Τι καταγγέλλει ο οικονομολόγος Μενέλαος Μαλτέζος – Την ίδια στιγμή, ο Δήμος Αλεξανδρούπολης με νέο Κανονισμό Εκσκαφών θα έχει πιο αυστηρούς όρους, ελέγχους και κυρώσεις

Στην Αλεξανδρούπολη, είναι γεγονός ότι κυριαρχεί ένα συνεχές «ράβε-ξήλωνε», κάτι που έχει ως αποτέλεσμα την αναστάτωση πεζών και οδηγών στους δρόμους της πόλης.
Παράλληλα όμως, όταν δεν υπάρχει επαρκής σήμανση, υπαρκτός είναι και ο κίνδυνος ατυχήματος.
Ο γνωστός οικονομολόγος της Αλεξανδρούπολης, Μενέλαος Μαλτέζος, πριν από λίγες ημέρες προέβη στην εξής καταγγελία στον λογαριασμό του σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, για έργα που γίνονται επί της οδού Ηροδότου, συνοδεύοντας τα γραφόμενά του από σχετικές φωτογραφίες:
“Καθημερινά διέρχομαι από την οδό Ηροδότου, έναν δρόμο με ιδιαίτερα αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο και υψηλές ταχύτητες. Τις τελευταίες ημέρες παρακολουθώ την εξέλιξη των έργων που εκτελούνται στην περιοχή και η εικόνα που παρουσιάζεται προκαλεί ανησυχία, αλλά και αγανάκτηση.


Βαθιά σκαμμένα πεζοδρόμια, χωρίς καμία ουσιαστική προστασία. Αντί για ασφαλή περίφραξη, πρόχειρες κορδέλες και δίχτυα που δεν συγκρατούν κανέναν κίνδυνο. Ολόκληρα τμήματα των πεζοδρομίων κατειλημμένα, με αποτέλεσμα οι πεζοί -γονείς με καροτσάκια, ηλικιωμένοι, άτομα με αναπηρία- να αναγκάζονται να κατεβαίνουν στο οδόστρωμα, εκτεθειμένοι στην ταχύτατη κυκλοφορία. Τις νυχτερινές ώρες, η έλλειψη φωτοσήμανσης μετατρέπει την κατάσταση σε παγίδα.
Κανένα έργο, όσο αναγκαίο κι αν είναι, δεν μπορεί να εκτελείται εις βάρος της ασφάλειας και της αξιοπρέπειας των πολιτών. Οι άδειες εκσκαφής και οι εγκρίσεις κυκλοφοριακών ρυθμίσεων εκδίδονται από τις αρμόδιες αρχές -κράτος, περιφέρεια, δήμο- και συνοδεύονται από αυστηρές προϋποθέσεις που αφορούν την προστασία του κοινού.
Η τήρησή τους δεν είναι μια τυπική γραφειοκρατική διαδικασία, αλλά ουσιώδης προϋπόθεση για την οδική ασφάλεια.
Η εικόνα που αντικρύζουμε σήμερα αποκαλύπτει κάτι πιο σοβαρό από απλή προχειρότητα: έλλειψη ελέγχου, αδιαφορία για τον πολίτη και απαξίωση της νομιμότητας.
Τα δημόσια έργα χρηματοδοτούνται από τους φόρους των πολιτών. Είναι αδιανόητο λοιπόν να μην υλοποιούνται με πρώτο μέλημα τον σεβασμό στον άνθρωπο και την τήρηση των κανόνων που το ίδιο το κράτος έχει θεσπίσει. Δεν μπορεί οι πεζοί να μετατρέπονται σε «αναλώσιμους» εξαιτίας της αδιαφορίας εργολάβων και της απουσίας ουσιαστικού ελέγχου των αρμοδίων.
Ως κάτοικος και επαγγελματίας της περιοχής, βιώνω αυτήν την κατάσταση καθημερινά. Και δεν πρόκειται για μεμονωμένο περιστατικό, αλλά για μια συνεχή και προσβλητική εικόνα απαξίωσης της καθημερινότητας”.
Σημειώνεται πως σε αυτοψία του συνεργείου του ΘΡΑΚΗ ΝΕΤ την Δευτέρα, τα χώματα δεν ήταν μέσα στο οδόστρωμα, αλλά επάνω σε ένα κατεστραμμένο πεζοδρόμιο.
Ωστόσο, είναι γνωστό πως σε όλη την Ηροδότου είναι κατεστραμμένα τα πεζοδρόμια κι έτσι οι πεζοί αναγκάζονται να βγαίνουν στον δρόμο.
- Νέος Κανονισμός για τις εκσκαφές και τομές στον Δήμο Αλεξανδρούπολης

