9.4 C
Alexandroupoli
Saturday, June 28, 2025

Τα εκπαιδευτικά δρώμενα στον Έβρο

Μια διαμαρτυρία φορέων της Ορεστιάδας, το 1949

Μετά την αποχώρηση των Γερμανών κατακτητών από την πατρίδα μας, τον Οκτώβριο του 1944, που τόσα δεινά έφερε στον δύσμοιρο ελληνικό λαό, άρχισαν οι προσπάθειες εθνικής και οικονομικής ανόρθωσης της καθημαγμένης Ελλάδας.

Μετά την αιματηρό Δεκέμβρη του 1944, τον κόκκινο Δεκέμβρη, η πολιτική σταθερότητα ήταν το επιθυμητό ζητούμενο, που όμως ήταν προς στιγμήν ένα όνειρο.

Μετά την συμφωνία της Βάρκιζας, και μετά την προκήρυξη ελεύθερων εκλογών το 1946, αρχίζει, η επιδιωκόμενη σταθερότητα να αποτελεί ένα γεγονός… χωρίς υλοποίηση.

- Advertisement -

Είναι γνωστό σε όλους ότι, η αναγγελθείσα εθνική συναίνεση, έγινε όνειρο απατηλό μετά την επίθεση του καπετάν Υψηλάντη στο Σταθμό Χωροφυλακής Λιτόχωρου την 30 Μαρτίου 1946.

Εκεί δυναμιτίστηκε η όποια τυχόν προοπτική προβλεπόταν και αποτελεί την απαρχή των εσωτερικών δεινών, που μέχρι το τέλος του 1949, συσσώρευσε στην ταλαίπωρη πατρίδα υλικά και σωματικά ερείπια.

Ο περιοχή του Εβρου, αποτέλεσε θέατρο πολεμικών ενεργειών και συγκρούσεων, μεταξύ… αδελφών, που η μία πλευρά αντιπροσώπευε την εθνική παρουσία και η άλλη την βίαια ανατροπή της.

Η περιοχή μάτωσε, έχασε ανθρώπους της και από τις δύο πλευρές, καταστράφηκαν σε μεγάλο μέρος οι κοινωφελείς υποδομές της και γέμισε πληγές στα σώματα και τις ψυχές, όμως ισχυρή ήταν η επιθυμία όλων για ΑΝΟΡΘΩΣΗ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ.

Το γενικό κλίμα της περιόδου αυτής, με την συνεχή εναλλαγή κυβερνήσεων, ήταν ένα δυσμενές μείγμα για το νομό του Εβρου, όπου οι κάτοικοί του, προσπαθούσαν να δουν το μέλλον με νέα προοπτική και διάθεση.

Μετά από δεκάχρονη στασιμότητα σε όλα, στην περιοχή άρχισε και η εκπαιδευτική αναγέννηση, όπου οι φιλοπρόοδοι κάτοικοι της θέλησαν να δώσουν γνώσεις στα παιδιά τους και κυρίως σ’ αυτά της περιφέρειας και των χωριών.

Τα σχολεία, οι σύγχρονες κυψέλες γνώσης και εκπαίδευσης, συγκέντρωσαν το πολύβουο μελίσσι των παιδιών, όπου οι δάσκαλοι, προσπαθούσαν μέσα από κατεστραμμένα διδακτήρια και αίθουσες να τα μορφώσουν.

Η αγωνία όλων ήταν να δώσουν προοπτική στη νέα γενιά, την ελπίδα και το μέλλον και ήταν παρόντες σε κάθε προσπάθεια των δασκάλων και συμμέτοχοι των προβλημάτων που αντιμετώπιζαν, ακόμη και των προσωπικών και αυτών του κλάδου τους.

