Λόγω του κορονοϊού – Στα τέλη Ιουνίου του 2022 η νέα διορία έναρξης εμπορικής λειτουργίας

Στις 30 Ιουνίου 2022 αναπροσαρμόστηκε η προθεσμία για την έναρξη εμπορικής λειτουργίας του αγωγού IGB, έπειτα από τη μετάθεση της ολοκλήρωσης υλοποίησης του έργου κατά 8 μήνες, λόγω των εμποδίων που προκάλεσε η πανδημία στις κατασκευαστικές εργασίες. Έτσι, καθώς ο αγωγός θα είναι τεχνικά έτοιμος στο τέλος του έτους, αντί του Απριλίου του 2021 που προβλεπόταν αρχικά, η διορία για την εμπορική λειτουργία του μεταφέρθηκε για το επόμενο καλοκαίρι.
Όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της η κοινοπραξία ICGB, φορέας υλοποίησης του έργου, μετά τη μετάθεση της ολοκλήρωσης των κατασκευαστικών εργασιών, στα τέλη Μαρτίου απέστειλε ενημέρωση στις εταιρείες που έχουν δεσμεύσει χωρητικότητα στον αγωγό, στο πλαίσιο του MarketTestπου διενεργήθηκε, σχετικά με τη μετάθεση της έναρξης λειτουργίας για λόγους ανωτέρας βίας.
Παράλληλα, υπέβαλε αίτημα στη βουλγαρική και την ελληνική ρυθμιστική αρχή ενέργειας για την τροποποίηση της κοινής απόφασης εξαίρεσης από ορισμένες διατάξεις της κοινοτικής Οδηγίας σχετικά με την πρόσβαση τρίτων, ώστε να αναθεωρηθεί στην απόφαση η ημερομηνία έναρξης της εμπορικής λειτουργίας του έργου. Σύμφωνα με χθεσινές δηλώσεις στο Reutersτου προέδρου της βουλγαρικής ρυθμιστικής αρχής ενέργειας, IvanIvanov, το αίτημα αυτό έγινε δεκτό.
Η κατασκευή του αγωγού ξεκίνησε τον Μάιο του 2019 από την AVAX, που ανακηρύχθηκε ανάδοχος μέσω του διεθνούς διαγωνισμού που προκήρυξε η ICGB, η οποία αποτελεί κοινοπραξία της βουλγαρικής BEΗ (που κατέχει ποσοστό 50%) και του κοινοπρακτικού σχήματος IGIPoseidonπου έχει το υπόλοιπο 50%, κατανεμημένο ισομερώς μεταξύ της ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων και της ιταλικής Edison. Η πανδημία, ωστόσο, η οποία ενέσκηψε περίπου ένα χρόνο αργότερα, ανάγκασε την κατασκευάστρια εταιρεία να αλλάξει εντελώς τον σχεδιασμό της.

Ένας σημαντικός λόγος είναι πως οι εργασίες εκτελούνται παράλληλα στις δύο χώρες, με συνέπεια κάθε φορά που χρειάζεται κάποιος εργαζόμενος να περάσει τα σύνορα, να πρέπει να τεθεί σε πολυήμερη καραντίνα. Αυτό είχε σαν συνέπεια να δημιουργηθούν στην πορεία δύο ανεξάρτητα συνεργεία κατασκευής, από ένα για το σκέλος του αγωγού σε κάθε χώρα, ανατρέποντας το αρχικό πλάνο εργασιών.
Η καραντίνα, επίσης, έκανε πολύ πιο δύσκολη και τη μεταφορά από τη μία χώρα στην άλλη μηχανημάτων τα οποία είναι απαραίτητα για τις εργασίες σε όλη την όδευση. Ως συνέπεια, χρειάστηκε να αναθεωρηθεί το αρχικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της υποδομής, το οποίο προέβλεπε ότι θα είναι έτοιμη το 2020. Σύμφωνα με πληροφορίες, η υλοποίηση του έργου προχωρά κανονικά, κάτι που σημαίνει πως θα ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους.
Όπως αναφέρει ωστόσο η ICGB, μεταξύ της παράδοσης του έργου και της έναρξης εμπορικής λειτουργίας του μεσολαβεί ένα διάστημα αρκετών μηνών, το οποίο είναι απαραίτητο για να εκδοθούν οι σχετικές άδειες. Στο ίδιο διάστημα, θα πρέπει να γίνει ο τεχνικός έλεγχος, καθώς και η σταδιακή πλήρωση του αγωγού με φυσικό αέριο, έως τα επίπεδα που προβλέπουν οι τεχνικές του προδιαγραφές.
Με μήκος 182 χλμ., ο IGBθα συνδέει την Κομοτηνή με την StaraZagora, δημιουργώντας ένα δεύτερο σημείο σύνδεσης των δικτύων φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, πέραν του Σιδηροκάστρου. Η αρχική ετήσια μεταφορική του ικανότητα θα είναι 3 bcm, με προοπτική αύξησης στα 5 bcm.
Κώστας Δεληγιάννης