Με αφορμή την νέα καλωδιωτή γέφυρα τριών ανοιγμάτων «Κήπων-Υψάλων» – Εξασφαλισμένοι οι πόροι και οι μελέτες για τις νέες υποδομές – Η Τουρκία μάς έχει περάσει…


Εβδομήντα περίπου χρόνια πέρασαν από την κατασκευή της γέφυρας των Κήπων Εβρου και εξήντα χρόνια από την δημιουργία του ομώνυμου Τελωνειακού σταθμού, για να αντιληφθούμε ότι αυτές οι απηρχαιωμένες υποδομές προσβάλλουν και δυσφημίζουν διεθνώς την χώρα μας.
Είθισται, εξάλλου, στη χώρα της αναβλητικότητας να κυριαρχεί η ρήση «δεν μεταθέτω ποτέ για αύριο, ό,τι μπορώ να κάνω μεθαύριο…» και πάει λέγοντας, έως ότου να φθάσει ο κόμπος στο χτένι.
Δυστυχώς, για ακόμη μια φορά οι εξελίξεις μάς προσπέρασαν, καθώς πλέον βεβιασμένα και υπό το βάρος των πιέσεων υπερδιπλασιασμού των διελεύσεων οχημάτων και πολιτών από τον μεθοριακό σταθμό των Κήπων, η Ελληνική Πολιτεία προσπαθεί να καλύψει την αδράνεια και τα κενά προηγούμενων δεκαετιών.
Άλλωστε, το αίτημα δημιουργίας νέου τελωνειακού σταθμού και γέφυρας, τίθεται διαρκώς από τοπικούς φορείς από τα μέσα της δεκαετίας του 2000.
Πέραν όμως των υποσχέσεων από κυβερνητικά χείλη, ουδέποτε αναλήφθηκε μια σοβαρή πρωτοβουλία.
Οφείλουμε να επισημάνουμε πως είναι η πρώτη φορά που μετά από 20 χρόνια, μια κυβέρνηση εστιάζει εύστοχα στο κυρίαρχο αυτό ζήτημα, με εξασφαλισμένους πόρους και μελέτες για το Τελωνείο και την Γέφυρα Κήπων.
Η αναβάθμιση της συνοριακής σύνδεσης «Κήπων-Υψάλων» εξυπηρετεί λειτουργικά τη διασύνδεση Ελλάδας και Τουρκίας με τον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο IV (Βερολίνο-Σόφια-Θεσσαλονίκη), την λειτουργική σύνδεση της Τουρκίας μέσω της Εγνατίας Οδού με τον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο Χ και τις βαλκανικές χώρες, με άμεσα οικονομικά οφέλη για την Ελλάδα.

