9.4 C
Alexandroupoli
Tuesday, May 20, 2025

Νέες σκέψεις και προτάσεις πολιτισμού για τον Δήμο Αλεξανδρούπολης

Να δημιουργηθεί Μουσείο Σιδηρόδρομου και Ναυτικό Μουσείο

  • Του Γεώργιου-Ελευθέριου Αλεπάκου, Συνταξιούχου Νομικού

Οι προτάσεις πολιτισμού βρήκαν θετική ανταπόκριση από τους Αλεξ/πολίτες. Όπως ανέφερα στο προηγούμενο άρθρο «η κοσμοπολίτικη Αλεξανδρούπολη του πνεύματος, της διανόησης,  του πολιτισμού και της διαφορετικότητας, προκειμένου να βρει την πολιτιστική της ταυτότητα» θα πρέπει να δημιουργήσει εκτός από τα φημισμένα και καταπληκτικά καταστήματα εστίασης που διαθέτει και κάτι το ενδιαφέρον για την πνευματική τροφή των πολυάριθμων επισκεπτών από τους γείτονες διαφορετικής κουλτούρας και θρησκείας:

         Και βασικά επαναφέρω την αρχική μου πρόταση που με χαρά έμαθα ότι την υιοθέτησαν και οι Φίλοι του Γαλλικού Σταθμού: «Να ονομαστεί ο δρόμος που ξεκινάει από την διασταύρωση ΟΣΕ (ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ) μέχρι την γέφυρα ΜΑΙΣΤΡΟΥ σε «ΛΕΩΦΟΡΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ» καθώς και να δοθεί σ’ενα δρόμο το όνομα του ιδρυτή της πόλης ΒΑΡΟΝΟΥ ΧΙΡΣ (Baron de Hirsch)».

Επίσης, προτείνω την ίδρυση των εξής Μουσείων:

- Advertisement -

         1.-ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ

Να ιδρυθεί ανυπερθέτως θεματικό πάρκο-υπαίθριο μουσείο σιδηροδρόμων σε ένα μέρος του χώρου του πρώην ΣΕΚ νυν ΟΣΕ που θα συμπεριλαμβάνει εκτός από λίμνες, πράσινο, παιδικές χαρές, γήπεδα μπάσκετ και βόλεϊ, τρένα, και το υπέροχο τοπόσημο της πόλης δηλ. τον σταθμό ανατολικών σιδηροδρόμων η ΓΑΛΛΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ, ο οποίος θα πρέπει οπωσδήποτε να προστατευτεί σήμερα καθόσον όπως πληροφορήθηκα λειτουργούν εντός αυτού ξυλόσομπες που αποτελούν εγκληματική επιλογή. Το μέρος του χώρου που θα επιλεγεί από ειδικούς επιστήμονες, αρχιτέκτονες, ιστορικούς, κλπ. δεν θα διαταράσσει την συνέχιση της δραστηριότητας του σιδηροδρομικού δικτύου. Με την πρώτη ματιά σήμερα ο εγκαταλειμμένος και σε άθλια κατάσταση χώρος περιέχει ένα ανυπέρβλητο και ανείπωτο θησαυρό από παλιά βαγόνια, τριζήνες, οτομοτρίς, ατμομηχανές, κλπ., ακόμη και πιθανόν βαγόνια που έστειλαν οι Βούλγαροι τους συμπολίτες μας εβραίους το 1943 στο ΑΟΥΣΒΙΤΣ!

Αυτό το ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ και το ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ το δικαιούται η πόλη μας, που οφείλει την ύπαρξή της στο σιδηρόδρομο, αφού στην τοποθεσία DEDEAGATCH επιλέχθηκε το τέρμα επί του Θρακικού Πελάγους της γραμμής Αδριανούπολης-Κωνσταντινούπολης κατά την περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας και είναι λυπηρό που κανείς από τους φορείς της πόλης μας δεν πρότεινε κάτι τέτοιο μέχρι σήμερα.-

