Έρευνα του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης καταγράφει την φθίνουσα τάση των γεννήσεων – Αδειάζουν τα σχολεία – Τι δήλωσε στο ΘΡΑΚΗ ΝΕΤ, ο υποψήφιος Διδάκτωρ Δημήτριος Ουζούνης

Πριν από λίγες ημέρες, μία ομάδα στελεχών από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
και συγκεκριμένα από το Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης μετέβη στα Δίκαια Έβρου, όπου εκεί έγινε μια ενδιαφέρουσα ημερίδα και στην οποία παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα μιας έρευνας που διεξήχθη για το πρόσφατο χρονικό διάστημα τα τελευταία χρόνια από τον υποψήφιο διδάκτορα στο ΔΠΘ και Προϊστάμενο Εκπαιδευτικών Θεμάτων στην Α’βάθμια
Εκπαίδευση Έβρου, Δημήτριο Ουζούνη.
Με κύρια εστίαση στο δημογραφικό ζήτημα και πώς αυτό αντικατοπτρίζεται στον Έβρο σε ένα γενικό πλαίσιο, ο κ. Ουζούνης, φιλοξενήθηκε στα Γεγονότα του ΘΡΑΚΗ ΝΕΤ, όπου μιλώντας στον Σταύρο Παπαδόπουλο, επεσήμανε τα εξής:
«Μιλάμε για τρεις έρευνες οι οποίες έγιναν ξεκίνησαν το 2020 και η μία αφορά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, μία τη δευτεροβάθμια και μία την ειδική αγωγή.
Επικεφαλής των ερευνών και επιστημονικά υπεύθυνος ήταν ο Καθηγητής Αθανάσιος Καραφύλλης και ήμασταν μια ομάδα ανθρώπων, οι οποίοι ασχοληθήκαμε με αυτές τις έρευνες. Οι έρευνες έγιναν για λογαριασμό της περιφερειακής Ένωσης Δήμων Ανατολικής
Μακεδονίας-Θράκης και ο σκοπός αυτών των ερευνών ήταν να δούμε σε 10 χρόνια από
τότε που γίνεται η έρευνα, ποιες θα ήταν οι ανάγκες σε διδακτήρια και πού θα
χρειαστεί να κατασκευαστούν καινούργια, πού θα χρειαστεί να γίνουν παρεμβάσεις.
Επομένως λοιπόν, γυρίσαμε όλους τους δήμους και τους 22 δήμους της περιφέρειας και καταγράψαμε όλα ταδιδακτήρια, όλους τους χώρους τους και φυσικά τα συγκρίναμε με βάση τα κριτήρια καταλληλότητας, τα επίσημακριτήρια καταλληλότητας που πρέπει να έχει ένα διδακτήριο, ώστε να γίνουν προτάσεις.
Πριν όμως γίνει αυτό θα πρεπε να δούμε τι μαθητές θα έχουμε σε 10 χρόνια. Άρα λοιπόν έγινε μια προσπάθεια ναπροβλέψουμε τον μαθητικό πληθυσμό που θα έχουμε το 2031
γιατί το 2021 ξεκίνησε η έρευνα. Θελαμε σε 10 χρόνια να δούμε τι μαθητικό πληθυσμό θα ‘χουμε και αυτό φυσικά είναιτώρα που έτσι κεντρίζει το ενδιαφέρον, γιατί τα αποτελέσματα είναι μάλλον απογοητευτικά. Όσον αφορά τον Έβρο, θα επικεντρωθούμε κυρίως στο βόρειο τμήμα του νομού. Αντίστοιχα προβλήματα έχει και η Δράμα, φαντάζομαι κι άλλες περιοχές. Το πρόβλημα είναι παντού, δηλαδή η μείωση του πληθυσμού και του μαθητικού πληθυσμού στην επαρχία. Και στην Αλεξανδρούπολη παρεμπιπτόντως».
