Ο Αγωγός Φυσικού Αερίου θα συνδέσει τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου με τις Αγορές της Ευρώπης – Έργο μήκους 1.872 χλμ. και κόστους 5,2 δισ. ευρώ
Με φόντο τις συνεχιζόμενες τουρκικές προκλήσεις και με σκοπό την αναβάθμιση του ρόλου της χώρας μας ως ενεργειακού κόμβου στην ανατολική Μεσόγειο, η κυβέρνηση προχώρησε χθες στην πρώτη έμπρακτη απάντηση στη συμφωνία της Άγκυρας με τη Λιβύη.
Παρουσία των πρωθυπουργών Ελλάδας και Ισραήλ Κυριάκου Μητσοτάκη και Μπενιαμίν Νετανιάχου καθώς και του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη υπεγράφη στο Ζάππειο η διακυβερνητική συμφωνία των τριών κρατών για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου EastMed.
Το συγκεκριμένο έργο σχεδιάζεται να λειτουργεί συμπληρωματικά με άλλα της ευρύτερης περιοχής και, παρά το γεγονός ότι προσώρας δεν μπορεί πρακτικά να επιφέρει κάτι στην Αθήνα, θεωρείται ότι αποτελεί ένα από τα πιο ώριμα έργα για τη δημιουργία του ενεργειακού διαδρόμου που θα συνδέει τις νέες πηγές φυσικού αερίου της Ανατολής με τις αγορές της Δύσης.
Το έργο βέβαια έχει πολλά προβλήματα και είναι αβέβαιο αν θα ολοκληρωθεί. Επομένως δεν προσφέρεται για… τρελούς πανηγυρισμούς.
Όμως σε επίπεδο στρατηγικής συνεργασίας και συμμαχιών είναι μεγάλης σημασίας για τη χώρα μας στην παρούσα φάση.
Επιστολή στήριξης της συμφωνίας για τον αγωγό (παρά τα περί αντιθέτου θρυλούμενα) απηύθυνε και ο Ιταλός υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης, αρμόδιος για θέματα Ενέργειας Στέφανο Πατουανέλι, στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη, την ώρα που η αντίδραση του εκπροσώπου της τουρκικής προεδρίας Ιμπραΐμ Καλίν καταδεικνύει τον εκνευρισμό της απομονωμένης γειτονικής χώρας:
«Το Ισραήλ, η Ελλάδα, οι Ελληνοκύπριοι και η Αίγυπτος άρχισαν να σχεδιάζουν τη μεταφορά του αερίου στην Ευρώπη που θα βρεθεί στην ανατολική Μεσόγειο, παρακάμπτοντας την Τουρκία.
Μιλούν για αγωγούς, εμφανίζουν χάρτες.
Όταν συμβαίνουν αυτά, εμείς δεν μπορούμε να καθόμαστε με δεμένα τα χέρια» τόνισε, προαναγγέλλοντας εμμέσως κλιμάκωση της προκλητικότητας της Άγκυρας.
Ο EASTMED αποσκοπεί στην απευθείας διασύνδεση των κοιτασμάτων της νοτιοανατολικής Μεσογείου με το ευρωπαϊκό σύστημα φυσικού αερίου, μέσω της Ελλάδας, και αναγνωρίζεται από το 2013 ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), βάσει κανονισμού της Ε.Ε.
Θα έχει μήκος 1.872 χλμ., εκ των οποίων 1.335 χλμ. περίπου θα αφορούν υποθαλάσσιο τμήμα και 537 χλμ. περίπου χερσαίο. Ο προϋπολογισμός του (για την αρχική δυναμικότητα) υπολογίζεται στα 5,2 δισ. ευρώ.
Στο Φλωροβούνι, Θεσπρωτίας προβλέπεται η διασύνδεσή του με τον υποθαλάσσιο αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας – Ιταλίας «Ποσειδών», μήκους 210 χλμ. περίπου.