Εκπρόσωποι των Ενώσεων των Συνοριοφυλάκων μίλησαν στο ΘΡΑΚΗ ΝΕΤ για τα μεγάλα ζητήματα που προκύπτουν από την φύλαξη των συνόρων του Έβρου – Ελλείψεις σε προσωπικό και κατάλληλα οχήματα – Το «αγκάθι» με τις συμβάσεις ορισμένου χρόνου

Το τελευταίο διάστημα, οι μεταναστευτικές ροές στα σύνορα του Έβρου έχουν μειωθεί σημαντικά, όπως συμβαίνει, άλλωστε, κατά την περίοδο του χειμώνα.
Με τα νερά να είναι «ήρεμα», οι συνοριοφύλακες ζητούν να λυθούν μια σειρά από σημαντικά ζητήματα, τα οποία αφορούν στην αναβάθμιση της φύλαξης των συνοριακών γραμμών της χώρας, αλλά και της Ευρώπης.
Ο Γραμματέας Τύπου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συνοριοφυλάκων, Χρυσοβαλάντης Γιαλαμάς, καθως και ο Πρόεδρος της Ένωσης Συνοριοφυλάκων Νομού Έβρου, Αντώνης Παρασκευούδης, μίλησαν στο ΘΡΑΚΗ ΝΕΤ για τα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
H έλλειψη προσωπικού, η αβεβαιότητα των συνοριοφύλακων ορισμένου χρόνου, αλλά και η ανεπάρκεια των επιχειρησιακών οχημάτων είναι ορισμένα μόνο από αυτά.
Οι μεταναστευτικές ροές το τελευταίο διάστημα
Αρχικά, όπως αναφέραμε, οι μεταναστευτικές ροές είναι σαφώς μειωμένες τελευταία, ωστόσο οι συνοριοφύλακες δηλώνουν ότι δεν εφησυχάζουν, με τον κίνδυνο πάντοτε να είναι υπαρκτός.

Αναλυτικά, αναφέρουν:
- Αντώνης Παρασκευούδης: «Στον Βόρειο Έβρο αυτήν την στιγμή δεν έχουμε ροές, είμαστε σε πολύ καλό σημείο, τα νερά είναι πάρα πολύ ήσυχα, αλλά δεν εφησυχάζουμε. Οι περιπολίες συνεχίζουν να είναι αυξημένες, γιατί δεν ξέρουμε τι μας ξημερώνει αύριο. Τέτοιες καταστάσεις, τις έχουμε ξαναζήσει. Από ησυχία να γίνεται μετά το μεγάλο το μπαμ. Γι’ αυτό και επισημαίνουμε στην πολιτική ηγεσία τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε».
- Χρυσοβαλάντης Γιαλαμας: «Το τελευταίο διάστημα είναι ένα ήσυχο διάστημα εδώ στον Έβρο, αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει ανά πάσα στιγμή. Οι διακινήσεις και οι μεταναστευτικές ροές δεν έχουν σταματήσει παρά τον φράχτη».
«Αγκάθι» οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου – Έλλειψη προσωπικού στον Β. Έβρο
Ένα μεγάλο ζήτημα που ταλαιπωρεί πάνω από 2.000 συνοριοφύλακες είναι οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου, καθώς δεν είναι μόνιμοι, με αποτέλεσμα να ζουν με αβεβαιότητα για το μέλλον τους.
Ο κ. Γιαλαμάς και ο κ. Παρασκευούδης στάθηκαν σ’ αυτό το μεγάλο ζήτημα, χαρακτηρίζοντάς το, ως το «αγκάθι» της Υπηρεσίας.
Επίσης, τόνισαν πως υπάρχει μεγάλη έλλειψη προσωπικού, καθώς πέρα από την φύλαξη, υπάρχει και η διαχείριση στο Φυλάκιο Ορεστιάδας.
