9.4 C
Alexandroupoli
Friday, March 29, 2024

Η Αλεξανδρούπολη στο διάβα των χρόνων της ελεύθερης ζωής της (από 14 Μαΐου 1920)

Περιγραφή της πόλης μας πριν από 94 χρόνια – Τότε που η Αλεξανδρούπολη δεν είχε… λιμάνι!!!

Την 3-5-2022, στην Αλεξανδρούπολη, είχαμε μία έντονη κινητικότητα με την παρουσία του πρωθυπουργού και υπουργών, με την συμμετοχή του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, του Προέδρου της Σερβίας, και των πρωθυπουργών της Βουλγαρίας και Βόρειας Μακεδονίας (ΣΚΟΠΙΑ για να μην… ξεχνιόμαστε) και του Αρχιεπισκόπου, με πλήθος υπηρεσιακών παραγόντων.

Εξαγγέλθηκαν έργα, τοπικού, αλλά και διεθνούς και βαλκανικού ενδιαφέροντος, που θα προσφέρουν πολλά σε οικονομικό επίπεδο και όχι μόνο.

Εγκαινιάστηκαν και άλλα έργα, που με το παρόν δεν θα αναπτυχθούν οι επιπτώσεις σε βάθος χρόνου. 

- Advertisement -

Η τοπική εκκλησία, έδωσε σε χρήση, ένα υπερσύχρονο γηροκομείο, όπου θα περάσουν το υπόλοιπο της ζωής τους ηλικιωμένοι της περιοχής σε ένα ήρεμο φυσικό και οικιστικό περιβάλλον. Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος με τον Σεβασμιώτατο ΄Ανθιμο, και λοιπούς επισήμους παρέστησαν στα εγκαίνια του.

Τα εξαγγελθέντα έργα αποτελούν σταθμό για τα δεδομένα της περιοχής, που εύχομαι εκ βάθους καρδίας (μαζί με τους χιλιάδες άλλους Εβρίτες, Θράκες) να υλοποιηθούν όσο πιό σύντομα είναι δυνατόν.

Ο Έβρος, η Θράκη είναι απαραίτητο να θωρακιστεί από όλες τις απόψεις, ώστε να αποτελέσει μία οικονομική και γεωστρατηγική περιοχή, όπως της αρμόζει, ως εθνικό ιστορικό και φυσικό πλέον σύνορο, διαχωρισμού πολιτισμών και αντιλήψεων.

Η περιοχή, από την ημέρα της ελευθέρωσης και ένταξη της στον εθνικό κορμό, στερήθηκε πολλά από την αβελτηρία υπηρεσιακών παραγόντων των Αθηνών και ενίοτε από… τοπικούς πολιτικούς ταγούς, που πολλά θέματα έμεναν σε πρωτόγονη κατάσταση.

Πολλά γράφηκαν από ανταποκριτές των εφημερίδων, που περιόδευαν στην περιοχή, από τότε, για τα απαραίτητα σε υποδομές και εγκαταστάσεις, αλλά και τα οφειλόμενα ιστορικά.

Με το παρόν σημείωμα θα σας γυρίσω πίσω, στο τότε… στις αρχές του 1928, λίγα χρόνια μετά την απελευθέρωση της περιοχής, που με την γλαφυρή πένα του έδωσε το περίγραμμα της Αλεξανδρούπολης, ο ανταποκριτής της έγκριτης εφημερίδας της Θεσσαλονίκης “ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ” Χρ.Ν. Τσώχος.

****

Ενώ η Κομοτηνή είναι καθαρά , πρωτεύουσα “βυζαντινού θέματος”, η Αλεξανδρούπολη είναι ένα κομμάτι ελληνικό, κάτι απλό, ελαφρό, αιγαιοπελαγίτικο. Και εδώ δεν ανταλλάχθηκαν οι Τούρκοι, δεν φαίνονται, δεν υπάρχουν καν.

Χωρίς να δει κανείς την θάλασσα του Αιγαίου και πράγματι είναι αόρατη, από τον σιδηροδρομικό σταθμό, νιώθει ότι βρίσκεται κοντά της.

Η πόλη μέσα καθαρή, ρυμοτομημένη με καλά ξενοδοχεία και καθαρά εστιατόρια, με πρωτοφανή φθήνια, με κόσμο ανοιχτόκαρδο, κοινωνία ούτε ξετσίπωτη, ούτε της βλοσυρής ξενοφοβίας, αποτελεί ένα σταθμό δροσιστικής ανακούφισης.

