
Η ιστορία του ελληνικού σιδηροδρόμου είναι πολύ μεγάλη, παράλληλη με τη σύγχρονη ιστορία της χώρα μας.
Όμως, μακρύς είναι και ο κατάλογος των δυστυχημάτων που συνέβησαν στις γραμμές του τρένου τα τελευταία εξήντα χρόνια.
Στο ρεπορτάζ που ακολουθεί θα θυμηθούμε τα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που σημειώθηκαν στην Ελλάδα, και στοίχισαν τη ζωή σε δεκάδες ανθρώπους.
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα που συνέβη στα Τέμπη στις 28 Φεβρουαρίου, ήταν το πλέον πολύνεκρο μέσα στην τελευταία εξηκονταετία.
Ο κατάλογος ωστόσο των δυστυχημάτων αλλά και των ατυχημάτων στις ράγες του δικτύου της χώρας εμπεριέχει κι άλλες αναφορές.

Πριν από 55 χρόνια, μια μέρα μετά την πραγματοποίηση του δημοψηφίσματος της δικτατορίας για το Σύνταγμα της Ελλάδας, στις 30 Σεπτεμβρίου 1968 συγκρούστηκαν στο Δερβένι δύο αμαξοστοιχίες στις οποίες επέβαιναν χιλιάδες ψηφοφόροι που επέστρεφαν στην Αθήνα μετά τη λήξη της διαδικασίας. Απολογισμός: 34 νεκροί και 150 τραυματίες.
Στις 16 Ιανουαρίου 1972, γύρω στις 16:45, η διακοπή της επικοινωνίας μεταξύ των αντίστοιχων σταθμαρχών του Δοξαρά Λαρίσης και των Ορφανών Καρδίτσας, οδήγησε σε σύγκρουση μιας αμαξοστοιχίας ταχείας κυκλοφορίας και μιας στρατιωτικής αμαξοστοιχίας στη μονόδρομη γραμμή.
Το ντιζελοκίνητο Acropolis Express προς νότο και το βόρειο τρένο με τον αριθμό 121 Αθήνα-Θεσσαλονίκη, επιτράπηκε να προχωρήσουν χωρίς πρώτα να επιτραπεί η διέλευση. Είκοσι ένας άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και περισσότεροι από 40 τραυματίστηκαν σε ένα από τα πιο θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα στην Ελλάδα.
O Νικόλαος Γκέκας, o σταθμάρχης στα Ορφανά, καταδικάστηκε αργότερα σε 5 χρόνια για τη συμμετοχή του στην καταστροφή.

Στις 31 Μαρτίου 1987, λίγο έξω από τον σταθμό των Λιβερών Ξάνθης, στα στενά του Νέστου, δύο αμαξοστοιχίες, μία επιβατική και μία εμπορική, συγκρούστηκαν μετωπικά και εκτροχιάστηκαν.
Τέσσερις άνθρωποι σκοτώθηκαν και δεκάδες τραυματίστηκαν….
Δύο βαγόνια του εμπορικού τρένου, που μετέφεραν 50 τόνους μαζούτ έπιασαν φωτιά. Μεγάλη ποσότητα πετρελαίου κατέληξε στα νερά του Νέστου.
Τέσσερις άνθρωποι σκοτώθηκαν και σχεδόν 30 επιβάτες τραυματίστηκαν.
Μια επιβατική αμαξοστοιχία InterCity της εταιρείας Hellenic Train που ταξίδευε από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη συγκρούστηκε μετωπικά με μια εμπορική αμαξοστοιχία που πορευόταν προς την αντίθετη κατεύθυνση στο ίδιο τμήμα της γραμμής. Και οι δύο εκτροχιάστηκαν εν μέρει.
Με 57 νεκρούς και 85 τραυματίες πρόκειται για τη χειρότερη σιδηροδρομική καταστροφή στην ιστορία των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα.
Ο κατάλογος δεν τελειώνει εδώ. Πάρα πολλά είναι και τα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έχουν συμβεί στην χώρα ακόμη και αν δεν έχουμε θρηνήσει νεκρούς…
Μαρία-Χρύσα Σταμπουλίδου