Η βραχύβια κυβέρνηση του ΔΙΟΜΗΔΗ Αλέξανδρου του Ιουνίου 1949 έως τον Ιανουάριο του 1950, με αντιπρόεδρο τον ΤΣΑΛΔΑΡΗ Κωνσταντίνο, κλήθηκε να διαχειριστεί την κυβερνητική πολιτική μέσα σε δυσμενές οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον, με γενικά έσοδα 5.603.000.000 δραχμές και έξοδα 5.748.000.000 με έλλειμμα 145.000.000.

Ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ΤΣΑΤΣΟΣ Κωνσταντίνος, με τον Α. Ν. 1359 του 1949, έδωσε οικονομική παροχή στους λειτουργούς της Μέσης εκπαίδευσης, για καθημερινή δίωρη πρόσθετη διδακτική εργασία, το ποσόν των 300.000 έως 500.000 μηνιαίως και στους δασκάλους 75.000-120.000.

Αυτό προκάλεσε τον δίκαιο ξεσηκωμό τους και όλοι οι διδασκαλικοί σύλλογοι της Ελλάδας, άρχισαν τις διαμαρτυρίες, γιατί θεωρούσαν την διάκριση αυτή όχι μόνο άδικη αλλά και ταπεινωτική, για το προσφερόμενο διδακτικό έργο, μέσα σε δυσμενείς γεωγραφικές συνθήκες σε κάθε απόμακρο χωριό, με σωρεία προβλημάτων.

Θύελλα και τα δημοσιεύματα στον ημερήσιο και εβδομαδιαίο τύπο της Αθήνας και της επαρχίας, για την επέκταση του εκπαιδευτικού επιδόματος και στους λειτουργούς της δημοτικής εκπαίδευσης.

Οι εφημερίδες ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΗΡΥΞ ΑΘΗΝΩΝ, ΒΗΜΑ, ΕΣΤΙΑ, ΕΘΝΟΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΒΟΡΡΑΣ, ΦΩΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΒΑΛΑΣ, σε εκτενή δημοσιεύματα έγραφαν.

* Ο δάσκαλος θεωρείται εδώ παρίας, ας κινηθεί ο Υπουργός Παιδείας ΤΣΑΤΣΟΣ Κωνσταντίνος, να ικανοποιήσει το δικαιότατο αίτημα.

* Έχουν απόλυτο δίκαιο, ένας κλάδος είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί και ίσως ζουν χειρότερα από τους καθηγητές.

* Οι δάσκαλοι, που αμείβονται με μικρό μισθό, είναι οι πραγματικοί απόστολοι και οι θεμελιωτές της πνευματικής και ηθικής υπόστασης των πολιτών και του Έθνους.

Το έργο τους σίγουρα δεν είναι ευκολότερο των καθηγητών.

Σπάζουν το στήθος τους, για να δώσουν μόρφωση, συνήθως υποσιτιζόμενοι και ζώντας υπό δυσμενείς συνθήκες.

* Ο αντιπρόεδρος ΤΣΑΛΔΑΡΗΣ, όταν πήγε στην Καβάλα, του υπέβαλαν το αίτημα της ριζικής ρύθμισης των αποδοχών, είπε “μην κάνετε κουβέντα και γω γίνομαι δάσκαλος σ’ ένα χωριό με 600.000 το μήνα”. Του απάντησαν ότι προσφέρουν από τον πενιχρό μισθό τους 2.000.000 δραχμές να γίνει δάσκαλος σε ένα χωριό.*

* Μέσα σε γενικό αυτό πλαίσιο, οι φορείς της Ορεστιάδας διαμαρτυρήθηκαν έντονα για το θέμα αυτό, στέλνοντας σχετικά τηλεγραφήματα.