Μάλιστα σε ένα τέτοιο θεματικό Μουσείο μπορεί να εκτεθεί και το διάσημο καπνιστήριο του Αβδούλ Χαμίτ, που κατασχέθηκε το 1913 από το Στ. Μαυρομιχάλη, Έλληνα διοικητή του Δεδέαγατς, κατά τις λίγες ημέρες του Ιουλίου 1913 που διοίκησε την περιοχή. Ο ίδιος ο Μαυρομιχάλης σημείωσε ότι ολόκληρο τον πολυτελή συρμό αποτελούμενο από 30 και πλέον οχήματα, δώρο της Αυτοκράτειρας της Γαλλίας Ευγενίας προς το Σουλτάνο Αβδούλ Αζίζ, μεταξύ των οποίων το καπνιστήριο, τον έστειλε δώρο στο Βασιλιά Κωνσταντίνο στη Θεσσαλονίκη. Σήμερα το καπνιστήριο βρίσκεται στο Σιδηροδρομικό Μουσείο Αθηνών και το διεκδικεί και ο Δήμος Θεσσαλονίκης.

Οι πόλεις της ΔΡΑΜΑΣ της ΘΕΣΑΛΛΟΝΙΚΗΣ και της ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ πρωτοστάτησαν στην ίδρυση καταπληκτικών χώρων μουσειακής δομής ως ιστορικών θεματικών πάρκων και ΜΟΥΣΕΙΩΝ σιδηροδρόμου, ενώ η πόλη μας έμεινε πίσω με τόσο πλούσιο υλικό που εγκαταλείφθηκε στην τύχη του.

2.-ΝΑΥΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης, δηλαδή οι ΑΠΟΘΗΚΕΣ ΛΙΜΕΝΟΣ που αρχικά κατασκευάστηκαν το 1872 ως αποθήκες του λιμένος δεν μοιάζουν σήμερα με την αρχική τους μορφή, παρά μόνο οι 3 του τελωνείου.

Η παραπάνω εικόνα δημιουργήθηκε πριν από χρόνια από την κόρη μου Μαρία και την υιοθέτησε ο Γιάννης Λασκαράκης, δημοσιεύοντας την ιδέα στην ΓΝΩΜΗ με ευνοϊκά σχόλια.

Ο νέος μοντέρνος σχεδιασμός των αποθηκών πριν υλοποιηθεί έπρεπε να τεθεί κατά την γνώμη μου ,υπ όψιν των κατοίκων της πόλης σε δημόσια διαβούλευση και τουλάχιστον να κληθούν οι διάφοροι φορείς της πόλης!!!! Εδώ θέλω να υπενθυμίσω τον εξαιρετικό δήμαρχο κ. ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗ που κάλεσε επανειλημμένα σε συγκεντρώσεις και διαβουλεύσεις πλήθος ενδιαφερόμενων φορέων παρουσία του εγκρίτου μηχανικού κ. ΒΟΥΓΙΑ σχετικά με τις προτάσεις του για το σχέδιο πόλης (πεζοδρόμια, κλπ).

Εκείνο μάλιστα που με προβληματίζει είναι αν αληθεύει ότι κάποια εκ των Αποθηκών θα δοθεί για κατάστημα εστίασης (δεν έφταναν αυτά της πόλης), η και χώρο κινηματογράφου. Ας μετρήσει η δημοτική αρχή πόσους χώρους διαθέτει σήμερα για τους πάσης φύσεως εθνοτοπικούς και άλλους ποικιλώνυμους συλλόγους μετά μάλιστα και την πρόσφατη αγορά του εξαιρετικού κτηρίου της ΤΡΑΠΕΖΑΣ της ΕΛΛΑΔΟΣ που έπρεπε να γίνει ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟ της πόλης, του οποίου οι υπηρεσίες σήμερα στεγάζονται σ έναν ισόγειο όροφο ενός προς κατεδάφιση κτηρίου στην οδό Β. Αλεξάνδρου, σε ένα μισθωμένο διαμέρισμα στην ΚΑΡΑΟΛΗ & ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ και σε ένα ΤΟΛ στην ζώνη Λιμένος. Τουλάχιστον πρέπει κατά την γνώμη μου να δοθεί από τις μετασκευασμένες αποθήκες ένας χώρος στον Ο.Λ.Α. για σταθμό επιβατών εκδοτήριο εισιτηρίων κλπ.

