Οι Αποφάσεις που ελαμβάνοντο από το 1992, για να ακυρωθούν αμέσως μετά

Το 1992, με τη θεσμοθέτηση από την Ε.Ε των «Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών» ΔΕΔ-Μ, όπου ένας άξονας, ο Άξονας ΙΧ, θα ένωνε το Ελσίνκι με την Αλεξανδρούπολη, το μέχρι τότε εθνικής σημασίας λιμάνι μας άρχισε να αποκτά και διεθνές ενδιαφέρον (ΚΥΑ 3514.96/02/1992 / ΦΕΚ 440 Β /7-7-1992).
Η συζητούμενη μετέπειτα Συμφωνία (Ρωσίας, Βουλγαρίας, Ελλάδας) για τον Πετρελαιαγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, η οποία επικυρώθηκε με το Ν.3558/2007, εκτιμώ, ήταν το κύριο στοιχείο που έδωσε και επίσημα τον τίτλο του διεθνούς λιμένα (ΚΥΑ 8315.2/ 2007/ΦΕΚ 202 Β / 16-02-2007).
.
Στα πλαίσια αυτά, αποφασίστηκε η επέκτασή του. Πράγματι το 1995, με χρηματοδότηση από το Β’ Κ.Π.Σ ξεκίνησε η πρώτη φάση των έργων υποδομής (επέκταση προσήνεμου μόλου, κατασκευή νέου υπήνεμου, κατασκευή προβλήτας κοντέινερ) συνολικού προϋπολογισμού 13.500.000 δρχ., τα οποία και ολοκληρώθηκαν τον Οκτώβριο 2001, όπως ακριβώς προέβλεπε ο προγραμματισμός.
Την ίδια χρονιά, με την αριθ. 2540/6-8-2001 Απόφαση Περιφερειάρχη ΑΜΘ συγκροτήθηκε ‘Επιτροπή διατύπωσης προτάσεων εισηγήσεων κλπ για τη δεύτερη φάση των έργων’, τα οποία θα χρηματοδοτούντο από το Γ’ ΚΠΣ συνολικού προϋπολογισμού 38.151.137 δρχ. με χρόνο έναρξης 11/2002 και πέρας 12/2005. Είναι αξιοσημείωτο ότι η Επιτροπή συνήλκε μόνο μια φορά, στις 5-11-2001 και το επίσημο χρονοδιάγραμμα προέβλεπε ολοκλήρωση όλων των έργων στο τέλος του 2005.
Η δεύτερη φάση των έργων προέβλεπε έξη (6) υποέργα ένα εκ των οποίων έφερε τον τίτλο «Εκβάθυνση λιμενολεκάνης νέου λιμένα και εκσκαφή διαύλου σε βάθος 14,00 μ.» προϋπολογισμού 16.140.866 δρχ. με χρόνο έναρξης 05/2003 και πέρας 12/2005.
Δυστυχώς, τo έργο δεν ξεκίνησε όπως προβλεπόταν για τον Μάιο του 2002 αλλά το Φεβρουάριο του 2008.
Και τότε βρήκε την ευκαιρία ο Νομάρχης Έβρου να θριαμβολογήσει με Δελτίο Τύπου στο οποίο ανέφερε ότι το αίτημα του (20-12-2007) για την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης στα 18,00 μέτρα έγινε δεκτό από τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας (βλέπε σχετικό δημοσίευμα ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΘΡΑΚΗΣ 5-02-2008 με τίτλο «Προοπτική ή μήπως ένα πυροτέχνημα Ζαμπουνίδη;»)
Ειδικότερα, το έργο προϋπολογισμού πλέον 21,3 εκατ. ευρώ δημοπρατήθηκε για πρώτη φορά στις αρχές του 2007 και ξεκίνησε το Φεβρουάριο του 2008 από την ανάδοχο εταιρεία ΕΛΤΕΡ. Σύμφωνα με την προκήρυξη έπρεπε να ολοκληρωθεί μέσα σε 18 μήνες.
Τον Ιούνιο του 2008 άρχισαν τα πρώτα προβλήματα στο έργο λόγω πετρώδους βυθού και η ΕΛΤΕΡ ζήτησε την αναπροσαρμογή του κόστους χωρίς αποτέλεσμα και αναγκάστηκε να διακόψει τις εργασίες το Δεκέμβριο του 2009.
Εδώ να σημειώσουμε ότι το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, στις 22-04-2009 είχε εκδώσει ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία ήταν υπό εκτέλεση το έργο «Εκβάθυνση Λιμενολεκάνης και Εκσκαφή διαύλου Λιμένα Αλεξανδρούπολης» που αφορά βυθοκορήσεις εκβάθυνσης ανατολικής λιμενολεκάνης, βυθοκορήσεις διάνοιξης διαύλου προσέγγισης, διαμόρφωση υφάλων – εξάλων αποθέσεων από κατάλληλα υλικά βυθοκορημάτων και προστασία πρανών διαύλου. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 23.100.000,00€ (μελέτη) και 18.655.005,71€ (σύμβαση). Το έργο χρηματοδοτείται από το ΠΕΠ Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης με Προϊσταμένη Αρχή το ΥΠΕΧΩΔΕ/ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΙΜΕΝΙΚΏΝ ΈΡΓΩΝ ΚΑΙ ΕΡΓΩΝ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ με προβλεπόμενη ημερομηνία περάτωσής του την 13-06-2009.