**

Π Ρ Ο Σ

Εξοχώτατο Πρόεδρο της Κυβέρνησης, Υπουργούς Παιδείας, αρχηγούς κομμάτων, ΤΣΑΛΔΑΡΗ, ΒΕΝΙΖΕΛΟ, ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟ, ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ, ΖΕΡΒΑ, ΓΟΝΑΤΑ,ΤΟΥΡΚΟΒΑΣΙΛΗ, ΜΑΡΚΕΖΙΝΗ, βουλευτές Ν. Έβρου, ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ, ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ, ΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗ, ΤΥΡΡΗ, ΜΗΤΣΟΠΟΥΛΟ, ΚΟΥΙΜΤΖΟΓΛΟΥ, ΔΑΠΕΡΓΟΛΑ, ΠΕΝΤΙΔΗ… ΑΘΗΝΑ.

* “Η αγανάκτηση των εκπαιδευτικών λειτουργών στοιχειώδους εκπαίδευσης, από την ταπεινωτική διάκριση που έγινε σε βάρος τους και η μελετώμενη διακοπή των μαθημάτων σε βάρος της μόρφωσης των παιδιών μας, προκαλεί σοβαρές ανησυχίες σε γονείς και κηδεμόνες των μαθητών των δημοτικών σχολείων της Ορεστιάδας και της περιφέρειας.

Παρακολουθούμε από κοντά την εργασία των Εθναποστόλων αυτών , που όχι δεν υστερεί από αυτή των λειτουργών της Μέσης, αλλά αντίθετα γίνεται κάτω από συνθήκες πολύ δυσχερέστατες, διαπιστώνουμε ότι πράγματι είναι κατάφωρη αδικία.

Παρακαλούμε να επέμβετε προσωπικά για άρση της διάκρισης αυτής, με την επέκταση του επιστημονικού επιδόματος, που χορηγήθηκε σε αυτούς της Μέσης, για την αποφυγή δυσάρεστων για το Έθνος και την κοινωνία αποτελεσμάτων, από τυχόν διακοπή των μαθημάτων”.

ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΦΟΡΕΙΕΣ

1ης ΜΠΟΖΑΤΖΙΔΗΣ Α., 2ης ΤΖΟΥΦΑΣ Θ. 3ης ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ Ι.

ΠΥΡΓΟΥ ΑΔΕΤΟΠΟΥΛΟΣ Ι., ΝΕΟΧΩΡΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΙΔΗΣ Ε.

ΟΙΝΟΗΣ ΜΟΡΦΙΔΗΣ Β. ΣΑΚΚΟΥ ΓΚΑΚΙΔΗΣ Δ.

ΡΥΖΙΩΝ ΒΑΜΒΑΚΟΠΟΥΛΟΣ Ν. ΛΕΠΤΗΣ ΦΩΤΙΟΥ Τ. ΣΑΓΗΝΗΣ ΛΕΛΙΔΗΣ ΑΜΠΕΛΑΚΙΩΝ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Π.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ

ΣΑΓΗΝΗΣ ΟΙΝΟΗΣ ΠΥΡΓΟΥ ΛΕΠΤΗΣ

ΓΙΑ ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΙΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ

ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ ΣΑΜΟΥΡΙΔΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

Πρόεδροι Κοινοτήτων

ΚΑΒΥΛΗΣ ΚΟΥΤΖΙΔΗΣ Κ. ΑΡΖΟΥ ΔΑΛΑΜΑΓΚΙΔΗΣ ΣΤΕΡΝΑΣ ΑΝΤΩΝΑΚΟΥΔΗΣ Α. Ν. ΒΥΣΣΑΣ ΚΑΖΑΚΙΔΗΣ Ν.

Πάρεδροι χωριών

ΚΛΕΙΣΣΟΥΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ Ι. ΣΑΓΗΝΗΣ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ Ζ. ΠΥΡΓΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ.

ΓΙΑ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΣΩΜΑΤΕΙΑ

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ ΚΥΡΓΙΑΛΑΝΗΣ Ι

ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΣΤΕΦΑΝΑΤΟΣ Δ. ΓΙΑΜΟΥΡΤΑΤΖΗΣ ΙΩΝ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Π. ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ.

ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΟΣ ΤΣΙΑΚΟΣ Ε.

ΙΑΤΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΛΑΛΑΠΑΝΟΣ Θ. ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΟΙΚΟΔΟΜΩΝ ΠΟΙΜΕΝΙΔΗΣ ΤΡ.

ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ ΙΩΑΝ. ΜΑΣΟΥΔΗΣ Α.

ΕΛΑΙΟΧΡΩΜΑΤΙΣΤΩΝ ΠΑΝΤΖΙΟΣ Θ. ΣΙΔΗΡΟΥΡΓΩΝ ΠΕΤΑΛΑΣ Β. ΣΙΤΕΜΠΟΡΩΝ ΝΙΚΗΤΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝ. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ Ν. ΠΟΤΟΠΟΙΩΝ ΜΠΕΡΔΕΛΗΣ ΧΡ. ΚΑΦΕΝΤΖΗΣ Ν. ΤΙΝΔΗΡΗΣ ΙΩΑΝ.

ΞΥΛΟΥΡΓΩΝ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ Ν. ΚΑΠΝΟΠΩΛΩΝ ΓΚΟΥΝΤΙΝΙΔΗΣ Γ. ΡΑΠΤΩΝ ΔΡΑΤΖΙΔΗΣ ΑΓΓ. ΡΙΜΙΝΙΤΩΝ ΓΚΑΓΚΑΒΟΥΖΙΔΗΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΦΙΛΩΝ ΣΤΡΑΤΟΥ.

ΚΑΤΣΑΝΙΔΗΣ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΠΟΛΥΛΟΓΙΔΗΣ, ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΚΩΣΤΑΝΤΑΣ Ν. ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ ΦΗΚΑΣ Α. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ Β. ΕΘΝΙΚΟΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟΙ ΒΛΑΣΑΚΟΥΔΗΣ ΑΠ. ΚΑΦΕΠΩΛΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΙΩΑΝ.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΕΩΡΓΙΚΟΥΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΥΣ

ΕΝΩΣΗ ΓΕΩΡΓΙΚΩΝ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΩΝ ΜΗΤΟΛΙΔΗΣ Γ. ΑΡΑΜΠΑΤΖΗΣ ΙΩΑΝ. Γ. Σ. ΠΥΡΓΟΥ ΤΣΙΓΚΟΥΔΗΣ Γ. ΚΩΣΤΟΓΛΟΥ Α.Γ.Σ. ΝΕΟΧΩΡΙΟΥ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΙΔΗΣ Γ. Σ . ΣΑΓΗΝΗΣ ΑΜΑΞΟΠΟΥΛΟΣ Σ.

ΙΕΡΕΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΣΑ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ, ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΚΑΣΟΥΡΑΣ ΝΙΚ.

Για την ακρίβεια των υπογραφών

Ορεστιάδα 24 Δεκεμβρίου 1949,

Ο Δήμαρχος Ορεστιάδας ΣΑΜΟΥΡΙΔΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ

Τα στοιχεία είναι από την εφημερίδα «ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΚΟ ΒΗΜΑ» της 10 Ιανουαρίου 1950, αριθμός φύλλου 127.

Μελετώντας το τηλεγράφημα των φορέων, ανατρέχουμε στα πρόσωπα εκείνα της Ορεστιάδας και της περιφέρειας που ήταν παρόντα ως θεσμικοί φορείς σε κάθε δίκαιο αγώνα για τα προβλήματα της περιοχής και αποτελούν την ιστορία της.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΕΥΣΤΡ. ΝΑΖΛΗΣ

Υποστράτηγος ΕΛ.ΑΣ ε.α.

Aegean
Saturday, June 28, 2025

Latest News

Ο ΘΡΑΚΗ FM ακούγεται δυνατά έως την Φινλανδία!

Το σήμα του ραδιοφωνικού σταθμού έφτασε από τον Έβρο μέχρι το Πόρβο, δηλαδή 2.100 χιλιόμετρα μακριά! - Μήνυμα του...

More Articles Like This