Ειδικότερα, σημείωσαν:
- Αντ. Παρασκευούδης: «Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι με τους Σ.Φ.Ο.Χ. (Συνοριακοί Φύλακες Ορισμένου Χρόνου). Ένα πρόβλημα, για το οποίο μας είχε πει η πολιτική ηγεσία πως θα δημιουργηθεί μια επιτροπή για να φτιαχτεί ένα χρονοδιάγραμμα για τους συνοριοφύλακες ορισμένου χρόνου, αλλά εδώ υπάρχει μια αβεβαιότητα. Κοντεύουν να γίνουν 2.000 οι μη μόνιμοι συνοριοφύλακες. Στα νησιά, ξεκίνησαν να δηλώνουν παραιτήσεις, λόγω της αβεβαιότητας. Δεν είναι μόνο το πρόβλημα ότι δεν είναι μόνιμοι, αλλά και ότι οι αποστάσεις για το νόμο μας είναι μεγάλες. Περιμένουμε να γίνει μια επιτροπή που δεν έχει γίνει ακόμη, για να βγει ένα χρονοδιάγραμμα, έτσι ώστε να βρεθεί μια λύση για τους συνοριοφύλακες ορισμένου χρόνου. Εδώ πάνω στον Β. Έβρο, χρειαζόμαστε ακόμα προσλήψεις συνοριακών φυλάκων γιατί δεν είναι μόνο η επιτήρηση και η φύλαξη των συνόρων, έχουμε και την διαχείριση στο Φυλάκιο Κ.Υ.Τ. Γι’ αυτά δεν μιλάει κανένας! Αν αυξηθούν οι ροές θα έχουμε πολλά άτομα σε περιπολίες – και την διαχείριση ποιος θα την διαχειριστεί;»
- Χρυσ. Γιαλαμας: «Έχουν γίνει βήματα για την φύλαξη των συνόρων μας, αλλά όταν γίνονται προσλήψεις Συνοριακών Φυλάκων σε όλη την επικράτεια με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, στην ουσία πάμε προς τα πίσω. Αυτό είναι ένα μεγάλο αγκάθι για τις Υπηρεσίες μας. Πλέον, υπάρχουν συνάδελφοι από τις πρώτες σειρές με συμβάσεις που φτάνουν τα 4 χρόνια και δεν υπάρχει καμία προοπτική. Πριν περίπου 1 χρόνο είχαμε τις εγγυήσεις από την Πολιτική Ηγεσία ότι θα γίνει μια επιτροπή που θα αποτελούνταν από εμάς και την Πολιτική Ηγεσία, θα καθόμασταν σε ένα τραπέζι και θα προσπαθούσαμε να δώσουμε σε αυτά τα παιδιά το επόμενο βήμα, να φύγει η αβεβαιότητα. Μη γελιόμαστε, με έναν απλό φράχτη και συστήματα επιτήρησης, με ένα στόλο οχημάτων 5ετίας χωρίς προσωπικό, δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε σε πιθανές προκλήσεις. Ο Έβρος είναι θωρακισμένος, όμως το προσωπικό είναι αναγκαίο. Πολλοί συνάδελφοι φτάνουν στο σημείο να έχουν θεμελιώσει τη συνταξιοδότησή τους και σύντομα θα αποχωρήσουν. Αυτήν την στιγμή, στη Σχολή Αστυφυλάκων εκπαιδεύονται 100 νέοι συνάδελφοι – δυστυχώς – ορισμένου χρόνου και άλλοι 50 συνάδελφοι που θα ενισχύσουν το νομό της Καβάλας».

Περισσότερη επιτήρηση στα σύνορα με την Βουλγαρία
Μετά την υπογραφή της συνθήκης «Σένγκεν», τα τελωνεία Ελλάδας-Βουλγαρίας σταματούν να έχουν κάποιο αστυνομικό έλεγχο, γεγονός που ανησυχεί ιδιαίτερα τους συνοριοφύλακες, καθώς υπάρχουν φόβοι για πιθανές εξάρσεις διελεύσεων διακινητών από εκείνο το σημείο.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Παρασκευούδης δήλωσε: «Εμείς θέλουμε να επισημαίνουμε τα προβλήματα πάντα και ένα από αυτά που θα δημιουργηθεί στον Β. Έβρο, είναι στα σύνορα με την Βουλγαρία, στα οποία, έχουν ανοίξει και τα τελωνεία, άρα θα χρειαστούμε περισσότερες περιπολίες και εκεί, γιατί δεν θα γνωρίζουμε τι θα συμβαίνει. Αν πηγαίνουνε και περνάνε από την πλευρά της Βουλγαρίας, μετά θα αντιμετωπίσουμε ένα παλιό πρόβλημα που είχαμε, που τους στέλνουν από εκεί».