Μετά από σχετικές διαβουλεύσεις μεταξύ ΕΛΤΕΡ και Κρατικών φορέων, μέσα στο 2010 έγιναν τμηματικά (από Φεβρουάριο – Μάρτιο και Σεπτέμβριο) μικρής έκτασης εργασίες εκβάθυνσης οπότε και διεκόπησαν οριστικά και φυσικά το βύθισμα των 14,00 μέτρων φαινόταν πλέον ακατόρθωτο.
Μετά την εξέλιξη αυτή, με την Δ4/2385/Φ11/Ε11/27-12-2012 Απόφαση Αναπληρωτή Υπουργού ΑΝ.ΑΝ.Υ.ΜΕ.ΔΙ, εγκρίθηκε η διάθεση πίστωσης 21,9 εκατ. ευρώ σε βάρος του ενάριθμου έργου 2004ΣΕ07030002 της ΣΑΕ 070/3 με τίτλο «Λιμάνι Αλεξανδρούπολης» για τη δημοπράτηση του έργου «Ολοκλήρωση εκβάθυνσης λιμενολεκάνης και εκσκαφή διαύλου Λιμένα Αλεξανδρούπολης» και η Περιφέρειας ΑΜΘ έδραξε την ευκαιρία και στις 10 Ιανουαρίου 2013 εξέδωσε «δελτίο τύπου» με τίτλο : « Άρης Γιαννακίδης : Το έργο της εκβάθυνσης του Λιμένα Αλεξανδρούπολης αποτελεί τεράστια συλλογική επιτυχία για την Περιφέρεια μας».
Το έργο δημοπρατήθηκε, ο διαγωνισμός έγινε στις 14-03-2013 και με την υπογραφή της σύμβασης στις 24-12-2013 ανατέθηκε στην Κοινοπραξία «ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ.», αντί ποσού 19.675.940,74€ με συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης του από την υπογραφή της σύμβασης τους 20 μήνες (δηλ Αύγουστο 2015) καιγια εκβάθυνση στα 12 μέτρα. Το έργο μετά από απόφαση του Υπουργείου Υποδομών, λόγω των συνεπειών των capital controls, μετατέθηκε κατά 3 μήνες με νέα ημερομηνία ολοκλήρωσής του στις 24 Νοεμβρίου 2015.
Το Νοέμβριο του 2022, η Κυβέρνηση αποφάσισε τη ματαίωση του διαγωνισμού για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.) και την ανάπτυξή του από το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων διαθέτει την κατάλληλη τεχνογνωσία για να αναλάβει αυτό το εγχείρημα.
Το Μάρτιο του 2023, μετά την επίσκεψη του Διευθύνοντος Συμβούλου και Εκτελεστικού Συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ στον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης Α.Ε. ανακοινώνονται τα επόμενα βήματα για την ανάπτυξη του λιμένα Αλεξανδρούπολης που είναι η υλοποίηση των έργων για την αποκατάσταση των βαθών της λιμενολεκάνης και του διαύλου εισόδου – εξόδου, την ολοκλήρωση του οδικού δικτύου εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα και τη σύνδεσή του με τη νέα Περιφερειακή Οδό Αλεξανδρούπολης που ήδη βρίσκεται υπό κατασκευή. Τα έργα θα είναι συνολικού προϋπολογισμού 23 εκατ. ευρώ (18,5 εκατ. ευρώ για τα έργα εκβάθυνσης και 4,5 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση του οδικού δικτύου) Η υλοποίηση τους γίνεται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Next Generation EU με φορέα χρηματοδότησης το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Ήδη τα έργα τα έχει αναλάβει η εταιρεία ΤΕΚΑΛ και με την αριθ. 3122.1/21203/22-3-2024 Απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εκδόθηκε η άδεια εκτέλεσης του έργου με τίτλο «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΛΙΜΕΝΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ: ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΒΑΘΩΝ ΣΤΗΝ ΛΙΜΕΝΟΛΕΚΑΝΗ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΔΙΑΥΛΟ ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑΣ – ΟΔΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΝΕΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΟΔΟ».
***
Ας ελπίσουμε και ας ευχηθούμε η ιστορία με το βύθισμα της λιμενολεκάνης του λιμένα Αλεξανδρούπολης να σταματήσει κάπου εδώ. Μας φτάνει η εικοσαετής ιστορία.
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Υποναύαρχος Λ.Σ (ε.α)
Αλεξανδρούπολη