Η νέα καλωδιωτή «extradose» γέφυρα τριών ανοιγμάτων, σε συνεργασία με την Τουρκία με συνολικό μήκος 841 μέτρα, αλλά και η εκπόνηση μελετών αναβάθμισης των υποδομών του υφιστάμενου Οδικού Χερσαίου Συνοριακού Σημείου Διέλευσης Κήπων, είναι δυο πολύ σημαντικές και αναγκαίες παρεμβάσεις.
Η οριστική μελέτη για τη νέα γέφυρα αναμένεται να παραδοθεί στην ελληνική και τουρκική πλευρά στα τέλη Ιουνίου, στη συνέχεια θα συνταθούν τα τεύχη δημοπράτησης και εφόσον όλα κυλήσουν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, ο διαγωνισμός για την ανάδειξη αναδόχου κατασκευής του έργου θα προκηρυχτεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025.
Για την γέφυρα δεν υπάρχουν ερωτήματα, πλην του γεγονότος ότι πάλι καθυστερήσαμε, καθώς οι συζητήσεις και οι συμφωνίες θα μπορούσαν να προηγηθούν πολλά χρόνια πριν, αφού είναι κοινά αποδεκτή η αναγκαιότητα της κατασκευής της.
Το κυρίαρχο όμως ερώτημα είναι ο μεθοριακός σταθμός Κήπων, που όπως προκύπτει από τη σύμβαση, δεν αφορά νέες εγκαταστάσεις σε παρακείμενη έκταση, αλλά παρέμβαση αναβάθμισης των υφιστάμενων απηρχαιωμένων υποδομών…
Δηλαδή, θα αναβαθμιστεί ο υφιστάμενος προβληματικός σταθμός, ενώ η πρώτη πριν από δέκα χρόνια τεχνική προσέγγιση ανέφερε μερική μετακίνηση του Τελωνειακού Σταθμού, ώστε να γίνει εξαρχής σχεδιασμός για να δημιουργηθούν μεγαλύτεροι χώροι εξυπηρέτησης διαβατηριακού, τελωνειακού, φυτοϋγειονομικού και κτηνιατρικού ελέγχου, που θα συνάδουν με τους κανονισμούς της Ε.Ε.
Εμείς σχεδιάζουμε αναβάθμιση του δυσλειτουργικού στενού σημείου διέλευσης των Κήπων, ενώ η Τουρκία μέσα στην τελευταία 20ετία έχει κατασκευάσει δυο φορές υπερσύχρονο Τελωνειακό Σταθμό στα Υψαλα και με ιδιαίτερα ευρύχωρες υποδομές.

Κατά γενική ομολογία αναγνωστών που διέρχονται από τα δύο σημεία, δυστυχώς δεν υπάρχει μέτρο σύγκρισης…
Η αναβάθμιση του Σταθμού Κήπων σχεδιάζεται την ώρα που λόγω της θέσης και της στενότητας του χώρου δημιουργούνται και μεγάλες καθυστερήσεις στις διελεύσεις οχημάτων και πολιτών, όπως συνέβη πρόσφατα όπου σχηματίσθηκαν ουρές χιλιομέτρων, προκαλώντας εύλογες διαμαρτυρίες και παράπονα.
Πέρσι, από το Τελωνείο Κήπων είχαμε περίπου 2,5 εκατομμύρια διελεύσεις και φέτος σύμφωνα με εκτιμήσεις επιχειρηματιών του τουρισμού και της αγοράς, αναμένουμε ο αριθμός να ξεπεράσει τα τέσσερα εκατομμύρια.
Επιπλέον, κυκλοφοριακό πρόβλημα δημιουργείται στο χώρο του τελωνείου από τις νταλίκες με ζωικά και φυτικά προϊόντα που έρχονται από Τουρκία, καθώς ο φυτοϋγειονομικός και κτηνιατρικός έλεγχος των ελληνικών υπηρεσιών αντί να είναι στην πλευρά της εισόδου του σταθμού, είναι στην πλευρά της… εξόδου(!).
Οπότε αναγκάζονται οι νταλίκες να κάνουν κύκλους μέσα στον στενό χώρο του τελωνείου, με συνέπεια να δημιουργείται μποτιλιάρισμα.
Εν κατακλείδι, δεν χρειαζόμαστε απλή αναβάθμιση των υποδομών στο Τελωνείο, αλλά ένα νέο σύγχρονο ευρύχωρο μεθοριακό Σταθμό στους Κήπους, με επέκταση σε παρακείμενη έκταση, που αν δεν είναι δημόσια, μπορεί να αποκτηθεί με απαλλοτριώσεις.
Έναν τελωνειακό σταθμό που δεν θα τον ξεπεράσει ο χρόνος και οι νέες αυξημένες ανάγκες που θα προκύψουν.
Διότι εκ των πραγμάτων φαίνεται ότι η υπό μελέτη… αναβάθμιση των υφισταμένων τελωνειακών εγκαταστάσεων στους Κήπους, όταν και όποτε ολοκληρωθεί, θα είναι ήδη ξεπερασμένη από τις αναγκαιότητες του μέλλοντος…
Γ.Κ.