Εδώ λοιπόν έρχεται η 2η πρόταση μου για την ίδρυση ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ σε μία από της Αποθήκες αυτές γιατί δεν εξηγείται μια πόλη που ιδρύθηκε μέσα στη ερημιά του δάσους του Ορφέα το 1872 και έγινε μια από τις μεγαλύτερες σήμερα αναπτυσσόμενες πόλεις του βορρά, να μη έχει τουλάχιστον ένα μουσείο αφιερωμένο στους ιδρυτές αυτής της πόλεις, τους πρόσφυγες που την εμπλούτισαν Απολλωνιαδίτες, Μικρασιάτες πάσης  φύσεως , Χηλιωτες, Αινίτες Καπαδόκες, Πόντιοι, κλπ. Η ανταγωνιστική πόλη ΚΑΒΑΛΑ με τα κρουαζερορόπλοια (και εμείς με το LNG και τις θηριώδεις ανεμογεννήτριες), έχει από χρόνια ΝΑΥΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ που δημιουργήθηκε με στόχο να αναδείξει τη ναυτική ιστορία και παράδοση της Καβάλας. Στην επίσκεψή σ’ αυτό μπορείτε να δείτε από κοντά ναυτικά και ναυτιλιακά όργανα, ομοιώματα παραδοσιακών σκαφών, βιβλία ναυτικού περιεχομένου, θαλασσογραφίες Καβαλιωτών ζωγράφων κλπ, δεκάδες φωτογραφίες από το λιμάνι και την κίνηση του, κλπ.- Αν θυμούνται οι παλαιοί Αλεξ/πολιτες υπάρχουν πολλά εκθέματα τα οποία έχουν λεηλατηθεί κατά καιρούς και κοσμούν αλλά εν Ελλάδι Ναυτικά Μουσεία όπως του Πειραιά, κλπ. Εκεί βρίσκεται ο πρώτος μηχανισμός του φάρου που λειτουργούσε με ασετιλίνη (παλιά πρόταση κ. Ορδουμποζανη), καθώς και ο μικρός γερανός που λειτουργούσε μέχρι την 10ετία του 1970 μπροστά από τις Αποθήκες Λιμένος καθώς και άλλα παλιά ναυτικά ντοκουμέντα που μετά βεβαιότητας θα προσφερθούν από τους Αλεξ/πολιτες .

Αλήθεια ενώ στην πόλη μας υπάρχουν αναρίθμητοι εθνοτοπικοί σύλλογοι που εκπροσωπούν Μικρασιάτες, Χηλιώτες, Απολλωνιαδίτες, Αινίτες, Καππαδόκες και πόντιους, κλπ., που είναι μάλιστα απόγονοι των πρώτων οικιστών της πόλης, αλλά μέχρι σήμερα δεν βλέπω καμιά δραστηριότητα πάνω στο θέμα της διάσωσης της πολιτιστικής ναυτικής κληρονομιάς με αποτέλεσμα να έχουν εξαφανιστεί και δεν έμειναν ούτε για δείγμα οι μαούνες, μεγαλόβαρκες, πλάβες, το καζακι που είναι χαρακτηριστική βάρκα της περιοχής μας, οι Χηλιώτικες και Απολλωνιαδίτικες βάρκες και τα πάσης φύσεως ιστορικά σκάφη. Ας σταματήσουν επιτέλους οι σύλλογοι της πόλης που σχετίζονται με απόγονους των πρώτων οικιστών και νοιάζονται για τον πολιτισμό, τις ΦΙΕΣΤΕΣ και τις ΦΩΤΟ και ας ασχοληθούν με την υλοποίηση της πρότασης για ίδρυση ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ.-

Ο παλαιός αρχικός φάρος της πόλης

Ας τολμήσετε, φίλε κ. ΔΗΜΑΡΧΕ, με τους ρέκτες και άξιους συνεργάτες σας που αγαπούν την πόλη, να ξεκινήσετε για την υλοποίηση των προτάσεών μου, που πιστεύω ότι θα ενστερνιστούν και από τους κατοίκους της πόλης.-      

Αλεξανδρούπολη 2025

spot_img
Tuesday, May 20, 2025

Latest News

ΕΝΦΙΑ: Στα 780 δισ. η ακίνητη περιουσία των Ελλήνων

Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης:  401.507 ιδιοκτήτες διαθέτουν ακίνητη περιουσία αξίας 23,898 δισ. ευρώ και πληρώνουν φόρο 74,254 εκατ....
δesfaspot_img

More Articles Like This