Έπειτα, ο Δημήτριο Ουζούνης έδωσε κατατοπιστικά στοιχεία για πίνακες που αφορούν στην έρευνα. Και εξήγησε: «Ο πρώτος ο πρώτος πίνακας αφορά στην πρόβλεψη γεννήσεων το 2030. Να πούμε ότι χρησιμοποιήσαμε 4 μεθόδους πρόβλεψης. Δύο μαθηματικές. Η γεωμετρική προβολή και πενταετίας και 15αετίας και η γραμμική παλινδρόμηση και ηεκθετική εξομάλυνση». Αυτά είναι τα αποτελέσματα:








«Πάντως, είναι δεδομένο ότι θα έχουμε μείωση μαθητικού πληθυσμού, αφού θα έχουμε και μείωση γεννήσεων φυσικά», επεσήμανε ο κ. Ουζούνης, ενώ παράλληλα έδωσε τα στοιχεία για τα σχολεία σε μεγάλα χωριά του Βορείου Έβρου.
Επιπλέον, συμπλήρωσε πως «τώρα πια στο Δημοτικό Σχολείο Δικαίων και το Νηπιαγωγείο Δικαίων μαζεύει από πάρα πολλά χωριά παιδιά, που ξεκινούν από τις 6:00-7:00 το πρωί. Έτσι, με τα λεωφορεία για να μεταβούν στο σχολείο τους. Είναι και δύσκολες οι συνθήκες, είναι πολλά τα χιλιόμετρα για τα παιδιά που μετακινούνται με τόσο μεγάλες αποστάσεις».
Συν τοις άλλοις, ανέφερε πως στη Ν. Βύσσα 37 είναι τα παιδιά οικογενειών Ρομά που εγκαταστάθηκαν τελευταία στην περιοχή.
«Η Βύσσα τουλάχιστον, στο δημοτικό σχολείο θα προσπαθήσει να κρατηθεί λίγο, όπως
δείχνουν τα πράγματα, έτσι και στο νηπιαγωγείο κατά κάποιο τρόπο. Πάντως, τα στοιχεία είναι αμείλικτα. Η φθορά και ο εκμηδενισμός των αριθμού του μαθητικού δυναμικού θα έρθει πιο γρήγορα και κυρίως είναι εκεί στην περιοχή Τριγώνου και Κυπρίνου. Ακολουθούν οι Μεταξάδες», υπογράμμισε ο κ. Ουζούνης.
- Προτάσεις για αναβάθμιση των διδακτηρίων
Παράλληλα, ο Δημήτριος Ουζούνης σημείωσε στο ΘΡΑΚΗ ΝΕΤ πως έχουν κατατεθεί και συγκεκριμένες προτάσεις στους δήμους σχετικά με την κατασκευή νέων διδακτηρίων.
«Η έρευνα μας ωστόσο έκανε συγκεκριμένες προτάσεις για τα διδακτήρια σε όλους τους δήμους της περιφέρειας.Προτείναμε να κατασκευαστούν σε κάποιες περιοχές καινούργια. Προτείναμε παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν σε κάποια άλλα και δόθηκαν ως ένα εγχειρίδιο, ως ένα εργαλείο στους δήμους, προκειμένου να το εκμεταλλευτούν για να κάνουν τις απαραίτητες παρεμβάσεις. Και αυτό είναι σωστό. Δηλαδή, για λίγους
μαθητές, πρέπει να υπάρχει ένα σωστό σύγχρονο κτίριο, με τα εργαστήριά του με ό,τι προβλέπεται από τη νομοθεσίακαι να είναι αποτελεί πρότυπο για να μείνει ο γονέας π.χ. και στον Κυπρίνο. Υποβάλαμε συγκεκριμένες προτάσεις γιακάθε δημοτική ενότητα και αυτό είναι ζητούμενο και νομίζω ότι η Περιφέρεια, αλλά και οι δήμοι θα προχωρήσουν σε αυτό για τους ελάχιστους κατοίκους που επιμένουν να διαμένουν στα χωριά, τα οποία όπως είδαμε και στην έρευνα φθίνουν σε βάθος δεκαετίας», κατέληξε.
Όπως και να ‘χει, η δημογραφική κατάσταση του Έβρου είναι θλιβερή και όπως φαίνεται, μη αναστρέψιμη.
Μ.Κ.



