Επανασχεδιασμός του εκπαιδευτικού χάρτη στην περιφέρεια Α.Μ.Θ.

Η μεταβολή του αριθμού των μαθητών Γυμνασίου κατά την περίοδο 2000-2024 παρουσιάζει έντονες γεωγραφικές διαφοροποιήσεις αποτυπώνοντας όχι μόνο τη διαφορική γεννητικότητα αλλά και τη διαφορετική επίδραση της εισροής αλλοδαπών, της εκροής Ελλήνων στο εξωτερικό αλλά και των εσωτερικών μετακινήσεων. Η εκτίμηση του μελλοντικού αριθμού μαθητών γυμνασίου και των σχολικών μονάδων, στηρίζεται σε μια σειρά υποθέσεων εργασίας από τις οποίες προκύπτουν οι ακόλουθες διαπιστώσεις:
Μέσα στην επόμενη δεκαετία, σε επίπεδο χώρας, ο αριθμός των μαθητών Γυμνασίου υπολογίζεται ότι θα μειωθεί κατά περίπου το 1/3 σε σχέση με σήμερα.
Η μεταβολή αυτή σε κάποιες περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, της Ηπείρου και της Θράκης αναμένεται να ξεπεράσει το 40%. Μείωση κάπως χαμηλότερη του εθνικού μέσου όρου προβλέπεται για την Αττική, ενώ η μείωση στις περισσότερες νησιωτικές περιοχές (με κάποιες εξαιρέσεις) φαίνεται ότι δεν θα ξεπεράσει το 20%.
Είναι πια εμφανής η άμεση ανάγκη έγκαιρου επανασχεδιασμού του εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας με στρατηγικές αποφάσεις σχετικά με τον αριθμό των σχολείων που θα χρειαστεί να συγχωνευτούν ή να «κλείσουν», τη δημιουργία τοπικών hubs μεταλυκειακής εκπαίδευσης που θα προσφέρουν εξειδικευμένη κατάρτιση σε προϊόντα ή πρακτικές που αναδεικνύουν το συγκριτικό πλεονέκτημα κάθε περιοχής και προωθούν την τοπική ανάπτυξη.
Πόσο μεταβλήθηκαν οι σχολικές μονάδες και οι μαθητές στην περιφέρεια Α.Μ.Θ. το χρονικό διάστημα 2000-2024
Περιφέρεια Ανατολική Μακεδονία & Θράκη
Μεταβολή (%) αριθμού σχολικών μονάδων−6%
Μεταβολή (%) αριθμού μαθητών−3%
Θεσσαλία
−23%
−5%
Αττική
−14%
−4%
Δυτική Μακεδονία
−10%
−24%
Δυτική Ελλάδα
−9%
−18%
Ήπειρος
−9%
−10%
Ανατολική Μακεδονία & Θράκη
−6%
−3%
Πελλοπόνησος
−4%
−13%
Στερεά Ελλάδα
−2%
−11%
Κεντρική Μακεδονία
−2%
−4%
Κρήτη
0%
13%
Ιόνια Νησιά
2%
−1%
Βόρειο Αιγαίο
12%
−5%
Νότιο Αιγαίο
18%
15%




