9.4 C
Alexandroupoli
Sunday, October 12, 2025

Η Ελλάδα φράζει την «Ρωσική παράκαμψη» – Κλειδί η Αλεξανδρούπολη

Το μερίδιο του ρωσικού αερίου έχει μειωθεί σημαντικά στην ευρωπαϊκή αγορά, καθώς πριν από το 2021 ανερχόταν στο 41%, ενώ τώρα κινείται λίγο πάνω από 10%, όπως σημείωσε ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νίκος Τσάφος, από το βήμα του 8ου Συνεδρίου Υποδομών-Μεταφορών (ITC 2025). Επομένως, η παρουσία του ρωσικού αερίου έχει περιοριστεί ήδη σε μεγάλο βαθμό στο ευρωπαϊκό ενεργειακό μίγμα, με την εξάλειψη αυτού του τελευταίου 10% να αποτελεί το τελικό βήμα στην πορεία πλήρους απεξάρτησης. 

Σύμφωνα με τον κ. Τσάφο, στην προοπτική της πλήρους απεξάρτησης η Ελλάδα θέτει δύο ζητήματα, ξεκινώντας από το ότι η χώρα μας εκτιμά πως η απώλεια ρωσικού αερίου έχει προφανή επίπτωση στην τιμή του καυσίμου. Μάλιστα, οι υψηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας οφείλονται στο ότι το φυσικό αέριο είναι ακριβό– γεγονός για το οποίο ευθύνεται, με τη σειρά του, το ότι η απώλεια του ρωσικού καυσίμου δεν έχει αντικατασταθεί με άλλες πηγές. 

«Επομένως, μία οπτική της χώρας μας αφορά το ποιες θα είναι οι επιπτώσεις που θα έχει η απώλεια στις τιμές. Είμαστε ένα από τα κράτη που υπενθυμίζει στα ευρωπαϊκά fora πως πρέπει να έχουμε μία πολιτική στο ρωσικό αέριο, η οποία να διασφαλίζει την οικονομική βιωσιμότητα και την ενεργειακή ασφάλεια όσον αφορά τις τιμές», συμπλήρωσε. 

  • Προδιαγεγραμμένη η απόσυρση του ρωσικού καυσίμου 

Το δεύτερο θέμα που θέτει η χώρα μας είναι να υπάρξει ένα πλαίσιο, ώστε το «στοπ» στις εισαγωγές ρωσικού αερίου να μην μπορεί να παρακαμφθεί, «βαφτίζοντας» το καύσιμο «turkish blend». Σύμφωνα με τον υφυπουργό, καθώς το αέριο αγωγού στην περιοχή μας εισάγεται από την Τουρκία, θα πρέπει να διασφαλιστεί πως η απαγόρευση δεν θα μείνει απλώς στα χαρτιά, δηλαδή ότι το ρωσικό καύσιμο δεν θα πηγαίνει στην Τουρκία και από εκεί θα μπαίνει ανενόχλητο στην ΕΕ. 

- Advertisement -

«Βρισκόμαστε σε συνεχή διάλογο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία έχει βάλει κάποιες δικλείδες ασφαλείας. Θεωρούμε ότι μπορούμε να έχουμε και άλλες ασφαλιστικές δικλείδες, ώστε η απαγόρευση να είναι πραγματική και όχι ονομαστική», συμπλήρωσε. 

Πάντως, ο κ. Τσάφος ξεκαθάρισε πως είναι προδιαγεγραμμένη η εξάλειψη του ρωσικού αερίου από το ευρωπαϊκό ενεργειακό μίγμα. «Μιλάμε για τον χρονισμό και τη μέθοδο. Από τη στιγμή που υπάρχουν διαφορετικές ροές –μέσω LNG και αερίου αγωγού– κάθε μία από αυτές θα αποσυρθεί και σε διαφορετική χρονική στιγμή από το μείγμα», τόνισε. 