Καταπονημένα οχήματα και έλλειψη κατάλληλων τύπου αυτοκινήτου
Η κατάσταση του στόλου οχημάτων αποτελεί επίσης ένα σοβαρό ζήτημα. Τα οχήματα που χρησιμοποιούνται είναι ταλαιπωρημένα και έχουν διανύσει χιλιάδες χιλιόμετρα από το 2020, όπως αναφέρουν εκπρόσωποι του σώματος.
Συν τοις άλλοις, δημιουργείται η ανάγκη για αυτοκίνητα τύπου 4Χ4, ιδιαίτερα για τις δύσβατες περιοχές στα σύνορα, όπου οι καιρικές συνθήκες δυσκολεύουν τις περιπολίες κατά μήκος του ποταμού Έβρου.
Αναλυτικότερα, ο κ. Παρασκευούδης και ο κ.Γιαλαμάς ανέφεραν:
- Αντ. Παρασκευούδης: «Ένα ακόμη θέμα που υπάρχει, είναι με τα οχήματα. Από το 2020, έχουν έρθει κάποια οχήματα, ωστόσο είναι όλα καταπονημένα. Έχουν κάνει χιλιάδες χιλιόμετρα. Επίσης, χρειαζόμαστε οχήματα 4Χ4, καθώς οι δρόμοι στα σύνορα με την Βουλγαρία, αλλά και οι δρόμοι στο ποτάμι είναι δύσκολοι. Δεν μπορείς να πας τώρα στο ποτάμι με ένα όχημα ΙΧ για να κάνεις περιπολίες. Εδώ πάνω, με αυτές τις καιρικές συνθήκες που έχουμε, δημιουργούνται πάρα πολλά προβλήματα. Πρέπει να λάβουμε οχήματα που είναι ειδικά γι’ αυτούς τους δρόμους, για να μπορέσουμε και εμείς να κάνουμε την δουλειά μας».
- Χρυσ. Γιαλαμάς: «Τα οχήματα που διαθέτει η Συνοριοφυλακή χρειάζονται επισκευή και λόγω έλλειψης κονδυλίων πολλά οχήματα παραμένουν ακινητοποιημένα στις κατά τόπους υπηρεσίες».
Ανάγκη αναβάθμισης λογισμικών για τον Φράχτη του Έβρου
Όπως είναι γνωστό, ο Φράχτης του Έβρου επιτελεί ένα σημαντικό έργο για την φύλαξη των ελληνικών συνόρων, συμβάλλοντας σημαντικά στην αποτροπή των μεταναστευτικών ροών. Ωστόσο, έχει ακόμα περιθώρια βελτίωσης στα συστήματα επιτήρησης για μια αποτελεσματικότερη φύλαξη.
Ο Πρόεδρος της Ένωσης Συνοριοφυλάκων Νομού Έβρου, Αντώνης Παρασκευούδης, αναφέρει ότι χρειάζεται να γίνει μια αναβάθμιση του λογισμικού στον Φράχτη του Έβρου.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Παρασκευούδης είπε: «Το έχουμε πει αρκετές φορές, ότι ο Φράχτης βοηθάει. Αλλά πρέπει να περαστούν όλα τα συστήματα επιτήρησης που χρειάζονται. Επίσης, χρειάζεται να γίνει αναβάθμιση λογισμικού, να περαστούν νέες και περισσότερες κάμερες για να βοηθούν τις περιπολίες που γίνονται στο ποτάμι. Υπάρχουν “τυφλά” σημεία στον Φράχτη, πρέπει να γίνει αναβάθμιση των καμερών», ολοκλήρωσε ο κ. Παρασκευούδης.
Υπενθυμίζεται πως σε λίγο καιρό συμπληρώνται 5 χρόνια από την μεγάλη μεταναστευτική κρίση που είχε περάσει ο Νομός Έβρου.
Με τους πολέμους να μην σταματούν, όχι μόνο δεν θα περιορίζεται η μετανάστευση, αλλά συνεχώς θα αυξάνεται.
Οι γεωπολιτικές εξελίξεις συνεχίζουν να επηρεάζουν τις ροές μεταναστών, με τις πιέσεις να μην αφήνουν τους συνοριοφύλακες σε εφησυχασμό.
Τα προβλήματά τους, είναι ζητήματα εθνικής ασφάλειας και θα πρέπει να λυθούν, έτσι ώστε να διασφαλιστεί και η ετοιμότητα σε περιπτώσεις πιθανών προκλήσεων.
Αλέξανδρος Κεσανλής