Δέσμευση δυναμικότητας από δύο διεθνείς «παίκτες» για τον Ιούλιο, μέσω της δεύτερης δημοπρασίας – Στις «πύλες» αφετηρίας του Vertical Corridor θα προστεθεί και το FSRU Αλεξανδρούπολης

Απήχηση στην αγορά, αν και με δειλά βήματα, αρχίζει να βρίσκει το ειδικό προϊόν δυναμικότητας «Route 1» για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς την Ουκρανία μέσω του Vertical Corridor. Έτσι, μέσω της δεύτερης δημοπρασίας, που αφορά τον μήνα Ιούλιο, δύο διεθνείς «παίκτες» κλείδωσαν δυναμικότητα για τον Ιούλιο.
«Το νέο προϊόν ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια και προάγει τη διεύρυνση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου σε ολόκληρη την Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη. Παράλληλα, διευκολύνει την πρόσβαση της Ουκρανίας σε μέρος των απαιτούμενων ποσοτήτων φυσικού αερίου -συμπεριλαμβανομένου υγροποιημένου φυσικού αερίου- μέσω του στρατηγικά τοποθετημένου αγωγού Trans-Balkan. Το αποτέλεσμα της δημοπρασίας επιβεβαιώνει τον αναδυόμενο ρόλο του αγωγού Trans-Balkan ως μια αξιόπιστη, πολυδιάστατη και εμπορικά ανταγωνιστική διαδρομή για τη μεταφορά φυσικού αερίου από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη προς την Ουκρανία», αναφέρει ο ΔΕΣΦΑ σε σχετική ανάρτηση στο LinkedIn.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι δεσμεύσεις capacity κινήθηκαν σε συγκρατημένα επίπεδα. Σύμφωνα με το Montel, μέσω της δεύτερης δημοπρασίας εκχωρήθηκε δυναμικότητα 0,163 mcm/ημέρα, δηλαδή το 5% από τα 3 mcm/ημέρα που προσφέρονταν.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, τα αποτελέσματα της προχθεσινής διαδικασίας επιβεβαιώνουν ότι η χρήση του Vertical Corridor αρχίζει να μπαίνει «στο κάδρο» των επιχειρήσεων του κλάδου. Κάτι που αποδίδεται σε σημαντικό βαθμό στο γεγονός ότι, εν αντιθέσει με τη διαδικασία δέσμευσης δυναμικότητας για τον Ιούνιο, από τη χθεσινή δημοπρασία και εφεξής οι χρήστες που δεσμεύσουν δυναμικότητα στο «Route 1» έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν το Ελληνικό Virtual Trading Point (VTP).

Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι μπορούν να αξιοποιήσουν το Κάθετο Διάδρομο χρήστες που δεν έχουν πρόσβαση στη Ρεβυθούσα. Επίσης, στην περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο οι ποσότητές τους δεν καταλήξουν στην Ουκρανία, μπορούν να τις διαθέσουν στην εγχώρια αγορά.
Σύμφωνα μάλιστα με αναλυτές, η δυναμική στις υπόλοιπες τρεις δημοπρασίες αναμένεται να είναι αισθητά μεγαλύτερη. Κι αυτό γιατί στις «πύλες» αφετηρίας του Vertical Corridor θα προστεθεί και το FSRU Αλεξανδρούπολης, εκτός τη Ρεβυθούσα, προσφέροντας μια ακόμη δυνατότητα στις εταιρείες, για την εισαγωγή αερίου στη χώρα μας, με προορισμό τις αποθήκες της Ουκρανίας.
Υπενθυμίζεται ότι η επανεκκίνηση του FSRU προγραμματίζεται για τις 15 Οκτωβρίου, με διαθέσιμη δυναμικότητα αεριοποίησης κατά μέγιστο στο 25% της ονομαστικής δυναμικότητας του σταθμού. Η πλωτή μονάδα θα είναι έτοιμη να λειτουργήσει σε πλήρη δυναμικότητα την 1η Οκτωβρίου 2025, δηλαδή με την έναρξη του νέου Έτους Αερίου.
Στο πλαίσιο του προϊόντος «Route 1», προβλέπεται η διενέργεια 5 μηνιαίων δημοπρασιών, για την περίοδο Ιούνιος-Οκτώβριος 2025. Όπως πάντως έχει γράψει το energypress, θα πρέπει να θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι οι δημοπρασίες θα επεκταθούν και πέραν του Οκτωβρίου, με σκοπό την αξιοποίηση των αποθηκών της Ουκρανίας σε ευρύτερη βάση, για την αποθεματοποίηση καυσίμου το οποίο θα καταφθάνει στη χώρα μας. Προς αυτή την κατεύθυνση, σε εύθετο χρόνο θα υπάρξει νέος γύρος διαβουλεύσεων των εμπλεκόμενων Διαχειριστών, ώστε να προσδιοριστεί πόση δυναμικότητα διαμετακόμισης θα μπορεί να διατεθεί μέσω του συγκεκριμένου προϊόντος σε πιο μόνιμη βάση.
energypress.gr