Έρχεται σύσφιξη των Ελληνοαμερικανικών σχέσεων – Οι ΗΠΑ θέλουν να επενδύσουν, με βάσεις στην Ελλάδα – Κομβικός ο ρόλος της Αλεξανδρούπολης, στην σύνδεση με την Μαύρη Θάλασσα

Υπάρχουν αξιόπιστες πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες, το επόμενο δίμηνο θα έχουμε την απαρχή της εκδήλωσης πρωτόγνωρης σύσφιξης των Ελληνοαμερικανικών σχέσεων, η οποία θα οδηγήσει σε τροποποίηση προς το βέλτιστο της MDCA(Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας).
Οι ΗΠΑ σύμφωνα με τις ίδιες πηγές πληροφόρησης, επιθυμούν να μετατρέψουν την Ελλάδα σε μια απέραντη βάση τους, αφού σκοπεύουν και σημαντικές επενδύσεις να πραγματοποιήσουν, αλλά και τη δημιουργία νέων στρατιωτικών βάσεων να ζητήσουν.
Από την άλλη η χώρα μας έχει συστήσει μέσω διαπραγματευτικής της ομάδας, “λίστα αιτημάτων” για χρηματοδοτική και εξοπλιστική ενίσχυση Στρατού-Ναυτικού-Αεροπορίας.
Ωστόσο οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο χωρών που θα ακολουθήσουν το επόμενο χρονικό διάστημα, θα είναι εκείνες που θα καθορίσουν τις παρακάτω σημαντικές παραμέτρους:
1. Θα υπάρξει εξ’ ολοκλήρου μια νέα MDCA ή θα ισχύσει η παλαιά αυτή του 1990 με κάποιες επί μέρους τροποποιήσεις σε παραρτήματά της;
2. Ποιά θα είναι η χρονική διάρκεια της συμφωνίας;
3. Θα υπάρξει εξασφάλιση συνοδευτικής δήλωσης ή επίσημης εγγύησης των συνόρων μας;
Εκτίμηση είναι ότι οι ΗΠΑ όντως θα έρθουν με βελτιωμένες προτάσεις περαιτέρω αναβάθμισης των σχέσεων με τη χώρα μας.
Περιοχές που έχουν αναπτυχθεί ήδη αμερικανικά οπλικά συστήματα -ενδιαφέροντος στη χώρα μας είναι η Λάρισα, το Στεφανοβίκειο, η Αλεξανδρούπολη, η διεύρυνση της υπάρχουσας βάσης στη Σούδα, το νεώριο της Σύρου, ο Σκαραμαγκάς, ενώ στο “παιγνίδι” αναμένεται να μπούν η Καβάλα, η περιοχή της Θεσσαλονίκης, η Κάρπαθος και ενδεχομένως η Ανδραβίδα.
Επίσης αξίζει να μνημονευθεί η Ισραηλινή προσέγγιση και φιλία με την χώρα μας, η οποία εξελίσσεται επίσης σε Στρατηγική συμμαχία, καθώς και η σημαντικότατη Ισραηλινή επένδυση και τα πολλαπλά οφέλη για τις δύο χώρες που θα έχει το Αεροπορικό Κέντρο Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα.
Οι ΗΠΑ μετά το 2016, προχώρησαν μεθοδικά στην ανάδειξη της ευρύτερης περιοχής της Αλεξανδρούπολης ως την περιοχή που θα αποτελούσε το θεμέλιο λίθο της νέας τους στρατηγικής για την Ανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια.
Η Αλεξανδρούπολη φτάνει στο σημείο να αναφέρεται σε συζητήσεις ηγετών, όπως σε αυτή του Ντόναλντ Τραμπ με τον Βούλγαρο Πρωθυπουργό, ακόμα και στην Διάσκεψη του Μονάχου όταν ο Αμερικανός Υπουργός Εξωτερικών, Μάικ Πομπέο, σημείωσε την σημασία της πόλης και του λιμανιού για την Πρωτοβουλία των Τριών Θαλασσών.
Είχε σημειώσει μάλιστα ότι η Αλεξανδρούπολη αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για την Αμερικανική πολιτική για τα Βαλκάνια, την Ανατολική Ευρώπη και τις Βαλτικές χώρες. Είναι τέτοια η σημασία της περιοχής, που δίνει αξία και σε άλλα έργα, καθιστώντας και αυτά στρατηγικά.
