
Η Ένωση Ενημερωτικών Τηλεοράσεων Ελληνικής Περιφέρειας (ΕΕΤΕΠ), εκπροσωπώντας τις περιφερειακές ενημερωτικές τηλεοπτικές επιχειρήσεις της χώρας, συμμετέχει ενεργά στη δημόσια διαβούλευση για το υπό συζήτηση νομοσχέδιο που αναφέρεται στην αναμόρφωση του ρόλου της ΕΡΤ, όσον αφορά ειδικότερα την προτεινόμενη έξοδό της από τη διαφημιστική αγορά, εκτός ειδικών περιπτώσεων.
Η ΕΕΤΕΠ τάσσεται σαφώς υπέρ της εξόδου της ΕΡΤ από τη διαφημιστική αγορά, ως μέτρο αποκατάστασης της θεμιτής ανταγωνιστικότητας στον τηλεοπτικό τομέα και εξυγίανσης της σχέσης δημοσίου και ιδιωτικού ραδιοτηλεοπτικού χώρου.
Και αυτό για τους παρακάτω βάσιμους λόγους:
Η ΕΡΤ χρηματοδοτείται απευθείας και σταθερά μέσω του ανταποδοτικού τέλους που καταβάλλουν υποχρεωτικά όλοι οι πολίτες, ανεξαρτήτως αν είναι θεατές των υπηρεσιών της ή όχι. Η δομή αυτή εξασφαλίζει έναν κρατικά κατοχυρωμένο και μονοπωλιακό πόρο, ο οποίος την καθιστά εκ προοιμίου βιώσιμη και πλεονασματική. Στο πλαίσιο αυτό, η δραστηριοποίησή της στην εμπορική διαφημιστική αγορά δημιουργεί συνθήκες στρέβλωσης του ανταγωνισμού, καθώς η ΕΡΤ δεν εξαρτάται από την εμπορική της επιτυχία για τη βιωσιμότητά της.

Επίσης η παρουσία της ΕΡΤ στην εμπορική διαφήμιση δεν υπόκειται στους ίδιους όρους και ρίσκα που αντιμετωπίζουν οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί. Αντιθέτως, διαθέτει: Χρηματοδοτική ανεξαρτησία, δυνατότητα απόκτησης περιεχομένου με δυσανάλογο κόστος σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα, πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες και υποδομές χωρίς αντίστοιχο λειτουργικό κόστος αλλά και άλλες προνομιακές διευκολύνσεις. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη συμπίεση των διαφημιστικών τιμών και την απορρόφηση μεριδίου της αγοράς, που σε ένα ήδη περιορισμένο διαφημιστικό τοπίο αφαιρεί πολύτιμους πόρους από τα ιδιωτικά κανάλια, ιδίως από τα περιφερειακά, τα οποία βασίζονται σε τοπική ή περιφερειακή διαφήμιση για την επιβίωσή τους.
Η περιφερειακή τηλεόραση λειτουργεί με σημαντικά μικρότερες δομές και προϋπολογισμούς. Το ποσοστό των διαφημιστικών εσόδων που απομένει για τα περιφερειακά ΜΜΕ μετά τη συμμετοχή τόσο των εθνικών ιδιωτικών καναλιών όσο και της ΕΡΤ είναι απολύτως ανεπαρκές για τη διατήρηση της επιχειρησιακής τους δραστηριότητας. Η έξοδος της ΕΡΤ από την αγορά θα απελευθερώσει σημαντικούς πόρους, που υπολογίζονται σε περίπου 10.000.000 ευρώ ετησίως, δίνοντας ανάσα στον ιδιωτικό τομέα και ειδικά στα ΜΜΕ της περιφέρειας.
Η ΕΡΤ οφείλει να λειτουργεί ως δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας με αποστολή την ενημέρωση, επιμόρφωση και πολιτιστική προβολή, και όχι να διεκδικεί μερίδιο της διαφημιστικής πίτας, καθώς αυτό αλλοιώνει τη φυσιογνωμία και τον ρόλο της. Το οικονομικό πλεονέκτημα που έχει από την κρατική επιχορήγηση την καθιστά ανταγωνιστή με «πλεονεκτική θέση», κάτι που δεν συνάδει με τις αρχές του υγιούς ανταγωνισμού στην ελεύθερη αγορά.
Τέλος πρέπει να ληφθεί υπόψη και το ευρωπαϊκό υπόδειγμα, καθώς σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Ηνωμένο Βασίλειο με το BBC), υπάρχουν μοντέλα δημόσιας τηλεόρασης χωρίς εμπορική διαφήμιση ή με πολύ αυστηρά πλαίσια περιορισμένης διαφημιστικής δραστηριότητας, κάτι που διασφαλίζει τον δημόσιο χαρακτήρα του μέσου και ταυτόχρονα προστατεύει την ιδιωτική τηλεοπτική παραγωγή.
Συμπερασματικά: Η συμμετοχή της ΕΡΤ στη διαφημιστική αγορά συνιστά κραυγαλέο αθέμιτο ανταγωνισμό απέναντι στους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς και ιδίως στα περιφερειακά κανάλια, τα οποία δεν απολαμβάνουν καμία κρατική στήριξη και εξαρτώνται αποκλειστικά από τα περιορισμένα διαφημιστικά έσοδα για την επιβίωσή τους. Η ΕΡΤ, όντας πλεονασματική και πλήρως καλυμμένη από το ανταποδοτικό τέλος, δεν έχει ανάγκη τα διαφημιστικά έσοδα, ούτε λειτουργεί υπό τις ίδιες συνθήκες πίεσης και κινδύνου με τα ιδιωτικά μέσα. Η παραμονή της στη διαφημιστική αγορά απομυζά σημαντικούς πόρους, οι οποίοι θα έπρεπε να ενισχύουν τον ιδιωτικό και περιφερειακό τηλεοπτικό πλουραλισμό.
Θυμίζουμε ότι πριν από δύο περίπου χρόνια, η ίδια η διοίκηση της ΕΡΤ, αλλά και η κυβέρνηση είχαν εξετάσει σοβαρά και με δική τους πρωτοβουλία το ενδεχόμενο εξόδου της ΕΡΤ από τη διαφημιστική αγορά, άρα και τις μετρήσεις θεαματικότητας, κλπ., με εξαίρεση κάποιες μείζονος σημασίας εκπομπές όπως μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις, σχέδιο που για άγνωστους λόγους δεν ευδοκίμησε.

Η ΕΕΤΕΠ ζητά την άμεση θεσμοθέτηση της αποχώρησης της ΕΡΤ από τη διαφημιστική αγορά και καλεί την Πολιτεία και την διοίκηση της ΕΡΤ να προχωρήσουν με γενναιότητα στην υλοποίηση του προ διετίας σχεδιασμού τους. Σε αντιστάθμισμα μπορεί να προβλεφθεί η ενίσχυση της ΕΡΤ μέσω στοχευμένων κονδυλίων για την κάλυψη συγκεκριμένων δημόσιων αποστολών, χωρίς όμως να υποκαθίσταται η λειτουργία της ιδιωτικής τηλεοπτικής αγοράς.
Η διατήρηση της σημερινής κατάστασης συνιστά θεσμική, οικονομική και ανταγωνιστική στρέβλωση, την οποία η Πολιτεία οφείλει να αποκαταστήσει στο πλαίσιο μιας ισόρροπης και δίκαιης λειτουργίας της ραδιοτηλεοπτικής αγοράς.