  • Στόχος για τον Vertical Corridor η μείωση του κόστους 

Αναφερόμενος στον Κάθετο Διάδρομο, ο κ. Τσάφος σημείωσε πως η συγκεκριμένη όδευση υπάρχει ήδη, καθώς ελληνικές εταιρείες πωλούν αέριο π.χ. στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και τη Μολδαβία. Το προϊόν που λανσαρίστηκε πρόσφατα για τη μεταφορά καυσίμου από την Ελλάδα αποκλειστικά στην Ουκρανία (το Route 1),εντάσσεται στην προσπάθεια που γίνεται για να βρεθούν τρόποι ώστε να μειωθεί το μεταφορικό κόστος. 

«Δεν έχουμε βρει ακόμη τη λύση. Το προϊόν αυτό αποτελεί ένα κομμάτι του παζλ του Vertical Corridor», υπογράμμισε ο υφυπουργός.  

Όπως πρόσθεσε, ειδικά το FSRU στην Αλεξανδρούπολη έχει σημαντική διαθέσιμη δυναμικότητα για να διοχετεύσει αέριο μέσω του IGB. «Θεωρούμε ότι έχουμε κάνει το δικό μας κομμάτι, που είναι να αναπτύξουμε τις αναγκαίες υποδομές. Τη χρήση τους θα την ορίσει η αγορά και οι περιφερειακές εξελίξεις», επισήμανε. 

  • Ρεβυθούσα και Αλεξανδρούπολη καλύπτουν τις εγχώριες ανάγκες 

Από τις ανάγκες της περιφερειακής αγοράς θα εξαρτηθεί επίσης και η προοπτική ανάπτυξης στη χώρα μας νέων FSRUs, τα οποία θα προστεθούν στις δύο υφιστάμενες πύλες εισόδου LNG. Όπως ανέφερε ο υφυπουργός, Ρεβυθούσα και FSRU Αλεξανδρούπολης καλύπτουν τις εγχώριες ανάγκες. 

Τόνισε πως όντως η ευρύτερη εικόνα είναι ότι πως γίνονται εισαγωγές στο ελληνικό σύστημα που καταλήγουν σε τρίτες χώρες. Ωστόσο, υπάρχει αβεβαιότητα ως προς αυτές τις transit ποσότητες. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο παραπάνω μήκος κύματος κινείται και η εκτίμηση της κυβέρνησης για το κατά πόσο θα πρέπει να υπάρξει κρατική στήριξη για την ανάπτυξη νέων FSRUs στη χώρα μας, με δεδομένο ότι οι δύο υφιστάμενες «πύλες» εξασφαλίζουν συνολική δυναμικότητα εισαγωγών 12 bcm, όταν η εγχώρια κατανάλωση κινείται στα 7 bcm. 

Τα τέσσερα επενδυτικά πρότζεκτ που εξετάζονται (σε Κόρινθο, Αλεξανδρούπολη, Θεσσαλονίκη και Βόλο) θα ενίσχυαν τη δυναμικότητα εισαγωγών κατά 20 bcm. Επομένως, σε μία συγκυρία που ούτε στη Ρεβυθούσα ή στο FSRU Αλεξανδρούπολης έχει δεσμευθεί η πλήρης δυναμικότητά τους, δεν προκύπτει από πουθενά η αναγκαιότητα το εγχώριο σύστημα να εισαγάγει αέριο 32 bcm, με την κατανάλωσή του να παραμένει αμετάβλητη στα 7 bcm. 

«Προφανώς τα δεδομένα θα διαφοροποιηθούν στην πορεία, αν υπάρξει ενίσχυση των εισαγωγών λόγω ισχυρής ζήτησης από το εξωτερικό ή αν εξαντληθεί η δυναμικότητα των υφιστάμενων τέρμιναλ. Σε ένα τέτοιο σενάριο, θα πρόκειται για άλλη συζήτηση», συμπληρώνουν οι ίδιοι κύκλοι. 

energypress.gr

Sunday, October 12, 2025

Latest News

Νέο μισθολόγιο σε Ένοπλες δυνάμεις και Σώματα Ασφαλείας 

Η «ακτινογραφία» των αυξήσεων - Τα στελέχη που υπηρετούν στον Έβρο και οι δυσκολίες στέγασης Για το νέο μισθολόγιο των Ενόπλων Δυνάμεων μίλησε στην «Κοινωνία...

More Articles Like This