
Την διεύρυνση των διαθέσιμων προϊόντων δέσμευσης δυναμικότητας στον άξονα του «Κάθετου Διαδρόμου» σχεδιάζουν, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές του energypress, οι εμπλεκόμενοι διαχειριστές με σκοπό να διαμορφώσουν περισσότερες επιλογές για την αγορά στην κατεύθυνση προώθησης ποσοτήτων προς τον Βορρά και την Ουκρανία.
Ειδικότερα, όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, ο βασικός σχεδιασμός προβλέπει την ενσωμάτωση δύο νέων προϊόντων με ανάλογη δομή και χαρακτηριστικά με το γνωστό πλέον προϊόν «Route 1» και τα οποία θα αφορούν την δυνατότητα διαμετακόμισης ποσοτήτων φυσικού αερίου προς την Ουκρανία.
Τα δύο νέα προϊόντα θα αφορούν δύο νέες διαδρομές με την πρώτη να εκκινεί από τον τερματικό σταθμό LNG Αλεξανδρούπολης και διαμέσου του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB θα προχωρά προς Βουλγαρία και Ρουμανία με κατάληξη την Ουκρανία και την δεύτερη να εκκινεί από τον αγωγό TAP ακολουθώντας την ίδια υπόλοιπη διαδρομή.
Πρακτικά, όπως επεξηγούν οι ίδιες πηγές, τα δύο νέα προϊόντα έρχονται να εξυπηρετήσουν ανάγκες της αγοράς που στην μεν περίπτωση του τερματικού σταθμού αφορούν φορτία LNG που θα φτάνουν στο τέρμιναλ της Gastradeκαι στην άλλη περίπτωση του αγωγού TAP αζέρικο αέριο με κατεύθυνση την Ουκρανία.

Χρειάζεται να σημειωθεί ότι ο εν λόγω σχεδιασμός περισσότερο προκύπτει στη βάση περαιτέρω «ωρίμανσης» της αγοράς με την διάθεση περισσότερων διαθέσιμων προϊόντων διαθέσιμης δυναμικότητας παρά στη βάση της αυξημένης ζήτησης για διαμετακόμιση ποσοτήτων δια μέσου του Κάθετου Διαδρόμου, δεδομένου ότι και τα πρόσφατα αποτελέσματα της 3ης κατά σειρά δημοπρασίας αποτύπωσαν ένα ορισμένο ενδιαφέρον, απέχοντας ωστόσο από αρχικές εκτιμήσεις για ζήτηση της τάξης των 4-5 bcm προς την Ουκρανία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόθεση των διαχειριστών να λανσάρουν νέα προϊόντα δυναμικότητας για παραδόσεις φυσικού αερίου προς την Ουκρανία, όπως και εν συνόλω η «αγωνία» τους για την περαιτέρω ωρίμανση του «Κάθετου Διαδρόμου», εδράζεται στην συνολικότερη «στροφή» στον ευρωπαϊκό χάρτη φυσικού αερίου, όπου μετά και τις εξαγγελίες της Κομισιόν, ο «εξ ανατολάς» διάδρομος «κλείνει», με το βάρος να επιμερίζεται στις εναλλακτικές οδεύσεις.
Βέβαια, την ίδια στιγμή, η παραπάνω πραγματικότητα τελεί υπό την αίρεση του ρωσικού αερίου που διέρχεται στο ευρωπαϊκό σύστημα μέσω Τουρκίας, καθιστώντας μη ανταγωνιστικές τις υπόλοιπες οδεύσεις, μιας και το ρώσικο παραμένει φθηνότερο αέριο έναντι των άλλων πηγών. Υπενθυμίζεται όπως έχει γράψει το energypress, ότι η προσοχή της Κομισιόν στη βάση του συνολικότερου σχεδίου απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο, εστιάζει και σε αυτό το κομμάτι, ήτοι τον αγωγό Turkstream που σε καθεστώς “ανωνυμίας” αποτελεί γέφυρα για την είσοδο του ρωσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά.
Άλλωστε, ο ίδιος ο Διαχειριστής, σε πρόσφατη ανακοίνωσή του για την παρουσίαση του «Route 1», σημείωνε χαρακτηριστικά ότι «το νέο προϊόν στοχεύει στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας και την προώθηση της διαφοροποίησης πηγών προμήθειας στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη, διευκολύνοντας την Ουκρανία να προμηθευτεί μέρος των αναγκαίων ποσοτήτων φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένου και του LNG,μέσω του στρατηγικά τοποθετημένου Διαβαλκανικού Αγωγού (Trans-Balkan Pipeline).
Να σημειώσουμε τέλος ότι τα εν λόγω νέα προϊόντα, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, αναμένεται να καταστούν διαθέσιμα το αμέσως επόμενο διάστημα με την ρυθμιστική διαδικασία να είναι ανάλογη με την περίπτωση του “Route 1″.
energypress.gr