρωτοκαθεδρία. Από το Μπουργκάς διέρχονται πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με προορισμό τα λιμάνια της Κωνσταντινούπολης και της Θεσσαλονίκης και το αντίστροφο. Ολες οι μεγάλες εταιρείες containerships, εκτός από την COSCO, περνούν από το Μπουργκάς. Ο μεγαλύτερος πελάτης είναι ο ελβετικοϊταλικός κολοσσός της MSC.

Επίσης η Hyundai χρησιμοποιεί το λιμάνι ως διαμετακομιστικό κέντρο, ενώ μεγάλη μάχη έγινε για τη Volkswagen, που κατέληξε σε τουρκικό λιμάνι. «Θέλουμε να είμαστε το κύριο λιμάνι για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα, ένα car terminal», λέει ο κ. Μπάλεφ.

Μεγάλος ανταγωνιστής είναι το λιμάνι της Κωστάντζας στη Ρουμανία.

«Προτού πάρει ο όμιλός μας το λιμάνι, είχε ενδιαφερθεί η Dubai Ports. Το ήθελε όμως όχι τόσο για να το αναπτύξει όσο για να μην έχει ανταγωνιστές στη Μαύρη Θάλασσα», επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της BMF Port of Burgas.

Η διοίκηση του λιμανιού αποφάσισε να κάνει άνοιγμα και στην Ελλάδα: «Υπάρχουν μεγάλες επιχειρήσεις και μεγάλες οικογένειες στην Ελλάδα. Θέλουμε να μας μάθουν. Να ξέρουν τις δυνατότητές μας και τις υπηρεσίες που μπορούμε να προσφέρουμε. Πριν από δύο εβδομάδες βρέθηκα στην Ελλάδα και είχα συνάντηση με τη διεύθυνση θυγατρικών εταιρειών του ομίλου ΒΙΟΧΑΛΚΟ. Κάνουμε ανοίγματα. Κάνουμε προσφορές και ακόμη και όταν δεν παίρνουμε τη δουλειά μαθαίνουμε τα θέλω του πελάτη».

Τέλος, για τις συνεργασίες με ελληνικά λιμάνια ανέφερε: «Θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης εφόσον υπήρχε καλή σιδηροδρομική σύνδεση ώστε τα φορτία να μην κάνουν τον γύρο του Βοσπόρου».

Τσαμόπουλος Μηνάς