΄Οταν πέρναμε τον πρωϊνό καφέ μας, πλάϊ στον κήπο των ΗΡΩΩΝ, με όλη την θάλασσα μπροστά μας, ως την Αίνο και ως την Σαμοθράκη, είχαμε την ψευδαίσθηση, ότι βρισκόμαστε στα Φάληρα των Αθηνών.

Η νέα αυτή πόλη, που ξεφύτρωσε μια μέρα, από ένα Ρώσο μηχανικό, εκεί που ήταν το δένδρο του Δεδέ και που αναζωογονείται συνέχεια με το αγκάλιασμα της θάλασσας και τον πηγαινοερχομό των τρένων, έπαθε την προϊούσα παράλυση.

Η ΤΥΧΗ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ, ΤΟΥ ΠΡΩΗΝ ΔΕΔΕΑΓΑΤΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΤΟΜΗ.

Γέννησε την πόλη σε μιά στιγμή, μαζεύτηκαν όλες οι ευνοϊκές συνθήκες, για την πρόωρη ανάπτυξη και τώρα συνωμοτούν θεοί και δαίμονες, να την ρίξουν. Γέννημα του εμπορίου και δημιούργημα των συγκοινωνιών, ακολουθεί την μοίρα της.

Η Αλεξανδρούπολη ήταν άλλωστε, ένα κέντρο ζωής ζωηρότατο του διαμετακομιστικού εμπορίου Κωνσταντινούπολης – Θεσσαλονίκης και το προνομιακό επίνειο των περιοχών της Προποντίδας , της Αδριανούπολης και όλης της έκτασης γύρω από την Ροδόπη. 

Από το λιμάνι της και από τις αποθήκες της, ξεχυνόταν άφθονα προϊόντα, για τα λιμάνια της Μεσογείου και από εκεί πάλι έμπαζαν όσα ήθελαν οι πληθυσμοί, για την οικογενειακή τους οικονομία. 

Τώρα η Αλεξανδρούπολη, με τα τουρκικά σύνορα δίπλα της, αποκλείστηκε από την πέραν του ΄Εβρου πεδιάδα, με τις συνθήκες του Νεϊγύ, σταμάτησε από την Βουλγαρία κάθοδο και μένει ως επίνειο μόνο του Νομού Εβρου.

Με τόση περιορισμένη την εμπορική κίνηση, εμπνέει σε όλους απαισιοδοξία.

ΛΙΜΑΝΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ…

Το τεχνητό λιμάνι προ ολίγου έγινε ακατάλληλο και για τα καϊκια ακόμη.

Με κόπο βρέθηκαν τα ποσά για την εκκαθάριση της λάσπης, την επιδιόρθωση των προβλήτων και την απόδοση τους στην ιστιοφόρο ναυτιλία. Για τα συνήθη ατμόπλοια της ακτοπλοϊας, είναι απροσπέλαστο, πολύ περισσότερο δε για τις μεγαλύτερες γραμμές, που είναι πλέον μόνιμες, είναι οι μόνες που εξυπηρετούν τα λιμάνια σε αποικιακά και εξαγωγικό εμπόριο με προϊόντα, όπως τα προϊόντα του χίντερλανδ της Αλεξανδρούπολης, που καταναλίσκονται στο εξωτερικό.

Τα βαπόρια αυτά στέκονται μεσοπέλαγα και η φόρτωση και η εκφόρτωση γίνεται με ιστιοφόρα.

Όταν αρχίσει όμως η τρικυμία, σταματούν τις εργασίες και προσορμίζονται υπό τα βουνά της Σαμοθράκης, 28 ναυτικά μίλια μακριά και περιμένουν να σταματήσει η τρικυμία και να επιστρέψουν στην Αλεξανδρούπολη, για να συνεχίσουν την εργασία τους.

Με τις συνθήκες αυτές, τα έξοδα γίνονται μεγάλα και βγαίνει ο κούκος αηδόνι.

Κάτι χειρότερο γίνεται με τα πλοία του Λόϋδ. Αν αυτά πέσουν σε τρικυμία, δεν καταφεύγουν στην Σαμοθράκη, αλλά συνεχίζουν τον πλου στα Δαρδανέλια και από εκεί προς την Κωνσταντινούπολη, όπου αφήνουν τα εμπορεύματα για την Αλεξανδρούπολη, για να μεταφερθούν από εκεί με καϊκια ή σιδηρόδρομο.

Αυτή τη λιμενική κατάσταση, επιχειρούν οι κάθε φορά αρμόδιοι να διορθώσουν με την κατασκευή τεχνητού λιμένα.

