
Η εγκληματική δράση σε βάρος ανήλικων κοριτσιών που ανέπτυξε η «Φόνισσα», κεντρική ηρωίδα του σπουδαίου λογοτέχνη Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη στο ομώνυμο κοινωνικό μυθιστόρημά του, έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον μελετητών ανά τον κόσμο από ένα ευρύ μάλιστα φάσμα επιστημονικών κλάδων, όπως της φιλολογίας, της εγκληματολογίας, της ψυχολογίας, της ψυχιατρικής και της κοινωνιολογίας. Η συγγραφέας Αγγελική Καρδαρά στο 8ο κατά σειρά βιβλίο της, υπό τον τίτλο Εγκλήματα κατά της ζωής και η εγκληματική δράση της serial killer «Φόνισσας» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, προσεγγίζει με σύγχρονη κριτική ματιά τη συγκλονιστική μυθιστορηματική αυτή μορφή. Σκιαγραφεί το ψυχο-εγκληματικό προφίλ της και φωτίζει σκοτεινές πτυχές της ιδιότυπης ψυχοσύνθεσής της. Αναζητά τους συσχετισμούς της ακραίας υπόθεσης των κατ’ εξακολούθηση ανθρωποκτονιών κοριτσιών που διαπράττει η «Φόνισσα» με πραγματικές υποθέσεις γυναικείας εγκληματικότητας, οι οποίες καταγράφηκαν στα εγκληματολογικά και ποινικά χρονικά στη χώρα μας και διεθνώς και απασχόλησαν με εκτενή ρεπορτάζ τα ΜΜΕ. Η συγγραφέας εξετάζει το κομβικό εκείνο σημείο του «περάσματος στην εγκληματική πράξη», ομαδοποιώντας αιτίες και παράγοντες εγκληματογένεσης, που διαδραμάτισαν έναν καθοριστικό ρόλο στην υπόθεση της «Φόνισσας».
Παράλληλα σκιαγραφεί το κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο δρα η ηρωίδα του Παπαδιαμάντη, την οποία η Αγγελική Καρδαρά μελετά ως μια «ιδεοληπτική πολυανθρωποκτόνο». Εστιάζει επίσης το ερευνητικό της ενδιαφέρον στην ισχυρή αρνητική επίδραση που άσκησαν στη «Φόνισσα» και στη διαμόρφωση της ψυχο-εγκληματικής της μορφής τα βαθιά ριζωμένα στις κοινωνίες στερεότυπα και εξετάζει τους συσχετισμούς με τη σύγχρονη κοινωνία, αναδεικνύοντας τα δυνατά μηνύματα του μυθιστορήματος και το πώς αυτά «αποκωδικοποιούνται» στη σημερινή εποχή, με τα νέα δεδομένα.
Η συγγραφέας
H Αγγελική Καρδαρά είναι εκπαιδευτικός και συγγραφέας. Είναι Διδάκτωρ του Τμήματος Επικοινωνίας & ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα διδακτορικής διατριβής «Φυλακή και Γλώσσα: η γλωσσική επικοινωνία των κρατουμένων ως κρίσιμο και αναπόσπαστο στοιχείο της δομής των φυλακών» και φιλόλογος, με εξειδίκευση στη μεσαιωνική και νεοελληνική φιλολογία. Από το Τμήμα της Ελληνικής Φιλολογίας αποφοίτησε με «άριστα» και έλαβε τιμητική διάκριση που είχε απονεμηθεί στους αριστεύσαντες πτυχιούχους του έτους της. Εργάζεται στον συναρπαστικό χώρο της εκπαίδευσης. Είναι Εισηγήτρια-Συγγραφέας και Εκπαιδεύτρια στο Πρόγραμμα Συμπληρωματικής εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (E-Learning) του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Στο πλαίσιο των επιμορφωτικών εξ αποστάσεως προγραμμάτων του ΕΚΠΑ πραγματοποιεί παράλληλα διαδικτυακές διαλέξεις (livestreaming εκπαιδεύσεις). Έχει επάρκεια και άδεια διδασκαλίας τριών ξένων γλωσσών (αγγλικών, γαλλικών και ισπανικών), με τις οποίες επίσης ασχολείται επαγγελματικά. Έχει οργανώσει πολλά σεμιναριακά μαθήματα και δίνει διαλέξεις στο αντικείμενο εξειδίκευσής της «Έγκλημα και ΜΜΕ» και ειδικότερα σε θέματα, όπως: γυναικεία εγκληματικότητα και γυναικεία θυματοποίηση, εγκλήματα με δράστες και θύματα ανήλικα άτομα, σχολικός εκφοβισμός, φυλακή και ιδιαίτερος γλωσσικός κώδικας επικοινωνίας του έγκλειστου πληθυσμού, απεικονίσεις στα ΜΜΕ υποθέσεων μεγάλου εγκληματολογικού ενδιαφέροντος. Ως Εκπαιδεύτρια στο Social Dynamo του Ιδρύματος Μποδοσάκη έχει διδάξει ενότητες που αφορούν στις δεξιότητες έρευνας, τον στιγματιστικό λόγο και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Από τον Δεκέμβριο του 2024 έχει ενταχθεί στο Μητρώο Κύριου Διδακτικού Προσωπικού του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης για το γνωστικό αντικείμενο «Βελτίωση Γλωσσικών Δεξιοτήτων σε Ξένες Γλώσσες». Ασχολείται επίσης με την επιστημονική έρευνα και έχει αναλάβει έρευνες εγκληματολογικού και δημοσιογραφικού ενδιαφέροντος. Είναι Τακτική Επιστημονική Συνεργάτιδα Κέντρου Μελέτης του Εγκλήματος (ΚΕ.Μ.Ε.) και Επιστημονική Υπεύθυνη του Crime & Media Lab του Κέντρου Μελέτης του Εγκλήματος, που αποτελεί Ομάδα Εργασίας για το Έγκλημα και την Απεικόνισή του στα ΜΜΕ.
Σελίδες: 244
Εκδόσεις: «ΠΑΠΑΖΗΣΗ»