Ένα από τα πλεονεκτήματα, είναι η σύνδεση του λιμανιού με την Εγνατία Οδό και η σύνδεση αυτή με τις κάθετες οδούς που οδηγούν στα Βαλκάνια, την Ανατολική Ευρώπη και τις Βαλτικές Χώρες. Όταν θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι επενδύσεις,εμπορεύματα, στρατεύματα ακόμα και ενέργεια, μέσα σε ελάχιστες ώρες θα βρίσκονται στο προορισμό τους.
Επίσης, η σύνδεση της Via Carpathia με την Εγνατία οδό, δίνει τεράστια αξία και στα λιμάνια Θεσσαλονίκης – Καβάλας. Το 2019 είχε γίνει και η πρώτη μεταφορά Αμερικανικών δυνάμεων από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στην Ρουμανία, μέσω αυτών των οδών με απόλυτη επιτυχία. Το άλλο μεγάλο πλεονέκτημα της περιοχής είναι ο σιδηρόδρομος.
Η Βόρεια Ελλάδα με τα τρία λιμάνια της Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, είναι η πύλη εμπορευμάτων και στρατευμάτων για την Ανατολική Ευρώπη και τις Βαλτικές Χώρες. Η Σιδηροδρομική Εγνατία και η σύνδεση της με τα τρία αυτά λιμάνια, ουσιαστικά μετατρέπει την Ελλάδα σε ένα κόμβο μεταφοράς, τέτοιον που επηρεάζει άμεσα και γεωπολιτικές εξελίξεις.
Η Σιδηροδρομική Εγνατία επηρεάζει πολλές χώρες, όπως Ουκρανία, Γεωργία και Ρουμανία και οι οποίες επενδύουν πολιτικά και οικονομικά σε αυτό το έργο Με την ολοκλήρωση της, το λιμάνι του Μπουργκάς στην Βουλγαρία και της Αλεξανδρούπολης, θα μεταμορφωθούν σε δύο τεράστια Logisticsκαι με αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί η παράκαμψη του Βοσπόρου.
Στον ελληνικό βραχίονα του σχεδίου έχουν ενταχθεί επίσης και τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και Καβάλας. Η χρηματοδότηση αυτή δεν συμπεριλαμβάνει την αναβάθμιση των λιμένων και για το λόγο αυτό είναι κρίσιμη η ιδιωτικοποίηση τους και τα Αμερικανικά κεφάλαια που πρόκειται να προχωρήσουν στην απόκτηση τους. Σε αυτή την εξίσωση, ερωτηματικό αποτελεί ακόμα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για το μόνο σχέδιο που δεν έχει βγει στους Αμερικανούς, οι οποίοι φαίνεται να μην έχουν συμβιβαστεί ακόμα με την μη απόκτηση του λιμανιού από αμερικανικά συμφέροντα. Η Σιδηροδρομική Εγνατία είναι όμως εξίσου σημαντική για τα Δυτικά Βαλκάνια και την ενσωμάτωση τους στην Ευρωπαϊκή κοινότητα, το ΝΑΤΟ και τα Αμερικανικά συμφέροντα.
Τέλος Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Θεσσαλονίκη είναι τρία ασφαλή μέρη για στρατιωτικές μετακινήσεις δυνάμεων του ΝΑΤΟ, από τη Μεσόγειο πρός την Ανατολική και Βόρεια Ευρώπη και αντίστροφα, μακριά από τον ρωσικό στόλο της Μαύρης θάλασσας. Το τελευταίο μειώνει την εξάρτηση των ΗΠΑ και ΕΕ από την Τουρκία, αφού στην ουσία τα Στενά του Ελλησπόντου χάνουν πολύ μεγάλο μέρος της στρατηγικής τους σημασίας.
Η χρονική συγκυρία για τη χώρα μας είναι άκρως ευνοϊκή προκειμένου να εκμαιεύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα ανταλλάγματα και εγγυήσεις για την ασφάλεια μας από την υπερδύναμη που λέγεται ΗΠΑ.
Παναγιώτης Νάστος