Μερικές μελέτες από μερικούς κατά καιρούς λιμενάρχες, έδειξαν λίγο πιό πέρα του σημερινού κυματοθραύστη , η θάλασσα έχει βάθος 3-4 οργυών, αντί του 1,5 – 2,5, που έχει ο σημερινός λιμένας. Ενας επόμενος βραχίονας 200 μέτρων , θα έκανε τον λιμένα ευπρόσιτο στην ακτοπλοϊα.

Για το σκοπό αυτό όμως απαιτούνται 100.000.000 δραχμές, που είναι αδύνατο να βρεθούν με δάνειο, αφού τα σημερινά έσοδα του Λιμενικού Ταμείου, είναι μόνο 1.000.000, που είναι αδύνατο να εξυπηρετηθεί χρεολυτικά ΄δάνειο 100.000.000 δραχμών.

Από την σκληρή αυτή καταδίκη των αριθμών, απελπίστηκε η λιμενική επιτροπή και εγκατέλειψε τα όνειρα της κατασκευής λιμανιού και δαπανά για την επισκευή του υπάρχοντος, χωρίς περιορισμό, γιατί βλέπουν ότι θα πιάσουν τόπο!!

Ετσι είχαν τα πράγματα μέχρι τον Αύγουστο του 1927, που διορίστηκε Νομάρχης ο Σαμαντζόπουλος, που ασχολήθηκε με επιχειρήματα και με αριθμούς που ισχυρίζεται ότι με 25.000.000 δραχμές, μπορεί να κατασκευασθεί λιμάνι προσιτό σε ατμόπλοια και ακτόπλοια.

Το ποσό αυτό είναι δυσεύρητο με τα υπάρχοντα έσοδα, αλλά οπωσδήποτε θα γίνουν πολλοί οικονομικοί συνδυασμοί, για να βρεθεί το ποσό, αν οι ειδικοί γνωματεύσουν ότι με τα 25.000.000 γίνεται το λιμάνι. 

Ετσι άρχισαν πάλι να αναζωογονούνται οι ελπίδες για την λιμενική επιτροπή. 

Αν επιτευχθεί ο σκοπός η Αλεξανδρούπολη θα απελευθερωθεί από το βαρύ αυτό εφιάλτη και θα αναπνεύσει.

***********

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ

________________

Για όσους κατοικούμε στην περιοχή και ασχολούμαστε με την προοπτική της ανάπτυξης της περιοχής, ανατρέχοντας στις γραμμές αυτές διαπιστώνουμε ότι τα προβλήματα αυτά δυστυχώς έφθασαν μέχρι το σήμερα με κάποιες μικρές προς το παρόν διαφοροποιήσεις.

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης τα τελευταία χρόνια πήρε μια σύγχρονη λειτουργική μορφή και….αναμένει τον ελλιμενισμό των ποθούμενων πλοίων από τότε.

Με την ευκαιρία της πολιτικής παρουσίας γειτονικών ηγετών ας ευχηθούμε να αλλάξει κάτι προς το καλύτερο προς όφελος όλων.

ΑΣ ΕΛΠΙΣΟΥΜΕ ΟΤΙ ΘΑ ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΘΟΥΝ ΟΙ ΕΛΠΙΔΕΣ…..ΚΑΙ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ ΘΑ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΘΕΙ ΑΠΟ ΔΕΣΜΑ ΚΑΙ ΕΦΙΑΛΤΕΣ ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ….ΟΠΩΣ ΕΥΧΕΤΑΙ Ο ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ ΠΡΙΝ 94 ΧΡΟΝΙΑ…….!!!

ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΓΑ ΚΑΙ ΠΑΝΤΟΤΕ Η ΕΛΠΙΔΑ…..ΔΙΝΕΙ ΕΛΠΙΔΑ……..ΕΙΘΕ ….ΕΙΘΕ….ΕΙΘΕ….!!!

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΕΥΣΤΡ. ΝΑΖΛΗΣ 

Υποστράτηγος ΕΛ.ΑΣ ε.α. 

Αντιπρόεδρος Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού 

spot_img
Friday, March 29, 2024

Latest News

Ο Πρέσβης της Δημοκρατίας της Κορέας στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης

Από τον Έβρο ξεκίνησε η τριήμερη επίσκεψη του Πρέσβη κ. Γιουνγκ Ιλ Λη - Η συνάντηση με τον Χριστόδουλο...

More Articles Like This