Παρ’ όλα αυτά, για πρώτη φορά, ο Δήμος Αλεξανδρούπολης αποκτά ολοκληρωμένο Κανονισμό, που συντάχθηκε μετά από αίτημα του δημάρχου Γιάννη Ζαμπούκη προς την Τεχνική Υπηρεσία, για τη χορήγηση αδειών εκτέλεσης τομών και εκσκαφών σε δρόμους, πεζοδρόμια και λοιπούς κοινόχρηστους χώρους.
Όπως ανέφερε σχετικά ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων & Καθημερινότητας, Γιάννης Ναϊτίδης, ο Κανονισμός θεσπίζει ένα αυστηρότερο πλαίσιο για όλους τους φορείς, ΔΕΚΟ και ιδιώτες που επεμβαίνουν στο υπέδαφος εντός των ορίων του Δήμου. Με σαφείς όρους και διαδικασίες, βάζει τέλος στο φαινόμενο του «ράβε-ξήλωνε», το οποίο προκαλούσε μέχρι σήμερα αλλοίωση των υποδομών της πόλης και ταλαιπωρία στους πολίτες.
Ο Κανονισμός καθορίζει:
– τη διαδικασία χορήγησης αδειών,
– τις τεχνικές προδιαγραφές εκτέλεσης των έργων,
– τα χρονοδιαγράμματα και τον τρόπο αποκατάστασης του οδοστρώματος και των πεζοδρομίων.
Για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε εκσκαφής απαιτείται άδεια από τον Δήμο, ενώ σε περιπτώσεις εκτάκτων βλαβών οι εργασίες μπορούν να ξεκινήσουν άμεσα, με την υποχρέωση να εκδοθεί η σχετική άδεια εντός δύο εργάσιμων ημερών.
Προβλέπονται βαριά πρόστιμα για όσους φορείς ή εργολάβους είτε δεν έχουν λάβει άδεια, είτε δεν αποκαθιστούν έγκαιρα και άρτια το σημείο της επέμβασης. Τα πρόστιμα θα αυξάνονται σημαντικά σε περιπτώσεις καθυστέρησης, ώστε να διασφαλίζεται η πλήρης συμμόρφωση. Ο Δήμος διατηρεί το δικαίωμα άμεσης παρέμβασης και καταλογισμού του κόστους στους υπευθύνους.
Με την έναρξη εφαρμογής του νέου Κανονισμού, ο Δήμος Αλεξανδρούπολης θα μπορεί να θέτει σε απόλυτη προτεραιότητα την προστασία του οδικού δικτύου, την ασφάλεια οδηγών και πεζών και την ομαλή καθημερινότητα των πολιτών.
«Η προστασία των υποδομών του Δήμου μας, όπως είναι και οι δρόμοι, από περιστασιακά έργα που δημιουργούν αλυσιδωτά προβλήματα στην ασφαλή κυκλοφορία, αποτελεί πάγια δέσμευση της Δημοτικής μας Αρχής. Ο Δήμος Αλεξανδρούπολης οφείλει, μπορεί και θα αξιοποιήσει στο έπακρο τις δυνατότητες που δίνει η νομοθεσία μέσω των Κανονιστικών Πράξεων, ώστε να διαφυλάξει κάθε δημόσιο αγαθό και να διασφαλίσει την ποιότητα ζωής των πολιτών.Και όπως λέω πάντα, δεν αρκεί οι Δήμοι να μαζεύουν τα σπασμένα. Πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν ποιος σκάβει στον δρόμο, με ποιον τρόπο και πώς αποκαθιστά το οδόστρωμα. Ο αγώνας της καθημερινότητας για το αυτονόητο και την κοινή λογική συνεχίζεται», συμπλήρωσε ο κ. Ναϊτίδης.
* * *
Σημείωση Ε.Θ.
Απορία των πολιτών είναι γιατί άργησε τόσο πολύ να επέλθει ο συγκεκριμένος κανονισμός. Σίγουρα, ήταν απαραίτητος, όμως αυτό που επιζητούν εδώ και καιρό οι δημότες της Αλεξανδρούπολης είναι ασφάλεια και τάξη σε δρόμους και πεζοδρόμια, και όχι λακκούβες, σαμαράκια, σκόνη και μπαλώματα.
Π.Ν.